Kirjoittaja Aihe: Virheellinen hostname voi estää sudon toiminnan  (Luettu 1633 kertaa)

Tommi Höynälänmaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Kun asensin Soneran laajakaistaliittymää, huomasin että virheellinen hostname voi estää sudon toiminnan, ja siten estää järjestelmän ylläpidon root-käyttäjänä. Tämä on siitä ikävä tilanne, että vikaa ei pääse korjaamaan, jos ei root-käyttäjäksi pääse jotain muuta kautta.

Ongelma tuli esille, kun itse viritetyt dhcp-skriptit asettivat hostnameksi jotain tyyppiä "3(XXX)" olevan merkkijonon. Tällöin sudon autentikointi ei enää toiminut. Myöskään su:lla en päässyt root-oikeuksille. Superia ei ollut asennettuna. Sain tuon kuntoon, kun käytin välillä vanhaa toimivaa Internet-liittymää.

Onko sudon ja su:n lisäksi jotain muuta keinoa päästä Ubuntussa root-käyttäjäksi, siten että ne eivät sotkeennu virheellisestä hostnamesta?

     - Tommi Höynälänmaa -

juyli

  • Vieras
Re: Virheellinen hostname voi estää sudon toiminnan
« Vastaus #1 : 30.03.06 - klo:15.03 »
Onko sudon ja su:n lisäksi jotain muuta keinoa päästä Ubuntussa root-käyttäjäksi, siten että ne eivät sotkeennu virheellisestä hostnamesta?


Mahdollisuuksia on useita. Ehkäpä tässä yksinkertaisimmista:
Koodia: [Valitse]
sudo gnome-terminal

Lisäys: koneen käynnistys recovery-tilaan bootin yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.06 - klo:15.11 kirjoittanut juyli »

Tommi Höynälänmaa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Virheellinen hostname voi estää sudon toiminnan
« Vastaus #2 : 30.03.06 - klo:21.19 »
Oletko varma, että "sudo gnome-terminal" toimii tuossa tilanteessa? Miksi se toimisi, jos sudo ei silloin muutenkaan toimi?

Minulla ei näytä su toimivan Ubuntu Breezyssä muutenkaan. Komennot "su" ja "su -" antavat "Authentication failuren".

Onkohan tässä toiminnallinen bugi Ubuntussa? Toisaalta, jos recovery modessa pystyy tekemään kaiken tarvittavan, niin silloinhan homma on kunnossa. Tuossa on myös sellainen mielenkiintoinen piirre, että virheelliset verkkoasetukset tai verkon virheellinen toiminta saattavat estää sudon toiminnan. Tämä ei ole hyvä asia. Toisaalta minulla oli käytössä itse viritettyjä dhcp-skriptejä, jotka kirjoittivat suoraan /etc/hostnameen. Sudo voi myöskin tietoturvasyistä toimia niin, että se ei päästä root-käyttäjäksi, jos koneen asetuksissa on epäselvyyksiä.

     - Tommi Höynälänmaa -


JPK1990

  • Vieras
Re: Virheellinen hostname voi estää sudon toiminnan
« Vastaus #3 : 30.03.06 - klo:21.31 »
grubin komentopääte painamalla grubissa c kirjainta, ei tarttee sudoja oot jo roottina sillo.