Kun en muutamaan vuoteen ole käyttänyt CSV-tiedostoja, niin piti nyt ihan kiinnostuksesta kaivaa arkistojen kätköistä vanha CSV ja katsoa miten sitä oikein tällä OpenOfficen kolmosversiolla kaytetään.
Homma näytti toimivan ainakin näin (muitakin tapoja varmaan on):
1. Avasin uuden tyhjän taulukon.
2. Klikkasin valikosta Tiedosto -> Avaa
3. Avausvalikosta määritin avattavan tiedostotyypin muotoon "Teksti CSV" (listaa sai kelata paljon alaspäin).
4. Kun valitsin ja avasin haluamani CSV-tiedoston, käynnistyi "Tekstin tuonti"-dialogi.
5. Minun tapauksessani CSV oli tavallinen "pilkkuerotettu" joten se näkyi valmiiksi ihan oikein sarakkeisiin jaoteltuna.
Näitä sarakkeiden tekstiä "Vakio" kun klikkaa hiiren oikealla, niin voi valita sarakkeen tyypin seitsemästä vaihtoehdosta.
6. Kun näyttää hyvältä niin klikataan "Ok", ja CSV-tiedoston sisältö jakautuu nätisti varsinaiseen taulukkoon.
Minulla nyt ei sattunut olemaan heksadesimaaleja tuodussa tiedostossa, mutta olen varma että muuttamalla "Tekstin tuonti"-dialogissa heksoja sisältävän sarakkeen tyypiksi "Teksti", pitäisi niiden tuonnin onnistua juuri sellaisina kuin ovat.
Tämä nyt ei ehkä ollut ihan "Ubuntun peruskäyttö"-kategorian mukainen aihe, mutta joku varmaan tarvittessa siirtää tämän kenties sopivampaan paikkaan