Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poisto-ongelma  (Luettu 3846 kertaa)

t0uch

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Ubuntun poisto-ongelma
« : 14.06.06 - klo:22.56 »
Asensin tosiaan Ubuntun koneelleni noin viikko sitten. Käytön jälkeen huomasin, että windows on kuitenkin minun käyttööni parempi käyttöjärjestelmä.

Koneeni on noin 1½ vuotta vanha HP pavilion pöytäkone, jonka mukana ei tullut Windows XP:n levyä, vaan kovoja on kaksi, joissa toisessa on ns 'palautuskonsoli', jonka avulla saa alkuperäisasetukset takaisin.

Käynnistäessä konetta minun pitäisi painaa F10 mennäkseni 'palautuskonsoliin'. F10:ä painamalla ei kuitenkaan käy MITÄÄN. Sensijaan ubuntu käynnistyy taas.

Millä ihmeellä saan ubuntun pois koneelta? Asennuslevyäkään minulla ei enään ole (sen voin tosin takaisin hankkia).
Sanon suoraan, olen TÄYNNÄ vihaa. (Tietokoneesta spacekin osittain hajalla tämän seurauksena)

Täten ystävällisesti pyydän apua teiltä, jotka toivottavasti osaatte auttaa.

Hyvää loppuiltaa.
AMD Athlon64 3200+ * ATi Radeon x300 * 1024mb ram * Logitech mx518 * HP v72 "17 1280x1024 32bit * Icemat Siberia White *

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #1 : 15.06.06 - klo:08.56 »
Koitappa vetää syvään henkeä ja rauhoittua hetken..

Suomeksi ongelmasi siis taitaa olla ettet saa konetta boottaamaan cd:lta?

Laita windowsin cd koneeseen sisään ja boottaa, katso mitä tapahtuu.

Jos ei tapahdu mitään niin yritä samalla bongata sieltä ruudulta että onko se varmasti F10 mitä pitää painaa eikä esim. joku muu F - nappula tai DEL tai vastaavaa..

Ubuntu ei ole vielä hengissä siinä vaiheessa käynnistystä kun kone kuuntelee näppäimistöpainalluksia näyttääkseen jonkinlaisen valikon tms. josta valitaan käynnistyslaite.

Ja siitä itse poistosta voit myös etsiä lisätietoa tuosta yläreunasta vaikka hakusanoilla ubuntun poisto tai jostain..

Kiva kun kävit, tervetuloa uudestaan.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #2 : 18.06.06 - klo:12.16 »

Koneeni on noin 1½ vuotta vanha HP pavilion pöytäkone, jonka mukana ei tullut Windows XP:n levyä,






Laita windowsin cd koneeseen sisään ja boottaa, katso mitä tapahtuu.


 ::)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #3 : 19.06.06 - klo:14.12 »
Eli Ubuntulla ei ole mitään asiaa Spacen rikkoutumiseen tai Palautuskonsolin toimimattomuuteen. How-To puolella on muuten opas Ubuntun poistamiseen.
alias vililikku

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #4 : 19.06.06 - klo:15.51 »
Eräällä toisella foorumilla oli juttua että Ubuntu oli rikkonut tollasen palautuskonsolin. Se on vissiin asennettu jollekkin ihme 'rescue' osiolle jonka Ubuntun asennus sotkee jotenkin.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #5 : 20.06.06 - klo:00.14 »
Mulla buutatessa ainakin näkyy ihan nätisti grubissa vielä se palautus konsolikäynnistyskin, en tosin tiedä starttaako se jos sen koittaa käynnistää :)

Kone siis n. 1.5 vuotta vanha HP(en täällä pimeässä mallia näe :))

kuassimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Ubuntun poisto-ongelma
« Vastaus #6 : 22.06.06 - klo:09.44 »
pimpelipom