Kirjoittaja Aihe: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?  (Luettu 2469 kertaa)

Kyösti Huhtala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« : 24.07.11 - klo:10.46 »
Koneellani on sekä Linux että Windows XP. Windows-hakemistoissa on mm. kuvia, joita voin pääkäyttäjänä katsella myös Linuxin puolella.

Kuinka annan muillekin koneeni Linux-käyttäjille oikeuden liittää Windows-osion ja lukea siellä olevia tiedostoja? Olen jo liittänyt kaikki tarkoittamani käyttäjät samaan ryhmään itseni kanssa.

Kun olen liittänyt Windows-osion, näyttää komento mount mm. seuraavaa
/dev/sdb1 on /media/WINDOWS XP type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« Vastaus #1 : 24.07.11 - klo:11.01 »
Ulkoisilla levyillä pelatessani en ole huomannut, että NTFS-levyjen kanssa tarvitaan noudatettavaa oikeuspolitiikkaa (päinvastoin kuin ext3/ext4 tiedostojärjestelmillä). Joten kokeile suoraan.

Muillakin käyttäjillä pitää tietysti olla oikeudet mountata levy tai järjestää mountti muutoin pysyväksi.

Kyösti Huhtala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« Vastaus #2 : 24.07.11 - klo:11.04 »

Muillakin käyttäjillä pitää tietysti olla oikeudet mountata levy tai järjestää mountti muutoin pysyväksi.

Aivan, mutta miten teen tämän?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« Vastaus #3 : 24.07.11 - klo:11.13 »
Toisaalta, ei siihenkään tarvitse oikeuksia jos käytät Places (Sijainnit) valikon tarjoamaa tapaa, esim. kuten tässä ohjeessa:

http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows

Tapa ei ole tällöin automaattinen, mutta ei välttämättä pidäkään olla, koska tällöin käytetään toisen käyttöjärjestelmän hallitsemaa tiedostojärjestelmää samalla koneella, mikä on vikatilanteissa epämääräinen tilanne (mountti esim. voi epäonnistua, jos Windows sotkee tiedostojärjestelmänsä - eikä Ubuntu sitä pysty aina korjaamaan, eikä välttämättä pidäkään yrittää korjata koska se on Windowsin hallussa).

Tuosta löytyy hyvä lähtökohta muulle tutkimiselle, jos välttämättä haluat tehdä jotakin muuta:

https://help.ubuntu.com/community/Mount
« Viimeksi muokattu: 24.07.11 - klo:11.16 kirjoittanut Ganymedes »

Kyösti Huhtala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« Vastaus #4 : 24.07.11 - klo:16.49 »
Toisaalta, ei siihenkään tarvitse oikeuksia jos käytät Places (Sijainnit) valikon tarjoamaa tapaa, esim. kuten tässä ohjeessa:

http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows


Jotain tällaista haluaisin. Omalla tunnuksellani se toimii, sillä minulla on pääkäyttäjäoikeudet koneelle. Muilla käyttäjillä homma ei toimi, vaan Ubuntu pyytää antamaan _minun_ salasanani, koska minulla on nuo oikeudet.

Mitä ja mihin lisäisin, jotta muillakin käyttäjillä olisi nuo oikeudet juuri tuohon Windows-osiooon?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Levy näkyviin muillekin käyttäjille?
« Vastaus #5 : 24.07.11 - klo:18.03 »
Tuota juuri yritin sanoa ... luulisin, että kyse ei ole NTFS:n tiedostojen tai tiedostojärjestelmän oikeuksista.

Jos siis kokeilit tuosta "Sijainnit" (Places) valikosta, ja se valittaa oikeuksista, niin kyse lienee tällöin käyttäjän oikeuksista Ubuntussa. Katso siis käyttäjän oikeuksia ja listaa siitä mitä voi tehdä ... sorry, ei ole Ubuntu nyt (täällä matkalla) jotta voisin tarkistaa tai neuvoa tarkemmin. Luulisin, että löytyy kuitenkin helposti oikea kohta (levyjen littäminen - mounttaus - tms) - jollei löydy, niin anna ensin kaikki oikeudet - testaa että toimii - vähennä oikeuksia - testaa millon lakkaa toimimasta. Voi olla, että käyttäjän pitää kuitenkin syöttää oma salasanansa liittämisprosessin aikana (tämä johtuu Ubuntuun sisäänrakennetusta turvallisuudesta).