Kirjoittaja Aihe: Ei löydä (?) verkkoa  (Luettu 1398 kertaa)

Garp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Ei löydä (?) verkkoa
« : 26.06.09 - klo:08.37 »
Hei, itse olen ollut tyytyväinen Ubuntun käyttäjä jo pidempään ja mitään isoja ongelmia en ole joutunut kohtaamaan. Työpaikalla (yksityinen hoitokoti) on ollut paljon ongelmia yhteiskäytössä olevan tietokoneen kanssa, mm. virukset ovat olleet tavallinen ongelma. Sain puhuttua muut ympäri siinä, että yhteiskoneeseen asennetaan Ubuntu ja lupasin hoitaa asian. Minulla sattui olemaan vanhempi (7.10) versio levyllä joten asensin sen koneeseen. Mitään ongelmia ei vastaan tullut, mutta asennuksen jälkeen koneella ei pääse enää verkkoon. XP:llä verkkoon kyllä pääsi vaivattomasti ja olen myös koittanut toisella koneella. Yhteydessä / kaapeleissa ei siis mitään vikaa ole. Olemme sen verran korvessa, että netti tulee nykyisin langattomana, mutta koneet on ethernet-piuhalla kiinni tuossa lähettimessä. Uskoisin, että ongelma on yhteensopivuudessa tms. En ole kotona koskaan joutunut säätämään nettiä mitenkään erikseen vaan ubuntu on aina itse kyllä osannut yhdistää verkkoon ilman apujakin. Oliskohan tässä jotain kikkoja? Koitin myös asentaa uudelleen ja vielä vanhempaa 7.04 versiota, mutta ongelma toistui. Voisin imutella myös uuden version, mutta lieköhän tästäkään apua.

Jos (ja kun) ongelma jotenkin ratkeaa, olisin myös kiinnostunut luomaan koneeseen eri tasoisia tunnuksia. Esimerkiksi tiettyjen nettisivujen käyttö, uusien ohjelmien asentaminen ja lataaminen tulisi pystyä tekemään mahdottomaksi asukkaan tunnuksilla. Olisi myös mahtavaa jos pystyisi tekemään niin, että internetiin pääsee vain tiettyinä kellonaikoina. Toinen vaihtoehto olisi asentaa ubuntu palvelin ja muihinkin koneisiin ubuntu tms. Mutta en tiedä meneekö jo liian vaikeaksi. Tästä voin kyllä kysellä taas uudessa ketjussa.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ei löydä (?) verkkoa
« Vastaus #1 : 26.06.09 - klo:10.56 »
En tiedä varmaan ratkaisua, mutta voin yrittää ohjata pikaisesti johonkin suuntaan :)

Itselläni Ubuntu ei tunnista emolevylle integroitua verkkokorttia. Muistan jossain joskus törmänneeni johonkin käynnistysoptioon, jolla sai jotkut verkkokortit toimimaan. Olisikohan optio ollut irqpoll? Haulla löytyy ohjeet, kuinka bootissa voi antaa eri optioita.

Itse olen ratkaissut ongelma erillisellä verkkokortilla. Jos sattuu hyllystä löytymään ylimääräinen, niin kannattaa kokeilla sillä.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ei löydä (?) verkkoa
« Vastaus #2 : 26.06.09 - klo:13.37 »
Tervetuloa vain!
Ongelmasi on kyllä kotitekoinen.
Säästä energiasi, ja lataa LTS-versio siihen yhteiskäyttöön. Se alternate-asennus vielä lisäoptioksi.
Suotta yrittää tänään muuta.
Ratkee sitten se nettiongelmakin siinä ikäänkuin huomaamatta. ;)

http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Ei löydä (?) verkkoa
« Vastaus #3 : 26.06.09 - klo:15.14 »
Ratkee sitten se nettiongelmakin siinä ikäänkuin huomaamatta. ;)
Minulla nimenomaan käytössä 8.04 LTS ja integroitu kortti ei toimi ;)

Kannattaa kokeilla ainakin live-cd:nä 8.04:sta ja 9.04:sta ja asentaa se kumpi tuntuu paremmin pelaavan. Tukihan niissä taitaa jatkua melkein yhtä pitkään.