Hei!
Tämä ei ole varsinaisesti kysymys, vaan lähinnä oma tarinani siitä, miten minä sain Ubuntun asennettua ja toimimaan. Toivottavasti tästä on jollekin edes iloa, ehkäpä jopa hyötyä. Olen sellainen tietokoneen peruskäyttäjä, laitteistosta ymmärrän ehkä hieman ja Linuxiin en ole käytännössä koskaan koskenutkaan. Tarkoitus oli asentaa Ubuntu koneeseen Windowsin rinnalle.
Koneessani on sulassa sovussa rinnakkain IDE- ja serial ata-kiintolevyt. Windows on asennettu SATA-levylle, koska se on aavistuksen nopeampi. Jätin osioinnissa tarkoituksella tilaa Linuxille, mutta tila jäi IDE-levylle, näin sain mielestäni osioitua levyt järkevimmin. Nyt minulla siis oli Windows asennettuna Sata-levylle ja tarkoitus oli asentaa Ubuntu IDE-levylle. Tämä hieman mietitytti, että mitenköhän hommassa käy, mutta rohkeasti vaan aloin hommaan.
Valitsin asennuksen "suurimmalle mahdolliselle tyhjälle osiolle" jolloin Ubuntu siis otti käyttöön osioimattoman tilan IDE-levyltä. Asennus sujui enteriä painellen ongelmitta koneen buuttaukseen asti. Ihmettelin suuresti, kun kone buuttasi sitkeästi Windowsiin, näyttämättä minkäänlaista vilausta Grub-käynnistyslataajasta. Hetken mietinnän jälkeen tuli mieleeni, että asentuikohan Grub IDE-levyn buuttisektoriin, laitoin Biosista päälle buuttauksen ide-levyltä, ja kas, sieltähän se Grub ilmaantui näkösälle. Vielä suurempi oli hämmästykseni, kun Windowskin käynnistyi mukisematta samasta valikosta! Olen nyt lopultakin aika tyytyväinen tilanteeseen: Jos haluan asettaa koneen buuttaamaan suoraan Windowsiin, sekin onnistuu asettamalla biosista koneen buuttaus Sata-levyltä. Tämä tuli siis käytännössä vahingossa, asennuksessa lähinnä vain painelin enterillä hommaa eteenpäin.
Kommentoikaapa tilannetta. Jos koneessa on kaksi kiintolevyä, onko järkeä asentaa Windows ja Linux eri fyysisille asemille? Ja olisiko asennuksessa ollut joku vipu, josta vääntämällä grub olisi asentunut sille sata-levylle, ja mitään säätöjä biosista ei olisi tarvinnut tehdä? Se jäi minulta varmaankin huomaamatta siinä enterin painelun huumassa. Onko se teoriassa hyvä, huono vai merkityksetön asia, että koneellani on nyt kaksi eri (toimivaa) buuttisektoria?