Kirjoittaja Aihe: salasanaongelma koneen mennessä timeoutiin  (Luettu 980 kertaa)

Lussej2000

• Käyttäjä
    • Profiili
salasanaongelma koneen mennessä timeoutiin
« : 08.01.11 - klo:17.41 »
Minulla on uusin (10.04LTS) Ubuntu asennettua Asus kannettavaan. Opettelin palauttamaan salasanoja siten että boottasin Live-CD:llä, mountasin "levyn", jossa Ubuntu on onnistuneesti asennettu, kopioin  /etc/shadow toiselle nimelle ja poistin alkuperäisestä oman salasanani.
Onnistui paitsi sudo osalta.
Nojuu oli vain kokeilu. Samalle tavalla korvasin /etc/shadow alkuperäisellä, ja kaikki on ennellaan paitsi seuraava:
Kun kone menee timeoutiin ja yrittää jatkaa toimintaa kirjoittamalla salasanaa, se ei hyväksy sitä. Olen parin otteeseen yrittänyt vaihtaa salasanaa - kerran graafisella työkalullua ja kerran komentotulkista. Ei vaikuta. Ongelma esiintyy vieläpä kaikilla käyttäjtunnuksilla, ei pelkästään sillä minun tunnuksella, josta väliaikaisesti poistettiin salasana. Ongelma voidaan toki kiertää s.e. vaihetaan käyttäjää ja loggaa uudestaan sisään - jos menee samalle tunnukselle se jatkaa entisestä paikasta - mutta on se vähän häiritsevää kuitenkinkin. Onko kellään muulla esiintynyt vastaavia ilmiöitä tai onko muuten niin syvää asiantuntemusta että korjaamisessa pystyy neuvomaan?