Kirjoittaja Aihe: Digikam Vie(Export) toiminto harmaa  (Luettu 2294 kertaa)

Toni Hintikka

• Käyttäjä
    • Profiili
    • www.hintikka.at
Digikam Vie(Export) toiminto harmaa
« : 16.09.09 - klo:15.00 »
Digikam ohjelman olen valinnut Ubuntu 8.10 omaksi valokuva-arkistointiohjelmakseni, mutta muutamia pahoja puutteita olen havainnut. Vie valikko ei toimi ollenkaan. Eli kaikki toiminnot ovat harmaana. Toinen juttu on, että en pysty poistamaan kuvia. Ilmoittaa, että tiedostoa ei voi nimetä uudelleen. Mitenkähän tuon vie toiminnona saisi toimimaan? Minulla on siis käytössä Gnome, johon olen sitten asentanut tämän Digikamin päälle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

juyli

• Vieras
Vs: Digikam Vie(Export) toiminto harmaa
« Vastaus #1 : 16.09.09 - klo:22.07 »
Toinen juttu on, että en pysty poistamaan kuvia. Ilmoittaa, että tiedostoa ei voi nimetä uudelleen. Mitenkähän tuon vie toiminnona saisi toimimaan?
Oikeuksistahan tuossa lienee kyse. Mutta mielestäni komentorivi, muistikortinlukija ja ns. manuaalinen kuvienkäsittely (cp/rm/mv) on poikaa...
Tarvittaessa varsinaiseen omalla kovalevylleolevien kuvien editointiin soveltuvat tosin gimp/gthumb tai ImageMagick.

Toni Hintikka

• Käyttäjä
    • Profiili
    • www.hintikka.at
« Vastaus #2 : 17.09.09 - klo:08.42 »
Manuaalinen kuvankäsittely on varmasti poikaa niille kenelle se sopii. Itse pidän siitä, että voin kätevästi katsella ja luokitella kuvia visuaalisesti. Myös kuvien jakamisen helppous on tärkeää. Mitenkähän saisin tuon jaon toimimaan?

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.09.09 - klo:12.03 »
Toinen juttu on, että en pysty poistamaan kuvia. Ilmoittaa, että tiedostoa ei voi nimetä uudelleen.

GNOME:n roskakori on vakiona eri paikassa kuin KDE:n, ja sinulta ilmeisesti puuttuu jälkimmäinen kokonaan. Launchpadissa on korjausehdotuksia:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/digikam/+bug/292672

Ainakin tätä kannattaa kokeilla: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/digikam/+bug/292672/comments/6

Lainaus
Mitenkähän tuon vie toiminnona saisi toimimaan?

Kokeile käynnistää digiKam päätteestä, jotta näet tulostaako se virheilmoituksia.

Toni Hintikka

• Käyttäjä
    • Profiili
    • www.hintikka.at
« Vastaus #4 : 17.09.09 - klo:14.34 »
Roskakori homma toimi. Eli tuo korjaus

Avaa tiedosto ~/.kde/share/config/kdeglobals in a text editor.
Vaihda rivi

Trash[$e]=$HOME/Desktop/Trash/

tämännäköiseksi:

Trash[$e]=$HOME/.local/share/Trash/files

Käynnistä Digikam uudestaan ja homma toimii.
++++

Vie valikon toiminnot ovat edelleen harmaita. Sain tuurilla toimimaan ne kerran, mutta kun käynnistin ohjelman uudestaan vie valikko on harmaan :(. Onko kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa?