^Noissa lainauksissa on kyllä väärä henkilö.
Mutta asiaan, mulle ainakin tulee noista Mistofeleen vaatimuksista mieleen python eikä basic (eikä varsinkaan c (plussilla tai ilman)).
Olen jonkin verran käyttänyt Pythonia, mutta en ole erityisesti lämminnyt. Se on kyllä tehokas kieli moneen käyttöön, mutta yleensä oma käyttöni on aika tavalla erilaista.
Basicia pidän yleensä aina työkalupakissani muille kielille kirjoittaessani. Basic:lla on nopea keittää kasaan muutaman rivin ohjelmia. Erityisesti omituisten tiedostojen purkuun, funktiografiikkaan (sinikäyrien piirtelyyn, kuten joku edellä sitä nimitti) ja simppeliin laiteohjaukseen.
Aikoinaan puhuttiin eri kielten nopeuksista. Siinä unohdettiin kuitenkin säännöllisesti se, että usein omaan käyttöön ohjelmaa keittäessä menee monituhatkertaisesti se aika, mitä kuluu ohjelman ajoon.
Sittemmin Basic-kääntäjätkin ovat parantuneet, eikä nopeuseroista juuri puhuta. Pikemminkin ollaan kohta samassa tilanteessa, kuin 4.77MHz PC-koneiden aikoihin. Nopeusjärjestys oli QB2, Forth, Turbo-C, QB45, MsC.
Lähinnä olen kaivannut Basicissa 'Regular expression' -työkaluja Perlistä. FreeBasicissa alkaa jo olla niitäkin tarjolla.
Eri ohjelmointikieliä arvioitaessa pitäisi aina tehdä jako siinä, mihin niitä käyttää. C:llä on varmaan mukava kirjoittaa systeemitason ohjelmia. Se on toisaalta hankala, jos pitää nopeasti keittää ohjelmia, joita tarvitsee hetken jonkin simppelin ongelman ratkaisuun. Kummastakaan ei yleensä ole paljoa iloa WEB-sovellusten rakenteluun, johon taas PHP ja JavaScript ovat välttämättömiä Perlillä tuettuina.
Vielä Basic:n siirrettävyydestä: Itse olen tehnyt ohjelmia, joilla olen kääntänyt wanhoja Apple II:lle ja C64:lle kirjoitettuja koodeja QB:lle ja FB:lle. Samoin wanhoja F77 ja Pascal-ohjelmia on tullut käännettyä QB:lle ja FB:lle. F77 oli oikeastaan suoraan Basic:a, kunhan pysytteli erossa grafiikoista, laiteohjauksista ja äänistä.
Visual Basic oli versioon 4 saakka jollain tavoin lähes siedettävä. Sen jälkeen VB:stä ei ole ollut mitään iloa sellaiselle, joka tekee ohjelmia omaan käyttöönsä. Esimerkiksi juuri matemaattisten ongelmien käsitteyyn. VB:ssä MS on taas kerran kussut omille jaloilleen. Ensimmäinen kerta oli, kun MSDOS:n komentokieli erotettiin täydellisesti Basic:sta. Jos Command.com ja Basic olisi yhdistetty, olisi pystytty käyttämään todellisia scriptejä. Vrt Bash Linuxissa.
C:sta tulee vielä mieleen vanha (C:n opettajan lausuma) vitsi:
-"C:llä pystyy laskemaan yhteen kakkosen ja huutomerkin ja saamaan aikaan pointterin jonnekin, minne ei missään tapauksessa halua"
Tällä hän halusi muistuttaa siitä, että C:llä kirjoitetun koodin debuggaus on raakaa työtä.