Kirjoittaja Aihe: Cinelerra ja Kdenlive kaatuvat (RATKAISTU)  (Luettu 2347 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Cinelerra ja Kdenlive kaatuvat (RATKAISTU)
« : 16.05.11 - klo:19.34 »
Cinelerra on melko pitkälle viety linuxille tehty editointiohjelma. Olen jo muutamia vuosia sitten koettanut käyttää sitä, mutta valitettavasti se on aina kaatunut kun olen ladannut siihen siihen  suurikokoisia tiedostoja. Se on kuitenkin vuosien myötä parantunut koko ajan. Valitettavasti 2.1.5 CV kaatui. kun yritin ladata siihen Avidilla tekemäni Fuse-tiedoston, joka oli avi-formaatissa mutta äänet erillään neljällä raidalla.  Kdenlive latasi tiedostot ja sain ne myös timelinelle, mutta yrittäessäni käyttää niitä sekin kaatui.

Kdenlinlive vaikuttaa melko hyvältä perusvideointiin tarkoitetulta ohjelmalta. Siinä on harrastajakäyttöön monia kivoja efektejä ja editointikin toimii vaikkakaan ei yhtä hyvin kuin Cinelerrassa. Se kaatuu kuittenkin yllättävän helposti. jos tekee pienenkin virheen esimerkiksi ikkunoita siirrellessä. Kdenlive mahdollistaa myös käyttöliittymän eli sen profiilin muokkauksen, mutta muokatessa se kaatuu helposti. Todennäköisesti, kun käyttäjä tekee jonkun virheen. Kdenlive on helpompi ottaa käyttöön kuin Cinelerra ja riittää hyvin peruseditointiin kun vain pysyy pystyssä.

Haluaisin kysyä toimiiko kdenlive paremmin Kubuntussa kuin Ubuntussa? Jos lataan Ubuntuun Kde-basen ja siihe  tarvittavat ohjelmat niin että voin kirjautumisikkunassa tarvittaessa vaihtaa ikkunointijärjestelmää, niin vastaako KDE silloin Kubuntua? Nyt käytössäni on Natty. Johtuuko Cinelerran kaatuminen Avidilla renderöidyn 30-gigan avi-tideoston latauksessa vain sen asetuksista, vai onko siinä joku muu syy?

Jos joku osaisi valistaa minua olisin kiitollinen. Koska Avid versiotani  (7.2) ei enää tueta, tulen todennäköisesti siirtymään ainakin uusien videoformaattien osalta avoimen koodin ohjelmiin, ja niistä Cinelerra ja Kdenlive ovat mielenkiintoisimpia. Se olisi muutenkin minulle helpompaa, koska käytän pääasiallisesti Ubuntua.  Openshot on vielä aivan liian alkutekijöissään. Samoin Pitivi ja Live. Varsinkin toivoisin että Asmo Koskinen huomaisin tämän kyselyn, koska hän tuntee hyvin Ubuntun video- ja ääniohjelmia.
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:20.31 kirjoittanut Pontus12 »

uhappo

• Käyttäjä
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Cinelerra ja Kdenlive kaatuvat
« Vastaus #1 : 16.05.11 - klo:21.12 »
Mä oon about kaikki musiikkivideoni ja spedeilypätkät tehny Kdenlivellä. Kyllähän se joskus kaatuilee, mutta on se nykyisin versio jo jonkun verran vakaampi. Plus Ctrl+S on tullu niin tutuks audiomaailmasta että eipä sitä paljoa vahinkoa tuu jos kaatuu kun muistaa tallennella sessiota. Tossa on esim yks musavideo minkä oon tehny Kdenlivellä, oon sitä viljelly täällä voorumilla esitellen mut onpahan ainakin yks esimerkki mitä videoaloittelija voi Kdenlivellä tehdä.

http://www.youtube.com/watch?v=3tLPOJNTyxY
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.05.11 - klo:13.50 »
Hyvin käytit Kdenliveä ja oli muutenkin kiva katsoa ja kuunnella musiikkivideosi. Minun kannaltani ongelma on todennäköisesti suurissa tiedostoissa. Kun taltioin teatterin läpimenoharjoituksen, niin tiedeostot ovat noin kaksi kertaa 15 gigaa. Kun panen ne peräkkäin ja liitän siihen lisää ääniä se kaatuili. Samoin kun otin ikkunoita irti esim. projekti ikkunan niin välillä onnistui, välillä ei. Minusta sen suurin ongelma on kuitenkin siinä, että kun käyttäjä tekee virheen, se kaatuu. Silti pidän sitä hyvänä ohjelmana. En tiedä käytätkö Gnomea vai Kde:tä työpöytäohjelmana. Olisiko Kde parempi Kdenliven  kanssa?
Sinelerra pystyy käsittelemään isoja tiedostoja ja on muutenkin mielenkiintoinen ohjelma. Opettelen käyttämään molempia ennen kuin päätän, kumpi niistä sopii minulle paremmin.
Tietääköhän kukaan, onko Kde:n käytössä eroa, jos lataa sen valinnaiseksi Ubuntun kanssa, kun sitä vertaa erikseen asennettuun Kubuntuun?

uhappo

• Käyttäjä
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
« Vastaus #3 : 17.05.11 - klo:15.05 »
Mulla on ihan gnome elikkäs ubuntu alla, joskus kokeilin ihan puhdasta kubuntua mut ei ollu mun juttu. Ei mitään havaintoa oisko se vakaampi kubuntussa, äkkisiltään oletettuna ois koska ei oo eri ikkunointitaustojen päällekkäisyyksiä yhtäaikaa päällä?
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.11 - klo:15.29 »
Olisiko Kde parempi Kdenliven  kanssa?

Työpöytäympäristöllä ei pitäisi olla merkitystä.

Kannattaa kokeilla uudempia tai vanhempia ohjelmaversioita. Ehkä bugi on jo korjattu, tai jotkut versiot kaatuvat isoilla tiedostoilla herkemmin kuin toiset.

Heikki Ketoharju

• Käyttäjä
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
« Vastaus #5 : 17.05.11 - klo:21.30 »
Kdenlive ei ole vielä ykkösversiossaan, joten epävakautta siinä ilman muuta on.

Käytössäni on versio 0.7.7, ja olen törmännyt moniin omituisiin (ja erittäin rasittaviin) bugeihin sitä käyttäessäni, ja minulla on semmoinen olo, että pakatut tiedostoformaatit tuottavat ongelmia. Näin oli ainakin musiikin kanssa: Ogg-tiedoston editointi ohjelmalta onnistui kehnosti – välillä toisto pätki ja välillä oli ääni epäsynkassa. Sen sijaan sama ääniraita wav-tiedostona toimi ongelmitta.

Pidemmissä videotiedostoissa (puhun ehkä parinkymmenen minuutin klipeistä) en havainnut suoranaisia epävakausongelmia, mutta ääniraidan synkronoiminen niihin osoittautui mahdottomaksi. Ohjelmassa ääni ja kuva olivat kyllä synkassa, mutta renderöidyssä videossa aina saman verran pielessä. Varmaan vika oli projektitiedostossa, jossa olin kai tehnyt jonkin väärän liikkeen jossain vaiheessa.

Kdenlivestä on muuten tullut uusi versio, 0.8, jossa on korjattu liki sata bugia. Kannattaa siis kokeilla onneaan sen kanssa. Myös uusia ominaisuuksia näyttää tulleen jonkin verran, eli uusiakin bugeja lienee luvassa. Tästä PPA:sta sen kai saisi asennettua, mutta ainakin minun 10.04-järjestelmäni löytää jotain komplikaatioita noiden pakettien ja muun järjestelmän riippuvuuksien väliltä. Siksi en ole vielä toistaiseksi uskaltanut onneani koettaa: https://launchpad.net/~sunab/+archive/kdenlive-release

Niin, ja vaikka nm jo asian totesikin, niin minulla on Gnomen päällä käytössä lukuisia KDE-ohjelmia (osa raskasta musahommaa tekeviä softia), eikä vakausongelmia ole tullut. Kdenlivenkin tapauksessa kyse on ilman muuta ohjelman omista epävakauksista, ei käyttöliittymäkirjaston (joka on Qt – yksi maailman suosituimmista kirjastoista)

Cinellerraa en ole käyttänyt, mutta Asmo Koskinen suosittelee tätä PPA:ta: https://launchpad.net/~cinelerra-ppa/+archive/ppa

Ainakin minulle se asentui kivasti, ja suostui käynnistymään. En ole testannut sen enempää.
« Viimeksi muokattu: 17.05.11 - klo:21.32 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo:20.30 »
Molempien ohjelmien uudet versiot paransivat tilanteen, Kiitos kaikille.