Kirjoittaja Aihe: Nettikun tietoturva ?? Ratkaistu osin ??  (Luettu 2460 kertaa)

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Nettikun tietoturva ?? Ratkaistu osin ??
« : 04.11.09 - klo:15.51 »
Uutena nettikun käyttäjänä seuraava kysymys?.

1.Kun otin käyttööni Soneran nettitikun avulla käytettävät palvelut asia esitettiin minulle Sonera kaupassa, siten että minun ei tarvitse tietoturvasta välittää koska tikun ja palvelimen välinen yhteys on aina SALATTU ??         Pitääkö tämä paikkansa ??????

Lisä tiedot:

Koneeni Asus EEE PC 900 jossa käyttiksenä Linux Mint 7 Glorian Järjestelmä päivitetty ja ajan tasalla.  Tikkuna Huawei E1552 joka toimii siellä missä löytyy 3g verkko ihan hyvin . Ruuhka huippujen aikana hieman tahmaillee  jopa joskus hyytyy   .2G taiGSM verkossa toimii mutta varsin hitaasti.Palvelu otettu käyttöön 25.9.2009

Olen käyttänyt tikun  avulla nettiä 3 eri  kaupungissa bussi matkoilla ja Junassa ...

Nettikun mobiilli asetusten takaa minulta löytyy seuraavat tiedot.

Sonera          (default )
Verkkolaite    GSM      (tty USB0)
Laite osoite 
Ajuri               Option
Nopeus         Tuntematon
Tietoturva      Tuntematon 
Ip osoite         88.jne
Broarcast osoite 88.jne
Aliverkon peite 255.jne
Oletus yhdyskäytävä 10.jne
Ensisijainen   DNS 192.jne
Toissijainen    DNS192.jne

Kysyi Rapi44 ???

PS:Kysymys kirjoitettu toisella koneella ja ADSL purkin takaa langallisesti.Vinkejä kiitos....

Lisäys pikkukoneella ja Nettikun avulla.


vierailija@raimo-laptop ~ $ lsusb
Bus 004 Device 002: ID 04f2:b071 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 0951:1606 Kingston Technology
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 093a:2510 Pixart Imaging, Inc.
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 003: ID 12d1:1001 Huawei Technologies Co., Ltd. E620 USB Modem
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
vierailija@raimo-laptop ~ $

Lisäys 4.11 klo 19.20
Kun käytän pikkukonettani kotona langatttomasti kotiverkossa ,yhteyteni on salattu wpa&&wpa2 henkilökohtaisella salauksella .Väliillä kone-adsl motukkani johon on laitettu salaus päälle ja sama avain on asetettu pikkukoneelleni.

Koska vastauksia ei tule niin omia päättelyitä korjatkaa jos olen täysin väärässä .

Yhteys syntyy nettikun sisällä olevan sim-korttini avulla ,välille tikku- tukiasema/palveluntarjoaja (=Sonera) ja tähän väliin ei ilmeisesti pitäisi päästä jos palvelun tarjoajan ja koneeni asetukset ovat muuten kunnossa  :) .Tätä ilmeisesti Sonera kaupassa myyjä tarkoitti kun sanoi että käytä huoletta..

Seurailen jos joku korjaa tai ilmoittaa joitain muita neuvoja,jatkan matkoilla netin käyttöä tikun avulla vältän kuitenkin pankki ja vastaavien palvelujen käyttöä ..
jatkoja vinkejäkin saa antaa...

T.Rapi44



« Viimeksi muokattu: 05.11.09 - klo:08.13 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Vs: Nettikun tietoturva ??
« Vastaus #1 : 04.11.09 - klo:19.19 »
GSM- ja 3G-verkkojen radioliikenteen salaukset (A5 ja AKA tms) ovat vastaavia ja suunnilleen yhtä vahvoja kuin WLAN-verkon WPA-salaus. Lisänä on vielä taajuushyppelyä ynnä muuta, eli ei sinun kannata tästä aiheesta enempää huolta kantaa.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Nettikun tietoturva ??
« Vastaus #2 : 04.11.09 - klo:19.35 »
1.Kun otin käyttööni Soneran nettitikun avulla käytettävät palvelut asia esitettiin minulle Sonera kaupassa, siten että minun ei tarvitse tietoturvasta välittää koska tikun ja palvelimen välinen yhteys on aina SALATTU ??         Pitääkö tämä paikkansa ??????

Ja pöh. Nettitikku-internet-liittymässä on samat turvauhat kuin missä tahansa muussakin Internet-liittymässä. Sinun liikennettäsi ei pääse kukaan katselemaan koska radiotie on salattu, mutta Internetin puolelta sinun koneellesi tunkevat ne samat virukset, pöpöt, madot kuin vaikkapa adsl-liittymän yli. Ja tuo väite tikun ja palvelimen (minkä palvelimen?) välisestä salauksesta on silkkaa tuubaa.

K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
Vs: Nettikun tietoturva ?? Ratkaistu osin ??
« Vastaus #3 : 04.11.09 - klo:19.49 »
tikun ja palvelimen välinen yhteys on aina SALATTU ??

Salattu on vain tikun ja tukiaseman välinen yhteys - eikä sekään vahvasti.

Luota vain salattuun yhteyteen oman koneen ja palvelimen välillä (käytännössä httpS:// -alkuinen osoite).

Rapi44

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Iäkkäämpi,mutta suht aktiivinen Ubuntu käyttäjä !!
    • Profiili
Vs: Nettikun tietoturva ?? Ratkaistu osin ??
« Vastaus #4 : 04.11.09 - klo:20.07 »
tikun ja palvelimen välinen yhteys on aina SALATTU ??

Salattu on vain tikun ja tukiaseman välinen yhteys - eikä sekään vahvasti.

Luota vain salattuun yhteyteen oman koneen ja palvelimen välillä (käytännössä httpS:// -alkuinen osoite).

Näin olen koko ajan tehnytkin ,sähköposti liikenteeni pystyn salaamaan pgp.llä(Enigmail lisä osa käytössä) ja netissä muistan htps siis pankki ja vastaavat sivut , tarkistan aina että käytän vain silloin kun LUKON kuvake on käytössä.

Nettikun asetuksiini olen merkinnyt käytä Point-to salausta (MPPE)

Netissä on aina omat vaaransa ,siksi tällä kysymykselläni halusin tarkistaa asioita ja ymmärsin jo ennestään että myyjän puhe oli vain myyntipuhetta.Lisäksi olen huomannut että myyjät eivät ole ammattilaisia atk,tietojen osalta ei  ainakaan Linux koneiden osalta.
Jatkoja,seurailen..

T.Rapi44 joka lopettaa aiheen... :)
« Viimeksi muokattu: 06.11.09 - klo:08.20 kirjoittanut Rapi44 »
Rapi44