Kirjoittaja Aihe: Toinen näyttö Ubuntu 10.04:n  (Luettu 2919 kertaa)

xFORCEvesa

• Käyttäjä
    • Profiili
Toinen näyttö Ubuntu 10.04:n
« : 30.08.10 - klo:20.03 »
anteeksi että pommitan mukavaa yhteisöänne typerillä kysymyksilläni, mutta mulla on tossa pöydällä samsungin syncmaster 940mg jonka haluisin saada toiseksi näytöksi, heitin johdon kiinni mutta näyttö on mustana. googlettelin vähäsen ja totesin että jotain pitää asentaa mutta mitä vittua asennan... apua :(

Thinkit

• Käyttäjä
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Toinen näyttö Ubuntu 10.04:n
« Vastaus #1 : 30.08.10 - klo:20.43 »
Mikä näytönohjain kyseessä?

http://linux.fi/wiki/RandR
tämä voisi auttaa.

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

Lassi1

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.01.11 - klo:17.50 »
Moro. Olen uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin saada TV:n toiseksi näytöksi. Ei vain kuva suostu näkymään tv:ssä millään. Minulla on nVidian näyttis jossa littuLCD ja TV  on liitetty DVI->HDMI kaapeleilla. Eihän tuo RandR mikään pakollinen ole, nVidia X Srever Settings :stähän pitäisi saada kaiken konffattua? Ubuntu 10.10 on käyttiksen versio ja näyttiksessä on ne "lisäajurit" - ohjelman ehdottamat uusimmat suljetut.

Tuota Twinview-hommaa olen yrittänyt, kun sitä x screen- asetusta ei saa käyttöön millään. Sitä yrittäessä kun painan apply, näyttö (siis se ainoa toimiva) menee pimeäksi kunnes se turva-aika 10 s kuluu ja kuva tulee takaisin.  ???

Eli osaisiko joku vinkata, mitä olen tehnyt väärin, vai eikö tuolla X serverillä saakaan toista näyttöä käyttöön?

PS: Niin kun laitan TV:stä asianomaisen HDMI-tulon päälle, niin X server kyllä tunnistaa sen.

Lassi
« Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo:18.02 kirjoittanut Lassi1 »

lassematias

• Vieras
« Vastaus #3 : 09.01.11 - klo:19.38 »
Moro. Olen uusi Ubuntun käyttäjä ja haluaisin saada TV:n toiseksi näytöksi. Ei vain kuva suostu näkymään tv:ssä millään. Minulla on nVidian näyttis jossa littuLCD ja TV  on liitetty DVI->HDMI kaapeleilla. Eihän tuo RandR mikään pakollinen ole, nVidia X Srever Settings :stähän pitäisi saada kaiken konffattua? Ubuntu 10.10 on käyttiksen versio ja näyttiksessä on ne "lisäajurit" - ohjelman ehdottamat uusimmat suljetut.

Tuota Twinview-hommaa olen yrittänyt, kun sitä x screen- asetusta ei saa käyttöön millään. Sitä yrittäessä kun painan apply, näyttö (siis se ainoa toimiva) menee pimeäksi kunnes se turva-aika 10 s kuluu ja kuva tulee takaisin.  ???

Eli osaisiko joku vinkata, mitä olen tehnyt väärin, vai eikö tuolla X serverillä saakaan toista näyttöä käyttöön?

PS: Niin kun laitan TV:stä asianomaisen HDMI-tulon päälle, niin X server kyllä tunnistaa sen.

Lassi

ookko testannu laittaa järjestelmä->asetukset->näytöt ja sitten tunnista näytöt ja valitse sama kuva kaikissa näytöissä ja toteuta? testasin kaverilla ja noin onnistui :) testaa jos et ole.

Lassi1

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.01.11 - klo:21.49 »
Olen koettanut jo aiemmin mennä tuonne järjestelmä->asetukset->näytöt - valikkoon, mutta sitä yrittäessäni ponnahtaa seuraavanlainen ikkuna: 

Näytönohjaimen ajuri ei vaikuta tukevan tämän työkalun vaatimia laajennuksia. Haluatko käyttää näytönohjaimen valmistajan omaa työkalua tämän työkalun sijaan?

Jos vastaan kyllä, niin avautuu tuo nVidia X Server Settings- ohjelma. Sieltä en siis ole toistaiseksi onnistunut kuvaa TV:seen saamaan.

Olen kokeillut muistaakseni painaa myös EI - nappia, ja siitä tuli jotain häikkää. No, koetan sitä uudestaan ja kerron minne johti.  ;D

Kiitos neuvoista jo kumminkin

Lassi1

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.01.11 - klo:22.08 »
No niin, ei siitä sen ihmeempää tapahtunutkaan, muistin väärin. Eli ikkuna "näytön asetukset" aukesi mutta nappi "tunnista näytöt" ei tunnu tekevän yhtään mitään. Sen sijaan siinä napin yläpuolella olevassa ruudussa on vaaleanpunainen näytön symboli jossa lukee "tuntematon", ja tällainen v.pun ruutu samalla tekstillä tulee myös työpöydän vasempaan ylänurkkaan siihen "sovellukset" tekstin päälle. Siis tämän "näyttöasetukset" ikkunan ollessa auki.

vaikuttaa siis, että tämä toiminto ei tunnista edes tätä näyttöä, jolla juuri kirjoitan.

Nyt maallikko kyllä ajattelee, että ajureissa on jotain häikkää, mutta kuten kirjoitin:
Lainaus
ja näyttiksessä on ne "lisäajurit" - ohjelman ehdottamat uusimmat suljetut.

tämän ajurin versionumeroa ei hassusti näe siitä asennustyökalusta mutta se on "(versio current) [suositeltu]"

Lassi1

Lassi1

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.01.11 - klo:22.48 »
Tuota... En kyllä käsitä mitä tein nyt eri tavoin siinä X serverissä mutta kun päätin vielä kerran räplätä asetuksia niin yht' äkkiä kuva tuli myös töllöön sillä "twinview" -asetuksella.  :-[ eli työpöytä on nyt 3840x1200/1080.

Jotenkin se asetusten tallennus sinne x config- fileeseen ei ole ennen onnistunut, ja nyt näytti onnaavan jostain syystä.

Sitten tulikin heti seuraava probleema: Kun nettiselain tms . on kakkosnäytössä eli TV:ssä ja vaikka "tuubissa" klikkaan videon koko ruutuun niin se pomppaa väkisin ykkös näyttöön mutta tästä oli muistaakseni juttua toisessa säikeessä joten täältä tähän.

olavi1968

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.01.11 - klo:22.14 »
Millä saa s-videon toimimaan kun siinä lukee:

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1280 x 1024, maximum 4096 x 4096
VGA-0 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DVI-0 connected 1280x1024+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 376mm x 301mm
   1280x1024      60.0*+   75.0     72.0 
   1152x864       75.0 
   1024x768       75.1     70.1     60.0 
   832x624        74.6 
   800x600        72.2     75.0     60.3 
   640x480        72.8     75.0     66.7     60.0 
   720x400        70.1 
   640x350        70.1 
S-video disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Siis disconnected. Ei lähde ainakaan automaattisesti päälle kun laittaa johdon telkkariin ja käynnistää koneen uudestaan. Pitääkö siihen kirjoittaa jotain rivejä vei mitä?

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.01.11 - klo:00.00 »
Onko telkkarista otettu S-video käyttöön?