Kirjoittaja Aihe: Grub boot ongelma päivityksen jälkeen.  (Luettu 1836 kertaa)

arihut

• Käyttäjä
    • Profiili
Grub boot ongelma päivityksen jälkeen.
« : 21.07.11 - klo:15.54 »
Moikka,

Eilen päivitin 11.04 konetta. Päivitys herjasi osittaisesta päivittämisestä. Päivityksessä päivittyi ainakin kerneliä ja Grub:n osia. Muistaakseni päivitys halusi poistaa grub-efi paketin.

Päivityksen jälkeen kone hyytyi grub:n virheilmoitukseen jota en muistanut kirjoittaa ylös.

Koitin asentaa grub:n uudelleen roottina (sudo su)
$mkdir /sda2
$sudo mount /dev/sda2 /sda2
$sudo mount --bind /dev /sda2/dev
$sudo mount --bind /proc /sda2/proc
$sudo chroot /sda2
$grub-install /dev/sda
Tämä herjasi englannin kielellä jotain, että gpt partition no bios boot embedding (oli enemmän tekstiä en kirjoittanut ylös).

Pieni googletus ja grub-install komento sujahti läpi kunhan olin käynnistänyt koneen USB-tikulta ja vaihtamalla osiontyypin boot --> grub_boot

Käynnistyksen aikana kone herjasi, että ei pysty liittämään /boot/efi ja antoi vaihtoehdon S ohittaakseen.
Kone käynnistyi normaalisti ja alkoi toimia. Joskus toiste voisi pohtia mikä tuon /boot/efi virheen antaa tai miten sen pitäisi toimia.

Muilla vastaavia kokemuksia?

-Ari-

Pekkam

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Grub boot ongelma päivityksen jälkeen.
« Vastaus #1 : 23.07.11 - klo:10.05 »
Käsitinkö oikein, että olet päivittänyt uuden version edellisen/edellisten päälle ja kenties siitä alkaen, kun grub oli vielä erilainen?
Minulla on ollut ubuntu koneellani versiosta 8.10 alkaen. Nyt on 10 LTS ja olen siihen tyytyväinen. Verkon kautta tulevat päivitykset eivät ole muuttaneet grubia, joka on edelleen samantyyppinen kuin versiossa 8.10. Grub 2:lle tarkoitetut grubin päivitys-komennot saivat sen sekaisin ja minun piti korjata grub grub-kehotteesta "käsin"- Siis tähän tapaan: http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja
Johtuuko sinun ongelmat myös siitä, että käytössäsi ei ole grub2?

arihut

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.07.11 - klo:08.55 »
Moi,

En tehnyt jakeluversion päivitystä, ainakaan tarkoituksella. Asensin tähän koneeseen 11.04 joskus keväällä ja nyt muiden päivitysten ohessa se päätti rikkoa itsensä. Luulisin, että päivitykset halusi asentaa / päivittää grub-pc paketin joka ei halua grub-efi-amd64 pakettia. Nopeasti katsomalle en ainakaan löytänyt muita paketteja joiden Conflicts listalta tuo grub-efi löytyy

Eli mun pitäisi keksiä
1. miksi järjestelmä päätti korvata efi-paketin pc-paketilla.
2. Haluanko tuon EFIn takaisin.
3. Saanko muuten käynnistyksen aikaisen /boot/efi liittämisen virheen pois (onko edes tarpeen)
4. Mua ei taida jaksaa kiinnostaa jos kellään muulla ei ole ollut ongelmaa

Tuuppasin tämän tänne foorumille lähinnä sen takia, että itsellä meni hetki keksiessä kuinka saan koneen taas käyntiin. Sammahdus tapahtui meinaan aivan normaalien päivitysten aikana.

-Ari-

Ping-viini

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.08.11 - klo:01.13 »
Minulle oli sattua tämä uuden asennuksen kanssa mutta onneksi en antanut vaihtaa grubia, käytän komentoriviä :)

Tuo varmaan korjautuisi jos vaihtaisit grub-pc:n tilalle taas grub-efi:n. Tunnettu ongelma että grub-efi puuttuu paketin tiedoista, korjaus on proposedissa. Vähän tarkempi kuvaus ja korjausohje https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/apt/+bug/800910