Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.X / AR5001? wlan kaataa tukiaseman  (Luettu 2808 kertaa)

willew

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 10.X / AR5001? wlan kaataa tukiaseman
« : 05.12.10 - klo:14.57 »
Olen selaillut kansainvälisiä ja suomalaisia sivustoja etsien vastausta ongelmaani, mutta ihan vastaavaa ei ole tullut eteen.

Ongelmana on, että kun läppärini lähtee siirtämään langattomasti suurempaa määrää dataa, ADSL/WLAN-tukiasemani buuttaa itsensä. Eli normaali surffailu netissä onnistuu ok, mutta esim. asennuspakettien lataaminen kaataa tukiaseman. Tuo käytössäni oleva langattoman tietoturva tulee pakotettuna, en pysty itse sitä hallitsemaan/vaihtamaan.

Epäilen vahvasti AR5001:n ajuria, koska Vista samassa koneessa ja AR982X (Ubuntu 10.10) toisessa koneessa eivät aiheuta ongelmia tukiasemalle.

Suhkot noviisi Ubuntun kanssa, joten löytyisikö apuja?

Tukiasema/reititin: Zyxel P-600
Läppäri: Acer Travelmate 5520
WLAN-piiri: Atheros AR5001
Ubuntu 10.10 ja 10.04 testattu (olen antanut systeemi päivittää uusimmat paketit)
Tietoturva: WPA2 Enterprise / PEAP / MSCHAPv2

lspci:
Koodia: [Valitse]
02:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8071 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (rev 15)
05:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR5001 Wireless Network Adapter (rev 01)

dmesg:
Koodia: [Valitse]
[ 1882.425233] wlan0: associated
[ 1888.081074] wlan0: deauthenticating from 00:02:cf:e3:77:22 by local choice (reason=3)

Edit 18:14
Koolla taitaa olla jonkin verran väliä. MTU on näköjään oletusarvoisesti 1500 (näin sanoi Verkkotyökalut). Tiputin sen 750:een, jonka jälkeen pystyin lataamaan esim. Ubuntun sovellusvalikoiman kautta. Mutta edelleen kun päästään täyteen vauhtiin (esim. Speedtest), niin reititin buuttaa itsensä.

Edit 20:01
Asensin ndis-konffaustyökalun (ndisgtk?) ja sen avulla ar50001:n ndis-ajurit. Nyt en ole saanut reititintä kaatumaan, mutta nopeus on tippunut 2 Mbitiin (aikaisemmin ubuntussa mitattuna 8 MB, ADSL on 24 MBit).
  • Mistä voin tarkistaa onko tuo ndis-ajuri oikeasti käytössä?
  • Tuoko NDIS oikeasti noin paljon hitautta?
« Viimeksi muokattu: 05.12.10 - klo:20.04 kirjoittanut willew »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.X / AR5001? wlan kaataa tukiaseman
« Vastaus #1 : 06.12.10 - klo:10.21 »
Olen selaillut kansainvälisiä ja suomalaisia sivustoja etsien vastausta ongelmaani, mutta ihan vastaavaa ei ole tullut eteen.

Ongelmana on, että kun läppärini lähtee siirtämään langattomasti suurempaa määrää dataa, ADSL/WLAN-tukiasemani buuttaa itsensä. Eli normaali surffailu netissä onnistuu ok, mutta esim. asennuspakettien lataaminen kaataa tukiaseman. Tuo käytössäni oleva langattoman tietoturva tulee pakotettuna, en pysty itse sitä hallitsemaan/vaihtamaan.
...

Syynä lienee se, että ongelma ei ole ollenkaan siinä mitä arvelet. Nimittäin nämä modeemi/tukiasema/reititin -laitteet ovat kyllä halpoja, mutta laadullisesti surkeita. Tuollainen käytös tukiasemalla on "ihan normaalia" silloin kun tukiasema on lievästi viallinen. Viimeisin halpistukiasema, joka meni roskikseen, toimi siten, että se pääsääntöisesti toimi jonkun päivän, mutta kun käynnisti kolmannen samanaikaisen downloadin, niin se AINA boottasi itse itsensä. Tämä oli langallinen, joten ei tarvinnut miettiä ajureiden uudelleen konffausta.

Toisaalta, jos olet keksinyt jo keinot, jolla tukiaseman saa pysymään pystyssä - eikä sitä voi vaihtaa/konfiguroida/resetoida, niin tapaus lienee siinä?

willew

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.12.10 - klo:19.33 »
Tuo "Windowsin langattoman verkkokortin ajurit"-ohjelma (ndisgtk?)  ei valitettavasti poistanutkaan ongelmaa. Jokin sain laitteen eilen vain rajoittamaan nopeutta -> ongelmaa ei tullut esiin. Tänään taas testatessa  dataa kulki yli 10 MBit ja seuraksena oli reitittimen  buuttaaminen.

Olen kyllä eri mieltä vian lähteestä. Tuo Zyxel P-660 ei ole niitä halvimpia purkkeja ja mikään muu langaton lähde (useita) ei saa tuollaista ongelmaa esiin. Nopeuskin muissa ympäristöissä on kunnossa. Eli Ubuntun AR5001-ajuri tuntuu olevan häirikkö, jonka käyttäytymistä reitittimeni ei kestä.

Onko jollakin tietoa miten varmistaa, että ympäristöni käyttää tuota lataamaani NDIS-ajuria eikä vakiota AR5001-ajuria?
« Viimeksi muokattu: 06.12.10 - klo:19.41 kirjoittanut willew »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.12.10 - klo:20.43 »
Toivottavasti löydät vastauksen varsinaiseen kysymykseesi, itse en osaa siihen ottaa kantaa.

Rautaongelmissa on aina hivenen suhteellista, että onko vika raudassa, ajureissa vai kommunikoivissa laitteissa. Oletko kokeillut tukiaseman firmware päivitystä - sehän on lopulta se joka tässä kaatuu?

Kaikkihan tähän asiaan liittyvät laitteet ovat verrain halpoja kokeiltavaksi. Olet oikeassa, näköjään halvempiakin laitteita on tullut markkinoille - itsellä on pelkästään huonoja kokemuksia langallisessa käytössä tuosta Zyxelin mallisarjasta (useita yksilöitä, pääasiassa XP-koneita).
« Viimeksi muokattu: 06.12.10 - klo:20.50 kirjoittanut Ganymedes »

luudanvarsi

• Käyttäjä
    • Profiili
RATKAISTU(?): Vs: Ubuntu 10.X / AR5001? wlan kaataa tukiaseman
« Vastaus #4 : 09.09.11 - klo:18.35 »

Epäilen vahvasti AR5001:n ajuria, koska Vista samassa koneessa ja AR982X (Ubuntu 10.10) toisessa koneessa eivät aiheuta ongelmia tukiasemalle.

Suhkot noviisi Ubuntun kanssa, joten löytyisikö apuja?

Satunnainen Ubuntu-käyttäjä, mutta olen sitkeän (silloin tällöin parin kuukauden ajan) surffaamisen jälkeen luultavasti ratkaissut saman ongelman omalta osaltani.

- miniläppäri Acer Aspire One, AR5001, pohjassa merkintä "Atheros AR5BXB63", dual-boot Windows XP ja Ubuntu
- langaton netti toimii Windowsin puolella ilman ongelmia. Toimi myös Ubuntulla ilman ongelmia niin kauan kun jakeluversio oli 9.10. Kun päivitin 10.04 LTS:ään, yhteys rupesi katkeilemaan ("you are now disconnected" tms) ja teinien riemuksi myös langaton reititin buuttasi itsensä ja heitti muut koneet ulos.

Ratkaisu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1624210&highlight=AR5BXB63

viesti #5

Tein /etc -hakemistoon tiedoston nimeltä modprobe.conf, johon kirjoitin ainoaksi riviksi

options ath5k nohwcrypt=1

ja homma toimii pätkimättä (ja moninverroin sujuvammin kuin XP:llä tuolla miniläppärillä)

Mitä tuossa tapahtuu on minulle suurelta osin hämärän peitossa, mutta olkoon. Tuossa tiedostossa ohjataan hommaa jotenkin, ja siinä kerrotaan että älä käytä hardware kryptausta, mikä näköjään on oletuksena 10.04:ssa.