Ensinnä perusperustietoja kokoonpanosta: kaksi kuvaputkinäyttöä, nVidian näytönohjain, 64-bit järjestelmä.
Olisi kaksitahoinen avuntarve, ja vaikka asia liittyykin melko pitkälti peliasioihin, perusongelma on enemmänkin tekninen kuin pelillinen:
1) Mistä asetuksista on kiinni, kun kokoruudun sovellukset tahtovat aueta kahden näytön väliin, ts. toisessa ruudussa näkyy puolet, toisessa toinen puoli?
TwinView? TwinView on käytössä, mutta sitä ei voi pois päältä ottaa, koska se aiheuttaa ongelmia työpöytäkäytössä. Tällä hetkellä kone älyää kyllä, että minulle oikeasti on kaksi näyttöä, vaikkapa jos näpäytän selaimen koko ruutuun, se pysyy juuri sillä näytöllä, jossa pitääkin, ei levity molemmille näytöille. Jotkut ohjelmat, ainakin Wine, tekee jopa sellaisen, että avaa pelin kahden työpöydän väliin, ts. oikeassa ruudussa näkyy vasen puolisko sovelluksesta, oikealle päin työpöytää vaihdettaessa oikea puolisko näkyy vasemmassa ruudussa.
En ymmärrä. Toivottavasti en selittänyt liian epäselvästi...
2) Tämä saattaa liittyä kohtaan 1, mutta esimerkiksi eräs Java-pohjainen selainpeli toimii toimiessaan näin: lataa sivu, klikkaa keskellä olevaa peliruutua: hiiri lukittuu ja pääset ohjaamaan fps-tyylisesi hiirellä. (linkki hyvään uuteen peliin: /www.minecraft.net/ Suosittelen!) Mutta! Minulla hiirellä klikatessa tapahtuu kursorin pomppaaminen lukituksi oikealla puolella olevan näytön keskelle, joten pelaaminen ei onnistu, koska peli luulee minun tahtovan koko ajan kääntyvän oikealle niin nopeasti kuin pystyn! Siis: jos käynnistän pelin vasemmassa näytössä, hiiren kursori ilmestyy oikeanpuoleisen näytön keskelle ja jää siihen (jää sillä tavalla kuin pitäisikin, mutta väärään näyttöön). Jos käynnistän pelin oikeassa näytössä, kursori lukittuu oikealla puolella olevan virtuaalityöpöydän vasempaan näyttöön.
Onko vika kaksoisnäytön asetuksissa vai muualla?
EDIT: Ja tuo Minecraft, se toimii muilta osin juuri niin kuin pitääkin, jos en klikkaa hiirellä...