Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?  (Luettu 1846 kertaa)

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« : 03.01.11 - klo:21.19 »
Tämä saattaa kuulostaa hieman typerältä kysymykseltä, mutta kun se kerran vaivaa niin kysytään sitten. Eli siis minulla on käytössä Ubuntu 10.04.
Kysyisin, että onko normaalia Ubuntun käynnistyessä 37 sekunnissa vai pitäisikö sen aukeutua nopeammin? Onhan tuo 37 sekuntiakin aikas nopea ainakin minulle, mutta haluan vain pientä selvennystä, että pitäisikö sen aukeutua nopeammin. Vai pitäisikö minun olla huolissani liian hitaasta käynnistysajasta?

PS. En ole varma kuuluisiko tämä kysymys tänne, joten siirtää saa jos on tarvetta.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #1 : 03.01.11 - klo:21.22 »
Riippuu paljon koneestasi, millainen se on sisuskaluiltaan?
Mistä mihin tuo aika on mitattu?

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #2 : 03.01.11 - klo:21.53 »
Minulla on käytössä Fujitsun M2010 miniläppäri. Aika on mitattu koneen käynnistämisestä käyttövalmiuteen saakka, väliaika kirjautumisruudun kohdalla on n. 30 sec. Tiedän, että miniläppärit ei ole mitään tehokoneita, mutta itse pärjään sillä hyvin.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #3 : 03.01.11 - klo:22.02 »
Eiköhän se sitten ole ihan kelvollinen aika.

Katso tuolta jos kiinnostaa miten pikkukoneet on käynnistyneet (ja muutkin koneet): Bootchart-ketju

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #4 : 03.01.11 - klo:22.02 »
Tämä saattaa kuulostaa hieman typerältä kysymykseltä, mutta kun se kerran vaivaa niin kysytään sitten. Eli siis minulla on käytössä Ubuntu 10.04.
Kysyisin, että onko normaalia Ubuntun käynnistyessä 37 sekunnissa vai pitäisikö sen aukeutua nopeammin? Onhan tuo 37 sekuntiakin aikas nopea ainakin minulle, mutta haluan vain pientä selvennystä, että pitäisikö sen aukeutua nopeammin. Vai pitäisikö minun olla huolissani liian hitaasta käynnistysajasta?

PS. En ole varma kuuluisiko tämä kysymys tänne, joten siirtää saa jos on tarvetta.

Siis tarkoitatko ihan virtanapista päälle ->BIOS->GRUB->kirjautumisikkuna->Ohjelma x auki

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #5 : 05.01.11 - klo:01.18 »
Siis tarkoitatko ihan virtanapista päälle ->BIOS->GRUB->kirjautumisikkuna->Ohjelma x auki

Virtanapista kirjautumisruutuun ~30 sek.

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #6 : 06.01.11 - klo:10.33 »
Juuri tuota tarkoitin mitä, Storck sanoi. Täytyy kyllä myöntää, että olen kyllä tyytyväinen Linuxin käynnistysaikaan verrattuna Windowsiin.

PS. Anteeksi, että en aikaisemmin vastannut.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu 10.04 käynnistysaika?
« Vastaus #7 : 06.01.11 - klo:11.19 »
Juuri tuota tarkoitin mitä, Storck sanoi. Täytyy kyllä myöntää, että olen kyllä tyytyväinen Linuxin käynnistysaikaan verrattuna Windowsiin.

PS. Anteeksi, että en aikaisemmin vastannut.

Kyllä. Sinänsä aika on ihan oikealla alueella ja hyvä.

Pointti noiden kysymysten takana oli sekin, että pelkkä bioksen latautuminen kesää esim. 10 - 40 s riippuen siitä mitkä optiot ovat päällä. Yleensä jonkinlainen "pikalataus" on oletuksena päällä, jolloin bios kestää lähellä tuota alarajaa tai vain hivenen kauemmin.

Joten tästä kokonaisajasta itse Ubuntun lataamiseen kuluu sinulla ehkä vain 15-25 s.

On olemassa/tulossa erilaisen arkkitehtuurin koneita (miniläppäreitä tms), joissa tuota biosta ei ole ja niillä voi päästä vielä huomattavasti lyhyempään aikaan - mutta tämä ei suoranaisesti kuulu tähän asiaan.