Minulla meni hermot tuossa yhtenä päivänä Windowssin jumittamiseen. Päätin sitten ladata Linuxin. Kaverilta olin kuullut että SuSe on hyvä ja tukee lähes kaikkea. Sitten latasin Suse:n, mutta epäonnekseni en osannut käyttää sitä alkuunkaan.
ubuntu on periaatteessa kuitenkin linux, siinä missä SUSE, joten peruskäyttö on samaa molemmilla. tosin ubuntulle saa varmasati helpommin käyttöopastusta suomeksi
Nyt tarttisin sen verran apua että olen ladannut Ubuntu Linuxin CD imagen, mutta miten poltan sen CD:lle ilman minkään laisia ohjelmia? SuSe:sta löytyy jonkin näköinen alkukantainen poltto-ohjelma, mutta näyttää aika heikosti tukevan CD imageja.
cd:itä ei polteta ilman minkäänlaisia ohjelmia. SUSEsta löytyy varmasti montakin polttosoftaa ja aivan varmasti siinä on softa joka osaa polttaa cd-imageja.
kerro mikä on kokeilemasi softan nimi? joku väitti, että SUSEn oletustyöpöytä olis nykyään gnome. jos homma tosiaan on näin, voit polttaa imagen klikkaamalla sitä hiiren kakkosnapilla tiedostohallinnassa ja valitsemalla Write to Disc...
SuSe:n käyttö kaatui siihen, kun ohjelmia ei saanut asennettua ei sitten millään.
kyllä siihn saa ja vieläpä aika helpostikin. veikkaan, että olet tehnyt kuten olet windowsissa oppinut tekemään ja hakenut paketit itse netistä.
Sen verran pääsin opiskelemaan internetistä että "komentorivin" kautta ne pitäisi asentaa.
komentorivin, jos ei halua käyttää SUSEn tarjoamaa graafista edusohjelmaa paketinhallintaan.
Sitten siinä hetken kokeiltuani löysin tavan millä saisin asennettua, mutta sitten tuli taas uusi ongelma vastaan. Tämän seurauksena päätin että nyt vaihdan Ubuntuun. Toivoen tietysti että se olisi pikkaisen helppo käyttöisempi kuin SuSe.
jos et aio opetella ubuntussakaan järjestelmän perushallintaa ja paketihallinnan käyttämistä, niin homma ei ole yhtään helpompaa. jos puolestaan olet valmis opettelemaan uusia juttuja ja käsitteitä, homma sujee SUSEllakin (vaikka ubuntu on tietty parempi
Sitten sellaisen kysymys että tukeeko Ubuntu seuraavia laitteita?
AMD 64 prossu
Asus A8N-E emolevy, kovalevy tulee SATA-liittimellä
nVidia GF 7800GT PCI-E
kyllä, mutta... suosittelen vielä 32-bittistä versiota ubuntusta ja voi olla, että asennuksen jäkeen et pääse graafiselle puolelle ilman säätämistä (näyönohjain ei taida olla kovin hyvin tuettu vapaalla ajurilla), jos asennat breezyn. poikkeuksellisesti suosittelen siis viimeisintä dapperia.