Kirjoittaja Aihe: Saisiko dummy ohjeet 10.04:n asentamiseen win7 rinnalle?  (Luettu 2669 kertaa)

henris

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Terve,

Ongelma on osiointivaihe, koska siinä ei ole automaattitoimintoa enää. Vain: Kaikki pois ubuntu tilalle TAI osioi itse.

Windowsin puolella: Win7 asennettu c-asemalle (125gb) ja d-asema (125gb) on tyhjä. Ajatus on asentaa 10.04 d-aseman paikalle. Ei uskalla osionteja harrastella ilman tarkkoja ohjeita. Vääntäkää mieluummin rautalangasta kuin oletatte minun ymmärtävän liikoja, vaikka olen ubuntun asentanut jo useisiin koneisiin. Se onnistui automaattiosioinnilla.

Kiitt.

-Henkk

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Saisiko dummy ohjeet 10.04:n asentamiseen win7 rinnalle?
« Vastaus #1 : 22.05.10 - klo:02.22 »
Hoitaisin itse tuon osioimalla itse. Hommaa hankaloittaa ehkä hieman se, että osiot ovat saman kokoiset, joten ne voi helposti sekoittaa keskenään. Oletan, että kyseessä on yksi fyysinen levy, osioituna kahtia. Tällöin tuo c-asema näkyy osioinnissa laitetunnuksella /dev/sda1 (muistaakseni, ykkönen joka tapauksessa viimeinen) ja d-asema tunnuksella /dev/sda2. Tuohon kakkoseen tekisin kaksi ext4-osioa ja swap-osion. Esim.

/ (eli juuri) 20 Gt
/home 103 Gt
swap 2Gt

Tuossa jotain suuntaa antavaa. Kysy, mitä kaikkea jäi epäselväksi (kuten varmasti jäi ;))

Edit: Jos meinaat näin yön kähmässä alkaa asentamaa, niin muista ottaa varmuuskopiot!

henris

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Saisiko dummy ohjeet 10.04:n asentamiseen win7 rinnalle?
« Vastaus #2 : 23.05.10 - klo:10.17 »
Kiitos vaan neuvosta, mutta et valaissut paljon asiaa. Pakko on itse osioida, jos käyttää 10.04 asennus-cd:tä, kun iinä ei ole enää muita vaihtoehtoja.

Aloin rohkeasti kokeilemaan.. ja sain mielestäni osiot luotua.. ja lähti asentumaan.

Juuri tällaiset - ja java yms. ongelmat muuten pitävät tavalliset ihmiset pois linuxin käyttöönotosta. (En tarkoita tässä urputtaa vastaajalleni) Jos joku tekisi dummylle ohjeet alusta loppuun niin, että uusi läppäri toimii kuten pitää: kaksi järjestelmää rinnakkain oikein osioituna, javat kunnossa, elokuvat pyörii.. olisi helpompi rohkaista minuakin dummympiä ottamaan ubuntu käyttöön.

No kyllä tuolla on hyvät asennusohjeet, mutta vanhentuneet. Mutta tuollainen peruskäyttäjän käyttöönotto-opas olisi tarpeen.

-HS.


Hoitaisin itse tuon osioimalla itse. Hommaa hankaloittaa ehkä hieman se, että osiot ovat saman kokoiset, joten ne voi helposti sekoittaa keskenään. Oletan, että kyseessä on yksi fyysinen levy, osioituna kahtia. Tällöin tuo c-asema näkyy osioinnissa laitetunnuksella /dev/sda1 (muistaakseni, ykkönen joka tapauksessa viimeinen) ja d-asema tunnuksella /dev/sda2. Tuohon kakkoseen tekisin kaksi ext4-osioa ja swap-osion. Esim.

/ (eli juuri) 20 Gt
/home 103 Gt
swap 2Gt

Tuossa jotain suuntaa antavaa. Kysy, mitä kaikkea jäi epäselväksi (kuten varmasti jäi ;))

Edit: Jos meinaat näin yön kähmässä alkaa asentamaa, niin muista ottaa varmuuskopiot!

Faeryan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 121
  • 10.04 Lucid
    • Profiili
Vs: Saisiko dummy ohjeet 10.04:n asentamiseen win7 rinnalle?
« Vastaus #3 : 23.05.10 - klo:10.31 »
Tuossa olisi hiukan lontoon murteella tuota ohjeen tynkää: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Lucid
Sivu on kattava ja aika yksinkertainen seurata, jos vain ei kielimuuri tuota ongelmia.

Itse sukulaisten ja perhetuttujen mikrotukihenkilönä ja useille heistä Ubuntua asentaneena on käynyt mielessä tehdä joku skripti joka lisäilee tarvittavat ohjelmalähteet ja asentaa kaiken tarpeellisen Ubuntun peruskäyttöön.

Eihän tuo todellakaan hankala olisi toteuttaa kun se ei mitään ohjelmaa vaadi, vaan kaikki skriptin suorittamiseen löytyy jo koneelta, eli ei mitään Windows-maailmasta tuttua "starttaa_tämä_ja_koneellesi_asennetaan_kaikki_tarvittavat_paketit_ja_vähän_mitä_sattuu_muuta.exe -tiedostoa. Pitänee ihan ottaa työn alle seuraavan asennuksen yhteydessä ja samalla asentaessa kirjata kaikki vaiheet tekstitiedostoon.

Varmasti näitä skriptejä jo netistä löytyykin kun/jos jaksaa vain etsiä, ja toimiihan tuo yllämainitsemani sivustokin, mutta maallikon makuun siinä on ehkä hiukan liikaa copypastaa, jos vain haluaa asentaa, eikä lueskella juttuja siitä onko tämä vai tuo parempi ja kumpi kannattaa näistä asentaa.
AsRock939-DualSata2 | AMD Athlon64 X2 4000+ | Club3D GeForce 6600 GS | 2Gt 400MHz DDR | Samsung HD160JJ | Logitech G15 | Samsung 226BW | Razer Diamondback | Logitech Trackman Wheel | Antec P180

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 682
    • Profiili
Vs: Saisiko dummy ohjeet 10.04:n asentamiseen win7 rinnalle?
« Vastaus #4 : 23.05.10 - klo:15.25 »
Tämä kommentti perustuu kokemukseen Vistasta. Oletan, että pätee W7 kohdalla.
Vista oli ensimmäinen Windows, joka tarjosi helpon levyn osiointityökalun. samalainen on W7:ssä.
Pienensin ensin Windowskin käytössä olevaa osiota Windowsin puolella.
Asensin tämän jälkeen Ubuntun käyttämällä optiota: ota käyttöön vapaa levytila.

Hyvin helppo homma, ei tarvitse itse osioida mitään eikä pelätä rikkovansa paikkoja.

On siis toiminut Vistassa. Vahva oletus, että toimii W7:ssä ihan samalla tavalla.
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.