En ole kirjoitusten perusteella varma mikä on ollut alkuperäinen ongelma, enkä siitäkään mitä on oikeasti tehty, mutta yleensä - ilman mahdollisia "gigantin-konfaamia-laitteita" - homma toimii Ubuntussa kuvan asetuksilla, eli täysautomatiikalla. Nimipalvelimen kaivaa esiin modeemi/routteri ja itse tietokoneessa on automatiikka.
Jos tuo homma ei jostain syystä toimi - vika on konfiguraatiossa tai modeemi-routterissa - niin sitten voi yksittäisessä koneessa DNS:n konfiguroida manuaalisesti Network Managerilla. Tätä tuolla edellä jo neuvottiin. Silloin pitää itse tietää mitkä nämä DNS osoitteet ovat - ne ovat aina ulkoverkon osoitteita. Ne voi lukea modeemi/routterilta - mutta kun homma ei nyt, ehkä, toiminut, niin sitten nämä pitää kysyä yhteydentarjoajan asiakaspalvelusta. No, ajaaskel ne edellä tiesi joka tapauksessa.
Toisin sanoen tässä kierretään boksin tai nettiyhteyden huono automatiikka tai "gigantin väärät asetukset", tekemällä ne itse tietokoneelle suoraan.
Vaihtoehtoisesti voi käyttää julkisia DNS-osoitteita, kuten Googlen tarjoamia 8,8.8.8 ja 8.8.4.4 .
[ylläpito on poistanut liitteen]