Kirjoittaja Aihe: HP nx9420 virrankulutus hälyttävä  (Luettu 1745 kertaa)

tetrao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
HP nx9420 virrankulutus hälyttävä
« : 11.08.09 - klo:20.37 »
Käytössä Ubuntu 9.04, jossa olen huomannut että läppärini virrankulutus on kohtuuttoman suurta. Vähänaikaa sitten sain korjattua kyseisen koneen wlan ongelman tämän foorumin turvin ottamalla käyttöön HP:n tukea tarjoavan hp-wmi moduulin, joka oli koneella mutta ei jostain syystä käytössä. Olen miettinyt että voisiko korkea virran kulutus johtua vastaavanlaisesta ongelmasta, eli onko olemassa moduuleita liittyen virranhallintaan? Jos on niin mistä polusta nuo HP:n tapauksessa mahtavat löytyä?
Arch Linux - A simple, lightweight distribution

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: HP nx9420 virrankulutus hälyttävä
« Vastaus #1 : 12.08.09 - klo:14.45 »
Lainaus
Olen miettinyt että voisiko korkea virran kulutus johtua vastaavanlaisesta ongelmasta, eli onko olemassa moduuleita liittyen virranhallintaan?

Pienistä puroista syntyy suuri virta... pätee myös läppäreiden virrankulutukseen ja sen hillintään. Yleisesti voisi kai sanoa, että Linux laiteajureineen tukee hyvin virransäästöä (toisin kuin joskus näkee väitettävän), mutta säästöasetukset voi olla monimutkaista saada käyttöön (kaikkiin ei graafisia ohjelmia) tai oletusarvot tuoreen Ubuntuasennuksen jäljiltä eivät ole oikein kohdallaan.

Tavallisia vinkkejä millä saa virrankulutuksen pienemmäksi:
- tarkistaa, että prosessorin kellotaajuden skaalaus ja säästeliäs kellotaajuuden "hallitsija" on valittu. ('ondemand' useimmiten optimaalinen)
- turhan prosessorikuorman eliminointi, jotta suoritin pääsee nukkumaan mahdollisimman paljon
- > laskevat lämpötilaa, jolloin tuuletin käy hitaammin / harvemmin, mikä jälleen säästää sähköä.
- wlan-piiri ja bluetooth pois päältä, jos ei tarvita (tai wlaniin virransäästötila, mikäli silloin suorituskyky riittää)
- samoin muut laitteet: web-kamera, kortinlukija ym, sekä turhat usb-laitteet pois liittimistä.
- näyttöä himmeämmälle

Käytännössä, mistä kannattaa aloittaa:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install powertopKone pois piuhan päästä eli siirrytään akkukäyttön.
Koodia: [Valitse]
sudo powertopAjetaan tehonkulutuksen tarkkailusovellusta, jolloin päästään käsitykseen wateista joissa liikutaan ja luvassaolevasta akunkestosta. Powertop antaa myös säästövinkkejä, joista on hyvä lähteä liikkeelle ennen siirtymistä hankalampiin säästökysymyksiin.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

tetrao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: HP nx9420 virrankulutus hälyttävä
« Vastaus #2 : 13.08.09 - klo:00.41 »
Koodia: [Valitse]
A USB device is active 100.0% of the time:
USB device  2-1 : HP Integrated Module (Broadcom Corp)

Tuota powertop ei jostain syystä saa korjattua. Ihmettelen kyllä mitä se tarkoittaa, koska ei minulla mitään ole noissa USB porteissa. (Otin hiirenkin pois testailun vuoksi)

Toinen juttu mitä mietin oli, että viekö käyttämätön rikkinäinen DVD-asema paljon/yhtään virtaa? Jos se nimittäin vie, niin onko helppoa mountata se irti, niin että järjestelmä ei enää sitä tunnista?
Arch Linux - A simple, lightweight distribution