Morjens,
Aikomuksenani olisi hankkia .fi -päätteinen verkkotunnus viestintävirastolta
ja se asia on selvä ja nettisivupuolikin pitäisi olla selvää kauraa, mutta sähköpostipalvelimen toiminta on jäänyt
vähän epäselväksi.
Minulla toimii yksi vanha kone serverinä ja ensimmäinen kysymys onkin: Onko mahdollista laittaa samaan serveriin sekä web -serveri, että sähköposti
Haluaisin siis niin, että pystyisin lähettämään/vastaanottamaan sähköpostia minä@esimerkkisivu.fi tyylillä. ohjelmistoksi
ajattelin postfix-dovexot yhdistelmää.
2. Saakohan sitä nettisivua mitenkään hallittua, että esim. tekee subdomaineja (jotain.esimerkkisivu.fi) vai vaatiiko se jotain
asetuksia serveristä vai miten? Tämä asia on jäänyt todella epäselväksi. Ilmeisesti siis sähköpostia laittaessa MX record liittyy tähän jotenkin. En
oikeen saanut selvää mistään mikä se itseasiassa on. Mutta ainakin sitä pystyy hallinnoimaan viestintäviraston kautta nettivuuun
Jotain tällästä ficoran sivuilla lukee mutta en ymmärrä yhtään mitään
Verkkotunnusta koskevien MX-tietueiden (Mail Exchanger) määritteleminen
nimipalvelimiin on vapaaehtoista. Jos nimipalvelimiin määritellään
verkkotunnusta koskevat MX-tietueet, on MX-tietueiden osoitettava
palvelimiin, joille on määritelty A-tietueella IP-osoite nimipalvelussa. Tällöin
myös palvelimien sähköpostijärjestelmät on määriteltävä vastaanottamaan
verkkotunnukselle lähetetyt sähköpostit.
Eli tämä "MX-tietue" joka on ilmeisesti kaiken avain on jäänyt epäselväksi miten se toimii ja miten se asetetaan
esim. postfixin kanssa...
Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi vastata tähän..
Edit: Ahaa. Rupesin katsomaan tuota lainausta ja siis ilmeisestikkin se siis liittyy nimipalvelimiin. Minulla on siis
www.dyndns.comissa nimipalvelin ja siellä on kyllä sellainen kohta jossa lukee mail routing ja sitten pitää laittaa MX hostname. Mutta siis mitä siihen pitää laittaa ja miten asetan sen serveriini ei vieläkään selvinnyt. ja miten saan silleen että voin käyttää @esimerkkisivu.fi sähköpostiosoitetta