Kirjoittaja Aihe: Palomuurin konfigurointi  (Luettu 2650 kertaa)

Tuomas_M

• Käyttäjä
    • Profiili
Palomuurin konfigurointi
« : 04.06.06 - klo:18.45 »
Olen tekemässä koneestani palvelinta, joten tahtoisin päästä säätelemään palomuuria. Ongelmana on se, että en ole löytänyt mistään opasta jossa neuvottaisiin palomuurin conffaus päätteellä. No, päätin sitten kokeilla firestarteria, mutta sen asennuspa ei onnistu, koska mokomaa ei tunnu löytyvän sieltä mistä Linux niitä ohjelmia nyt hakeekaan. Ei löydy synapticilla eikä millään. Mikäs nyt neuvoksi?

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Palomuurin konfigurointi
« Vastaus #1 : 04.06.06 - klo:18.54 »
alias vililikku

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Palomuurin konfigurointi
« Vastaus #2 : 04.06.06 - klo:18.55 »
Olen tekemässä koneestani palvelinta, joten tahtoisin päästä säätelemään palomuuria. Ongelmana on se, että en ole löytänyt mistään opasta jossa neuvottaisiin palomuurin conffaus päätteellä.

palomuurin säätäminen on tehty mahdollisimman joustavaksi ja on siksi ehkä aluksi hitusen hankalanpuoleista ;)

itse lueskelin aiheesta daniel robbinsin, intelin developer osioon, kirjoittamista artikkeleista:
"Designing Flexible and Secure Firewalls, Part I" ja "Stateful iptables Firewalls: Part 2"

http://www.intel.com/cd/ids/developer/asmo-na/eng/newsletter/20552.htm
http://www.intel.com/cd/ids/developer/asmo-na/eng/newsletter/20555.htm

suosittelen noita muillekin, joita kiinnostaa iptables sellaisenaan.

No, päätin sitten kokeilla firestarteria, mutta sen asennuspa ei onnistu, koska mokomaa ei tunnu löytyvän sieltä mistä Linux niitä ohjelmia nyt hakeekaan. Ei löydy synapticilla eikä millään. Mikäs nyt neuvoksi?

en suosittele palvelinkoneelle X:ää tai mitään graafisia ohjelmia, en firestarteria enkä synapticia. firestarter löytyy kyllä paketinhallinnasta universen puolelta, samalta puolelta löytyy myös komentriviltä (tai oikeastaan tekstitiedoston avulla) konffattava firehol jota myöskin käytin aikoinani. firehol on aika hyvin ohjeistettu projektin omalla sivulla ja sen avulla on melko helppoa konffata itselleen mieleinen palomuuri.
Janne