Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] ubuntu lucid ja levy menossa rikki?  (Luettu 4185 kertaa)

Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Yksi levyistä vetelee luultavasti viimeistään ja olisi kiva tietää mikä niistä jotta ehdin nyt ostaa uuden siirtää rojut uuteen ja viedä vanhan takuuseen. Minulla on neljä levyä joiden koot vaihtelevat 500gb ja 2000gb välillä. Itse epäilen että suurin niistä eli se 2 teranen on hajoamassa mutta en ymmärrä logista dmesgin virheestä tarpeeksi että osaisin selvittää mikä levy on hajoamassa.

Tässä output dmesgistä:
http://pastebin.com/QveFjUBn

Ehdotuksia miten tulisi toimia ?

« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo:00.04 kirjoittanut Bent »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #1 : 20.01.11 - klo:11.24 »
/dev/sdb se taitaa olla.

Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #2 : 20.01.11 - klo:12.14 »
Jep siltä se näyttäisi kiitokset. Seatoolsilla tarkastus että levy on oikeasti rikki ? Vai onko joku toinen työkalu parempi ? Kyseessä WD:n levy.

Raid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #3 : 20.01.11 - klo:12.35 »
Mulla hajos kanssa pari vuotta vanha levy, ei siinä sen kummempia testauksia tarvita, kun loki on täynnä valitusta.
tulosta seuraavan käskyn ulosanti paperille, ja sen kanssa kauppaan vaihtamaan levyä:

sudo smartctl -a /dev/sdb

 


Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #4 : 20.01.11 - klo:12.47 »
Kiitos tipsusta ei tämä minullekkaan ihan uutta ole. Mulla on mennyt 70% levyistä rikki takuuaikana. Kerran menin vaan palauttamaan levyn joka toimi vielä ja se tuli kalliiksi makso muistaakseni 50€ "tarkastus". Levyn arvo oli ~ 60€ uutena sillä hetkellä... Se samainen levy tosin meni oikeasti rikki sitten 3kk myöhemmin mutta oireet ei ollu tarkastajan mittarille näkyvät ekalla kerralla.

Olen aikaisemmin ostanut seagaten 5v takuu levyjä pelkästään niitä mulla on edelleen 3 kpl:tta ja ne on mulla kestänyt n. 4 vuotta eli joka ikinen tähän asti on mennyt takuun kautta uuteen. Seagate lopetti 5v takuunsa ja nyt ostan 3 vuoden takuu levyjä. Nä levyt on aika kovassa kuormassa kun palvelin on aina päällä ja datamäärät vaihtuu suht tiheään.

Juuri tämän takuuasian takia ostan levyt aina paikallisilta tietokonekaupoilta mihin on pikkuvaiva käydä viemässä levyt kun ne hajoavat ja ne hajoavat aina (ainakin minun komemuksen mukaan). Ennen tilasin levyjä saksasta ja mistä milloinkin verkkokaupasta jne ja se on sitten kivaa miettiä mistä tämäkin levy on ostettu ja paljonko maksaa postitus jne. SSD levyjen tilaus olisi edelleen houkuttelevaa esim usasta mutta tullit + huoltoasiat on niissäkin hankalia. Odettelen vaan että hinnat tulisi vielä vähän alas niin voisi läppärin levyksi laittaa. Ostin jo kerran Patriotin SSD levyn 32 GB maksoin siitä melko tasan 100€ reipas vuosi sitten. Levy tilttasi täysin kuukauden käytön jälkeen sain uuden n. kuukauden päästä (posti jenkkeihin ja takaisin). Eli taas kerran olin pitkään ilman levyä koska en viitsinyt maksaa 50% suomilisää tuotteesta. Silloin vastaava SSD levy maksoi suomessa 150-200€. Nyt hintaerot ovat 20-40%.


Raid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #5 : 20.01.11 - klo:13.31 »

Mä oon kanssa tuijottanu tohon takuuseen, palvelimessa pyörii 4kpl:tta ST31000520AS (Barracuda LowPower),
ja tossa on takuu 5v. Edelleen myydään esim Verkkokaupassa. Noista yks meni vajaan kahden vuoden käytön jälkeen rikki. Vaihdossa ei toisaan ollu mitään ongelmaa, kun oli tuloste palvelimen /var/log/messages tiedostosta ja tuosta smartctl:n antamista tiedosta.

197 Current_Pending_Sector  0x0012   200   200   000    Old_age   Always       -       21
198 Offline_Uncorrectable      0x0010   100   253   000    Old_age   Offline      -       21

Mullakin oli kuvitelma että 5v takuuta ei huvikseen kovalevylle anneta = valmistaja uskoo tuotteensa laatuun.
Toki voi olla että tuo yksi hajonnut oli vain sattuma...

Kerkesin ostamaan viidennenkin tuota sarjaa pöytäkoneeseeni, se on vain 1.5T malli, muuten sama.

Jotain softa issueta noissa ton sarjalaisissa on ollu, ja hajotessaan alkavat naksumaan.


retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #6 : 20.01.11 - klo:13.35 »
Edellä mainittu smartctl komento sisältyy smartmontools pakettiin, joka pitää asentaa erikseen.

Levyn itsetestin voi käynnistää komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo smartctl -t long /dev/sdbKomento tulostaa arvion testin kestosta. Varsinainen testi sujuu taustalla. Tulokset näkyvät testin päätyttyä tuolla Raidin neuvomalla komennolla (litanian lopussa). Jos levy on vioittunut, testi keskeytyy.

Raid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #7 : 20.01.11 - klo:14.23 »
Kiitos korjauksesta, uutuuttani en älynnyt että on tullut asenneltua noita paketteja enemmän ja vähemmän ;-)
ja kaikilla komento ei välttämättä toimikkaan...


reboot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #8 : 20.01.11 - klo:15.12 »
Mulla hajos kanssa pari vuotta vanha levy, ei siinä sen kummempia testauksia tarvita, kun loki on täynnä valitusta.
tulosta seuraavan käskyn ulosanti paperille, ja sen kanssa kauppaan vaihtamaan levyä:

sudo smartctl -a /dev/sdb

Mitä logeja kannattaisi tarkkailla, kun alkaa epäillä että levy on menossa rikki? Itsellä sekä fsck että em. smartctl-testi menivät ok läpi, mutta silti epäilyttää levyn kunto. On pari kertaa jäänyt naksuttamaan lukupäätä ja kone mennyt täysin jumiin.
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #9 : 20.01.11 - klo:17.49 »
Ainakin badblocks ohjelmalla voi testailla levyä. Sitä taidetaan käyttää myös levyä alustettaessa (mkfs, mke2fs), jos -c parametri on annettu. Ohjelma tulostaa virheellisten lohkojen numerot päätteeseen. Saattaa jossain mielessä olla parempi kuin levyn itsetesti (smartctl -t).

Perusmallin lukutesti:
Koodia: [Valitse]
sudo badblocks -s /dev/sdbLukee sdb-levyn kertaalleen läpi. Parametri -s näyttää testin edistymisen prosentteina. Ilman sitä ei tulosta mitään ellei tule virheitä. Levyosiot voivat testin aikana olla mountattuna.

Tietoja tuhoamaton kirjoitustesti:
Koodia: [Valitse]
sudo badblocks -sn /dev/sdbLevyllä olevat osiot on syytä irroittaa (unmount) ennen testiä.

Perusteellinen kirjoitustesti:
Koodia: [Valitse]
sudo badblocks -sw /dev/sdbKirjoittaa ja lukee vuoronperään neljä bittikuviota (0xaa, 0x55, 0xff, 0x00). Tiedot häviävät.

Bent

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #10 : 20.01.11 - klo:23.22 »
Se testi oli syystä tai toisesta kilahtanut. Levy oli varmaan kadonnut hetkeksi ja mountaantunut read only tilaan eli kyllä se ihan solmussa on. Ajan parhaillaan seatoolsin long testiä. Short testi ei ihme kyllä failannut. Mulla on toi ultimate boot cd tälläsiä varten. Jotain old age se valitteli ja 1300+ bad sectoria tai sectoria jotka ovat jonossa remappingiin. Kone ei tullut ylös softbootissa ollenkaan piti ottaa cold boot. (Levy on aika tasan 9kk vanha muutaman päivän vaille).

Toi on nyt kuitenkin vaan 1.5 TB levy eikä 2TB muistin sen koon väärin vaikka levy on se jota epäilinkin, ei sisällä kriittistä mutta koitan nyt kuitenkin sieltä vielä saada tärkeimmät ulos.

Yksi vielä epäilyttää hieman ja se on toi kun toi levy on hotswap paikassa telakassa ja vanhempi 2v poikani aina välillä räplää sillä otin sen ulos ja lykkäsin kunnolla takaisin sisään äsken ettei vaan olis ollu hieman huonosti kiinni... Kohta selviää.

Edit:
Long testissä tulossa aika läjä virheitä. Ei ole ihan valmis vielä mutta enköhän uskalla tehdä täyttää rma lappusen jo.
Edit2: Tämäkin testi luovutti testin jo 99 virheeseen @ 19% täytin rma ilmoituksen kiitoksia kaikille avusta.
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo:00.04 kirjoittanut Bent »

Raid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] ubuntu lucid ja levy menossa rikki?
« Vastaus #11 : 21.01.11 - klo:15.02 »
Lainaus
Mitä logeja kannattaisi tarkkailla, kun alkaa epäillä että levy on menossa rikki? Itsellä sekä fsck että em. smartctl-testi menivät ok läpi, mutta silti epäilyttää levyn kunto. On pari kertaa jäänyt naksuttamaan lukupäätä ja kone mennyt täysin jumiin.

/var/log/messages ja etsi sieltä kohtia esim hda/sda jne...