Käytössäni on Windows seiska. Koneessa on kaksi levyä joihin toiselle olin jo valmiiksi
alustanut pari partitiota Lilnuxin käyttöön. Toiseen partitioon ajattelin asentaa Windowsin rinnalle käytettäväksi Linuxin suomalaisen käyttöjärjestelmän ja toinen partitio oli tarkoitus pyhittää Linux tehtävien käyttöön .
En ole kovin edistynyt Windowsin käyttäjä ja Linuxiin vasta vähän tutustunut, joten tuli heti alkuun ongelma johon en löytänyt juuri tähän tilanteeseen sopivaa aikaisempaa kysymystä.
Luettuani Llinuxin asennus-ohjeita, niin niissä puhutaan asennustilanteesta, että annetaan Linuxin tehdä osio itselleen.
Ja ymmärsin niin, että asennusohjelmakin toimii vain siten, että kielen, sijainnin ja näppiksen valinnan jälkeen osioidaan tällä samalla asennusohjelmalla Linux-partitio, jonka jälkeen varsinainen asennus jatkuu, jolloin tämä osiointi kuuluu osana asennukseen.
Onko nyt niin, että minun pitää se osio jonka olin varannut kokonaan Linuxin käyttöjärjestelmälle vielä osioida uudelleen Linux-asennusohjelmalla. Ja jos pitää niin tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa.
1) Jos annetaan asennusohjelman ottaa tila nykyisestä partitiosta niin pystyykö asennusohjelma ottamaan koko osion tilan haltuunsa vai jääkö tai pitääkö siitä sillon jäädä jokin määrä entiseen tilaan.
2) Deletoidaan koko partitio jollon levyllä on tyjää alustamatonta tilaa.
Niin voiko ja osaako asennusohjelma silloin käyttää sen koko tilan hyväkseen. Kyseessä on noin 97 Gt tila. Ja onko Linuxille siitä hyötyä jos tila on suuri.
Eli, jos tämä tilan otto pitää tehdä Linux asennusohjelmalla, niin onko kysymys silloin siitä, että Linux käyttää eri alustusmuotoa osioissaan kuin Windows, vai että se kuuluu osana asennusohjelmaan.
Ja entä sitten tämä toinen osio, jonka varasin Linuxin dokumeteille, pitääkö sekin alustaa Linuxilla jotta se olisi optimaalinen Linuxin käyttää.
Ja onko Windows Seiskaan asennuksessa otettava huomioon jotain erilailla kuin XP:ssä