Hei kaikille,
kuten varmasti moni muukin, tulen foorumille ensimäiseksi ongelmien muodossa.
Tilanteeni, kannettavassa koneessa on 120gb kovalevy, mikä on tähän asti ollut käytössä kokonaan, 10gb hp recolla ja loput vistalla C-asemana. C: asemalla siis n. 80gb täynnä ja 20gb vapaata tilaa.
Halusin kokeilla linuxia, joten ajattelin elää vaarallisesti ja asentaa linuxin vistan viereen. Linuxin asennuksen yhteydessä lohkaisin osiointikohdassa n. 20gb Vistan puolelta linukalle tilaa. Linuxin asennukseen käytin siis aitoa live-cdtä.
Kohdassa mitä käyttäjätilin materiaalia tuodaan vespan puolelta, laitoin ruksin ylimpään, eli kaikki mukaan (en tosin edes älynnyt että kyseessä on alasvetomalli, eli olisin voinut vissiin itse valita mitä otetaan mukaan ja mitä ei... olisi ehkä ollut hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä niin sanoakseni...)
Käyttis asentui hienosti, ja mikä suurin yllätys, myös sauniksen mokkula tunnistetaan hienosti ja kone saadaan ilmatilaan.
Tässä kohdassa pipari lensi tuulettimeen...
Ohjelma promtaa minua kielivalintojen vaillinaisuuksista, joten annan luvan asentaa mitä tarvitsee.
-Tulos, install kohdassa ikkuna jumahtaa, ja jää lataamaan ikuisiksi ajoiksi.
no ei se mitään, kokeilaan jotakin muuta,
Seuraavaksi ponnistaa ikkuna, joka ilmoittaa pitkän listan kaikista vapaana olevista päivityksistä, ja haluan että päivityksen asennetaan,
update ikkunassa ikkuna ilmoittaa että vapaana olisi muistaakseni 939 Mt vapaata tilaa (?), joten painan että install.
TULOS; päälle hyppää iso punainen error pallo ikkuna, joka sanoo että päivityksiin tarvitaan 300 jotakin Mt tilaa / asemalla ei ole yhtään vapaana,???
Tutkin asiaa file managementista, ja huomasin, että pingviini oli imaissut koko lohkaisemani 20gb tilaa kerta-asennuksella?? tarkka lukema oli jotain 19,2gb ja swappi näytti olevan 800 jotakin megatavuina.
tälle 20gbn osiolle näyttää olevan myös update managerin ilmoittamat 939Mt vapaana (Free) mutta käytettävissä on kuitenkin puhdas 0 Mt ?
Myös tämän 0 Mt käytettävää tilaa-tilan takia en myöskään pääse nettiin linukan puolella, firefoxia käynnistettäessä sanoo, että free some space...tms...
Tämän vuoksi en myöskään voi laittaa teille esille mitään screen shotteja tms selventävää, koska en pääse linukan puolella nettiin. Kirjoitan tätä siis Vistan puollelta.
ELI:
Teinkö jotakin väärin asennuksen yhteydessä? Miten ubuntu imaisi koko 20gb lohkon kerralla täyteen?
Ajatelma:
Meniköhän tämä reisille siinä vaiheessa kun laitoin mitä asetuksia tuodaan vistan puolelta mukaan Eli onko mukaan tullut kaikki kuvat ja musat tms..?
Olen pahoillani, jos termit eivät menneet ihan oikean mukaisesti, joten kysykää jos minun pitää selventää jotakin yksityiskohtaa tarkemmin.
Olen erittäin aloittelija tässä.
Kiitos kaikille jo etukäteen.
Carpe