Kirjoittaja Aihe: Usean Linux-jakelun asentaminen?  (Luettu 3136 kertaa)

lexxa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Usean Linux-jakelun asentaminen?
« : 16.06.06 - klo:11.15 »
Hei,

60 Gt:n kovoni on jaettu neljään ensisijaiseen osioon: Win NTFS, /, /home, swap, lisäksi olen lohkaissut yhden tyhjän osion. Linux osiot on formatoitu Ext3:ksi.

Jos olen oikein ymmärtänyt, voi samalla kovolla olla vain neljä ensisijaista osiota. Onko mitään viksua tapaa muuttaa tietoja tuhoamatta jokin Linux -osioistani laajenntuksi, jotta saisin tyhjän viidennen osion formatoitua myös Linuxille muiden Linux -jakelujen asentamista varten?

Entä voiko eri osioilla sijaitsevat eri Linux-jakelut käyttää samaa /home -osiota ilman, että systeemit ja kunkin jakelun asetukset menevät sekaisin?
« Viimeksi muokattu: 16.06.06 - klo:11.17 kirjoittanut lexxa »
Ubuntu Linux / WinXP
AMD Duron 1,2 GHz / 768 Mt RAM
NVIDIA GeForce2 Ti

juyli

  • Vieras
Re: Usean Linux-jakelun asentaminen?
« Vastaus #1 : 16.06.06 - klo:13.16 »
Onko mitään viksua tapaa muuttaa tietoja tuhoamatta jokin Linux -osioistani laajenntuksi, jotta saisin tyhjän viidennen osion formatoitua myös Linuxille muiden Linux -jakelujen asentamista varten?

Poista swap-osio ja tee jatkettuosio koko käytettävissäolevasta tilasta. Sitten teet tuolle jatketulle osiolle tarvittava määrä loogisia osioista (kuten uusi, uljas swap). (Huom. Mahdollisesti osioiden numerointi muuttuu, joten tuo pitää huomioida boot-tiedostossa ja mahdollisesti /etc/fstab tiedostossa jne.)

Entä voiko eri osioilla sijaitsevat eri Linux-jakelut käyttää samaa /home -osiota ilman, että systeemit ja kunkin jakelun asetukset menevät sekaisin?

Teoriassa kyllä, käytännössä en suosittelisi. Eri jakelujen käyttäjät/ryhmät alkavat hyvinkin eri numeroilla (joillakin esim. 500 toisilla 1000). Myös ohjelmat tallentavat sitten tietojaan/määrityksiä käyttäjän kotihakemistoon. On hyvin mahdollista, että nämä eri jakeluissa käytettävät softien tallentamat tiedot sotkevat toisiaan.
Koska Linuxissa on helppoa liittää osioita/hakemistoja, voit vaivatta hyödyntää eri jakelujen /home/<käyttäjä> hakemistossa olevaa dataa, joten itse en pidä kovin hankalana pitää eri jakeluja täysin toisistaan erillään.
Minulla on paraimmillaan neljä Linux-jakelua levyosioilla - vain swap on yhteinen kaikissa jakeluissa. (Helpottaa eri jakelujen kokeiluja).
Jos asentelet useampia Linux-jakeluja, huomaa, että on hyvä käyttää vain yhden jakelun /boot/grub/menu.lst tiedostoa mbr:ssä. Lilo taas toimisi hieman toisin.

lexxa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Usean Linux-jakelun asentaminen?
« Vastaus #2 : 16.06.06 - klo:15.22 »
Lainaus
Poista swap-osio ja tee jatkettuosio koko käytettävissäolevasta tilasta. Sitten teet tuolle jatketulle osiolle tarvittava määrä loogisia osioista (kuten uusi, uljas swap). (Huom. Mahdollisesti osioiden numerointi muuttuu, joten tuo pitää huomioida boot-tiedostossa ja mahdollisesti /etc/fstab tiedostossa jne.)

Hyvä idea, sen teen.

Lainaus
Koska Linuxissa on helppoa liittää osioita/hakemistoja, voit vaivatta hyödyntää eri jakelujen /home/<käyttäjä> hakemistossa olevaa dataa, joten itse en pidä kovin hankalana pitää eri jakeluja täysin toisistaan erillään.

Näin varmaankin on.

Lainaus
Jos asentelet useampia Linux-jakeluja, huomaa, että on hyvä käyttää vain yhden jakelun /boot/grub/menu.lst tiedostoa mbr:ssä.

Kuinkas tämä tehdään käytännössä?

Ubuntu Linux / WinXP
AMD Duron 1,2 GHz / 768 Mt RAM
NVIDIA GeForce2 Ti

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Usean Linux-jakelun asentaminen?
« Vastaus #3 : 16.06.06 - klo:19.58 »
Lainaus
Poista swap-osio ja tee jatkettuosio koko käytettävissäolevasta tilasta. Sitten teet tuolle jatketulle osiolle tarvittava määrä loogisia osioista (kuten uusi, uljas swap). (Huom. Mahdollisesti osioiden numerointi muuttuu, joten tuo pitää huomioida boot-tiedostossa ja mahdollisesti /etc/fstab tiedostossa jne.)

Hyvä idea, sen teen.

Lainaus
Koska Linuxissa on helppoa liittää osioita/hakemistoja, voit vaivatta hyödyntää eri jakelujen /home/<käyttäjä> hakemistossa olevaa dataa, joten itse en pidä kovin hankalana pitää eri jakeluja täysin toisistaan erillään.

Näin varmaankin on.

Lainaus
Jos asentelet useampia Linux-jakeluja, huomaa, että on hyvä käyttää vain yhden jakelun /boot/grub/menu.lst tiedostoa mbr:ssä.

Kuinkas tämä tehdään käytännössä?



Asennettava distro antaa vaihtoehtoja.
Poistuu taka vasemmalle - - -