Pitäisköhän opiskella "Compiling"-asioita?
..ensin metsästää jonkun valmiiksi tekemää "deb" pakettia. ... jos "configure" tiedosto on lähdekielisessä paketissa mukana (yleensä löytyy). Käännöstyökalut (vaikka "build-essential") + nippu "-dev" -loppuisia paketteja koneeseen ja sitten kolme vaihetta kun olet mennyt päätteeseen ja vaihtanyt itsesi lähdekielisten tiedostojen hakemiston alle:
1) ./configure
2) make
3) make install (tai checkinstall )
..."checkinstall" ohjelma on parempi jos haluat myöhemmin asentaa uudestaan tai toiseen koneeseen, tekee kaupan päälle .deb paketin josta voi myöhemmin asentaa suoraan ilman noita käännösvaiheita.
... "readme" jossa kerrotaan mitä dev-paketteja pitää asentaa ...
Kiitos, se onnistui,
Nyt ohjelma toimii taas.
Etsin ensin "deb"-pakettia netistä, mutta en löytänyt muuta kuin ehkä sen saman, joka kaatuili. Tai ainakin ne oli samasta BRL-CAD-versiosta. Olin jo alkanut valmistella "deb"-paketin tekemistä Linux wiki:n ohjeen mukaisesti:
http://linux.fi/wiki/Deb-paketin_tekeminenkun tajusin viestistäsi, että saahan sen ohjelman asennetuksi suoraankin. Olin asentanut wiki-ohjeen Valmistelut kohdan mukaiset 11-pakettia Synaptic:lla, jolloin se ehdotti myös lisäpaketteja. Kokonaispakettimääräksi taisi tulla 44, joista 18 piti hakea. Tulikohan turhaakin tai haitallista?
"Sopivan" nipun "dev"-päätteisiä paketteja ja muitakin ohjeita löysi BRL-CAD-sivulta:
http://brlcad.org/wiki/CompilingNe ohjeet on tehty Debian/Ubuntu:a varten. Synaptic:n käyttö asensi taas huomattavasti enemmän paketteja koneelle.
Ja eikun toteuttamaan kolmivaiheista ohjettasi. En edes ehtinyt lukemaan lähdekielisen paketin mukana tulleita ohjeita. Kolmannen vaiheen checkinstall ei onnistunut, kun yhdessä vaiheessa vastasin oletuksen [n] tilalle y ja sain nähtäväkseni pitkän monisivuisen listan paketeista, joita ei ole tarve asentaa "deb"-pakettiin kun ne jo löytyvät koneeltani. [END]-tiedon jälkeen homma ei jatkunut tai en osannut jatkaa sitä? Suljin loputa koneen "kovalla"-bootilla.
Uudelleen käynnistyksen jälkeen make install ei onnistunut, kun ohjelmalla ei ollut oikeutta muuttaa tiedostorakenteita. Sudo make install onnistui käyttäjäkoodini syöttämisen jälkeen. Olin asentanut Ubuntun siten, että se kysyy myös minulta salasanaa, jos asennan jotain ohjelmaa, eli käyttäjätilini on ns. Mukautettu. Mitenköhän niitäkin asetuksia pääsee muuttamaan?
Jälkitarkastelussa totesin, että INSTALL ohjeiden paketti "xserver-xorg-dev" jäi asentamatta ja kuitenkin ohjelma tuntuu toimivan. Mitäköhän sekin paketti tekee?
Ohjelmaa käynnistettäessä saan päätteessä ilmoituksen "Specified display type [ogl] is not available in this compilation". Jos nyt suljen päätteen, sulkeutuu myös ohjelman komento- ja GUI-ikkuna. Kun taas jos olen jo hieman käyttänyt ohjelmaa, niin Päätteen voi sulkea ja ohjelma jää pystyyn?
Välissä piti hieman opiskella komentoja ja päätteen käyttämistä. Tuntui jotenkin tutulta, mutta huomasin kuinka vähän tiedänkään. Paljon jäi kysyttävää.
No joka tapauksessa ohjelma toimii. Kiitos.