Ok. No täsmennetäänpä mitä kuvankäsittely minulle tarkoittaa. En halunnut tehdä kilometrin mittausta aloitusviestiä. Ei ole hyvien tapojen mukaista. Monesti kuvankäsittely on onnistunut heikollakin koneella riittävästi, joten sellaista käsittelyä en aijo selittää tässä - sehän onnistuu jo nykyisellä kokoonpanolla. Sensijaan täsmennän missä tilanteissa olen havainnut koneen raudan huutavan leipää.
1) diffraction pattern hyvin suurelle kuvalle
2) Fraktaalit -,,-
3) selective gaussian blur ja hyvin suuri blur radius
4) gimpressionist tietyllä asetuksilla
5) flame -,,-
6) IFS fractal -,,-
jne
Olen huomannut muutamien toimintojen vievän runsaasti aikaa ja nostavan prossun lämpötilaa kivasti. Muistiongelmat johtuvat selvästikin suurista kuvista ja useista tasoista. Taso-ongelmat on tietysti kierrettävissä, kuten jo tulikin ilmi.
RAW kuvia tulee otettua melko harvoin. Käytän sitä vain niissä tilanteissa, jolloin valkotasapaino ei meinaa kirveelläkään asettua kuvauspaikalla mieleiseksi. Enimmäkseen valokuvani ovat jpeg muodossa. Editointihommissa kaikki on aina xcf kuvina.
Minulle "suuri resoluutio" alkaa suurinpiirtein 5000x5000 koosta ja siitä muutama suuruusluokka ylöspäin. Harvemmin noitakaan tulee tehtyä, mutta sitten kun tulee, niin soisi homman hoituvan.
Rautaa
Nykyisessä koneessa on vain yksi 64 bittinen ydin. Aikaisemmin minulla oli sitä vastaava 64 bit ubuntu käytössä myös, mutta softakikkailujen vuoksi palasin i386 puolelle. Todennäköisesti seuraavan kerran katsastan 64b puolen taas. Tässä koneessa on 2 GB muistia. Käytän tällä hetkellä vain yhtä kiintolevyä, mutta tarvittaessa toinenkin on mahdollista kytkeä koneeseen. Ilmeisestikin siis eri ide piuhalla pitäisi... joo myönnetään, päivitys kolkuttelee ovelle. Grafiikkapuolesta huolehtii geforce 7300 GT. En nimittäin harrasta näitä nykyisiä 3d pelejä enää, joten kortti hommattiin hiljaisuuden, ei tehojen vuoksi. Vanhan kortin fööni rupes nyppimään.
Summaus
Elikkä siis prossun soisi olevan moniytiminen ja 64 bittinen. Laskutehon ja kellotaajuuden yhteys on tietääkseni ollut kovasti hämärtymään päin voudesta 1997 lähtien, mutta todettakoon että kellotaajuuden on kuitenkin syytä olla enemmän kuin 1 GHz.
Muistin pitäisi olla nopea ja sitä pitäisi olla paljon. Nykyiselle emolle saisi neljä kampaa kiini. Niitähän on nykyään 4 GB kampoja olemassa, joten siitä tulisi 16 GB.
Kovoja saisi olla kaksi, jotta gimp saa rellestää omalla swap alueellaan kaikessa rauhassa. SATA2 sukupolvea luonnollisesti.
Näytönohjainkin on oltava nopea, mutta tällä ei liene niin kiire kun gimp kerran ei vielä ymmärrä niiden päälle. Sitten jossain vaiheessa kuitenkin kuvankäsittelykortin pitäisi olla sama asia kuin pelinäytönohjain, eikö vain?
Mikäli tämä lista pitää paikkansa, on editointikone aikalailla sama asia kuin pelikone.