Kysymys on väärin muotoiltu. Lähinnä tulla vaihtoehtoasettelulla kysytään, mikä käyttöjärjestelmäversio olisi paras.
Käyttöjärjestemiä on tällä hetkellä tarjolla kotikäyttöön vain kahta: Linux ja muut X-variantit (m.m. MacOsX, Unix, Solaris, BSD, ...) ja MS_Windows eri versioineen.
Näiden lisäksi on lähinnä erilaisia reaaliaika käyttiksiä, jotka nekin alkavat pikkuhiljaa olla linux-variantteja.
Aikaisemmin kirjo oli suurempi, joskin silloin aika pitkälti konekohtainen: IAS, VAX-VMX, AS/400, CP/M,PC-DOS, DR-DOS, MS-DOS, iRMX, GeOS,..
.
Työkoneissani Commodore Basic-tulkki on ollut toistaiseksi nopein, 1 sekunti, niin pääsi komentoja antamaan.
siihen kun pääsisi vieläkin No kehitys ,menee oikeaan suuntaan. Winkkarin viidestä minuutista olen päässyt nyt linukalla noin minuuttiin samassa raudassa(450MHz).
Tämän hetken paras käyttöjärjestelmä on mielestäni linux. Sillä on X-varianteista suurin kehittäjäkunta ja laajin sovelluspohja.
Paras jakeluversio linuxista on sitten jo laite-, tarve- ja mieltymyskohtainen asia.
Minun tarpeisiini kalustollani on toistaiseksi vastannut parhaiten Ubuntu eri työpöytineen.Muitakin olen testannut(Fedora, SuSe, Mandriva, Knoppix, Debian, DSL, Solaris, Gentoo)
En kuitenkaan vastannut tähän kyselyyn mitään, koska käytän Ubuntua neljällä eri työpöydällä käyttötarkoituksesta ja koneesta riippuen. Käytössä on Gnome, XFCE4, KDE4 ja LXFE. Ylläpitämissäni koneissa pitäydyn Gnome:ssa koska Ubuntu tukee sitä parhaiten ja ensimmäiseksi.
T:Jallu59