Kirjoittaja Aihe: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?  (Luettu 7127 kertaa)

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
GIMP:llä olen viimeiakoina murjonut muisteja ja piiskannut prossusta viimeistekin hertsit käyttöön. Rupesin miettimään, että millaista rautaa oikein pitäisi hankkia, jotta kone suoriutuisi kuvankäsittelystä paremmin.

Raja tuli vastaan kun kuvasin digiscoping tyylillä satakunta kuvaa kuusta tähtiputken kautta. Aukaisin kuvat gimpissä eri tasoille ja aloin laittelemaan kuviin maskeja tarpeettomien kuvan osien poistamiseksi. Idea oli muodostaa näistä kuun palasista yksi kokonainen high res versio. Osoittautui, että kymmenisen kuvaa ja maskia rupeaa olemaan maksimi. Ainakin kun tasoa liikutellaan pikseli kerrallaan gain extract moodissa, prossun lämpötilat alkaa nousta kivasti siinä vaiheessa. Jos laittaa enemmän kuvia nippuun, niin rupeaa työskentelykin tahmaamaan ja kangistumaan kummasti.

Millainen siis olisi kunnollinen kuvankäsittelykone? Varmaan laskutehoa ja muistia saisi olla niin paljon kun lompakko antaa myöten, mutta entäs muu rauta? Pelikoneisiin hommataan kalliita näytönohjaimia ja nopeita muisteja, mutta mitäs gimpsu kaipaa? Nykyään prossujakin on niin monen sorttisia että minkälainen soveltuisi tähän parhaiten?
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #1 : 07.03.09 - klo:23.24 »
Itselläkin on hakusessa (haaveena) tehokas kuvanpilaus mylly. Luulisinettä tehokas prossu ja julmetusti muistia,  myös emolevy kannattaa katsella sellainen että siinä ei ole turhia pullonkauloja. Yleensä siis teho ja nopeus on valttia. En ole varma osaako GIMP jo hyödyntää 64-bitin arkkitehtuuria. Tietysti myös tehokkaasta näytönohjaimesta on raskaassa väännössä apua. Tietenkin kaikki turhat karkit ja hilavitkuttimet pois käytöstä. Minulla on tällä hetkellä amd 2x 64 2800 prossu ja 4 gb keskusmuistia ja näytönohjain on geforce 6600 128 mb muistilla. On vielä riittänyt minun tarpeisini.

Linux user #424871

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #2 : 08.03.09 - klo:11.00 »
Muistihan se on pääasia kuvankäsittelyssä. Mielellään nopeaa muistia ja paljon. Siksi ehkä 64bittinen systeemi olisi paikallaan, että saisi enemmän kuin 3 gigaa muistia käyttöön. Moniydinprosessori tai monta prosessoria vauhdittaa laskentaa. Kellotaajuus ei liene tärkeintä.Vähintään kaksi nopeaa kiintolevyä, että saa Gimpin swappikansion eri levylle kuin Linux-swap.
Näytönohjaimessa myös omaa muistia kohtalaisesti. Kuvankäsittelyssähän näytönohjaimelta vaaditaan eri juttuja kuin pelaamisessa. 3D-ominaisuuksilla ei ole käyttöä, eikä renderöintinopeus tai nopeus yleensäkään niin tärkeää. Hyvä värintoisto ja 2D-ominaisuudet yleensäkin ratkaisevat. Joskus oli Matroxilla hyviä 2D-näytönhjaimia, nykytilanteesta en tiedä.
Tuota sinun kuutamokeikkaa yrittäisin yrittäisin hoitaa käsittelemällä kuvia ensin yksitellen: perusäädöt, rajaukset ja pienennös sellaiseen kokoon, jota lopullisessa kuvassa tarvitset ja tallennus eri kansioon. Sitten kun kasaat yhdistelmäkuvaa tasoista aina välillä kannattaa yhdistää tasot ja sitten vasta lisätä uusia tasoja. Gimpin asetuksista laita perumismahdollisuudet minimiin, säästää muistia

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #3 : 08.03.09 - klo:17.16 »
Et nyt sanonut yhtään että mitä oikein yrität tehdä, kuvankäsittely kun on laaja-aihe.

Eli kuviesi resoluutio (todellinen resoluutio eli pikseliresoluutio, ei mikään DPI sössötys mitä esim AMK:ssa painotetaan pelkästään), bittisyvyys (uskoen nyt puhutaan vielä vain 8-bit per channel kuvista vai kuvaatko RAW-formaatissa jne?), käytetty tietokonejärjestelmä (CPU nopeus/ydinmäärä, RAM määrä, kiintolevyjen RPM ja yhdistystapa (ovatko omassa väylässä vai yhdistetyssä) ja tietenkin nykyisin myös 3D-kortin taso) ja pääsee vähän eteenpäin.

Kuvankäsittelyssä tarvitaan muistia kuten "Vikatikki" sano. Kuitenkin CPU on tärkeässä osassa vielä kun suotimet ja muut vehkeet tarvitsevat sitä ja nykyisin kuvankäsittelyssä siirretään jopa suotimien tekeminen GPU prosessorille eli tehokas 3D-kortti on oltava, 2D-kortti ei enää kelpaa. Esimerkkinä Photoshop CS3 lähtien on GPUta käytetty suodattimiin. GIMP ei vielä GPUta osaa käyttää oikein edes GEGL-tilassa mutta idea on että saadaan tuo tuki siihen kun jo nyt onnistuu 32-bit per channel kuvien käsittely.

Ja mitä enemmän tai suurempia kuvia käsittelee, sitä enemmän vaaditaan muistia että ne voidaan pitää käytössä. Se ei riitä että tasoja yhdistää välillä koska toiminto pidetään muistissa kumottavaksi. Sitä kumoamishistoriaa täytyy käydä myös tyhjentämässä jos ei varaa sille suurta kiintolevymäärää.

Itellä on nyt 8Gt muistia ja koko systeemi on 64bit eli laitteisto, linux käyttis (kerneli) ja kaikki softat on 64bit versiona jolloin saadaa yhdelle prosessille enemmän muistia kuin 3.25Gt varattua. Muutoin tulee hirveä tarve GIMPllä tarve tunkea dataa kiintolevylle ja sieltä muistiin kun kuvan koko muistissa kasvaa ja homma kaatuu helposti.
Joten ensin kannattaa katella vähän mikä on se oma käyttö ja tarve ja sen jälkeen alkaa kokoamaan tietokonetta sitä varten.

Sellainen 2 ytiminen prosessori 4-5Ghz luokassa ei ole liikaa tai liian vähän, 8-16Gt muistia taas riippuen tarpeesta ja 10Gt GIMP väliaikaisille tiedoille levylle on tarpeen. Kunhan on vain vähintää 7200RPM levy ettei mikään 5400RPM niin ei tule ongelmia ja on jossain SATA(2) liitännällä ettei missään USB letkun perässä.

Ja jos nyt satoja kuvia käsittelee niin sanotaan vaikka että jokainen on sellainen perus 6Mpix kameralla otettu, 8-bit per channel (JPEG) niin 4Gt muistia loppuu auttamattomasti kesken heti. Vähemmällä muistilla selviää kanssa mutta se työjono (workflow) täytyy rakentaa sellaiseksi että sitä tehdän muutama taso kerralla ja yhdistetään tarpeen tullen tasot mitkä voidaan ja tyhjennetään kumoamishistoria ja tuodaan taas pari tasoa lisää joita lisäillään.

Jos puhutaan RAW kuvista niin siinä sitten kannattaa tehdä vaikka RAW->TIF/PNG muunnos ensin jokaisesta kuvasta oikeilla säädöillä, mutta usein RAW-formaatilla kun on kuvattu niin voidaan tehdä se +/- 2 aukkoa säätöä ja väriasetukset jolloin selvitään usein muutamalla kuvalla pelkästään jos mahdollista.


snifi

  • Vieras
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #4 : 08.03.09 - klo:19.19 »
Työskentelytapasi on väärä. Yhdistä ensin kaksi kuvaa, tallenna häviöttömällä kuvanlaadulla, yhdistä seuraavat kaksi, tallenna, jne...

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #5 : 11.03.09 - klo:23.11 »
Ok. No täsmennetäänpä mitä kuvankäsittely minulle tarkoittaa. En halunnut tehdä kilometrin mittausta aloitusviestiä. Ei ole hyvien tapojen mukaista. Monesti kuvankäsittely on onnistunut heikollakin koneella riittävästi, joten sellaista käsittelyä en aijo selittää tässä - sehän onnistuu jo nykyisellä kokoonpanolla. Sensijaan täsmennän missä tilanteissa olen havainnut koneen raudan huutavan leipää.

1) diffraction pattern hyvin suurelle kuvalle
2) Fraktaalit -,,-
3) selective gaussian blur ja hyvin suuri blur radius
4) gimpressionist tietyllä asetuksilla
5) flame -,,-
6) IFS fractal -,,-
jne

Olen huomannut muutamien toimintojen vievän runsaasti aikaa ja nostavan prossun lämpötilaa kivasti. Muistiongelmat johtuvat selvästikin suurista kuvista ja useista tasoista. Taso-ongelmat on tietysti kierrettävissä, kuten jo tulikin ilmi.

RAW kuvia tulee otettua melko harvoin. Käytän sitä vain niissä tilanteissa, jolloin valkotasapaino ei meinaa kirveelläkään asettua kuvauspaikalla mieleiseksi. Enimmäkseen valokuvani ovat jpeg muodossa. Editointihommissa kaikki on aina xcf kuvina.

Minulle "suuri resoluutio" alkaa suurinpiirtein 5000x5000 koosta ja siitä muutama suuruusluokka ylöspäin. Harvemmin noitakaan tulee tehtyä, mutta sitten kun tulee, niin soisi homman hoituvan.

Rautaa
Nykyisessä koneessa on vain yksi 64 bittinen ydin. Aikaisemmin minulla oli sitä vastaava 64 bit ubuntu käytössä myös, mutta softakikkailujen vuoksi palasin i386 puolelle. Todennäköisesti seuraavan kerran katsastan 64b puolen taas. Tässä koneessa on 2 GB muistia. Käytän tällä hetkellä vain yhtä kiintolevyä, mutta tarvittaessa toinenkin on mahdollista kytkeä koneeseen. Ilmeisestikin siis eri ide piuhalla pitäisi... joo myönnetään, päivitys kolkuttelee ovelle. Grafiikkapuolesta huolehtii geforce 7300 GT. En nimittäin harrasta näitä nykyisiä 3d pelejä enää, joten kortti hommattiin hiljaisuuden, ei tehojen vuoksi. Vanhan kortin fööni rupes nyppimään.

Summaus
Elikkä siis prossun soisi olevan moniytiminen ja 64 bittinen. Laskutehon ja kellotaajuuden yhteys on tietääkseni ollut kovasti hämärtymään päin voudesta 1997 lähtien, mutta todettakoon että kellotaajuuden on kuitenkin syytä olla enemmän kuin 1 GHz.

Muistin pitäisi olla nopea ja sitä pitäisi olla paljon. Nykyiselle emolle saisi neljä kampaa kiini. Niitähän on nykyään 4 GB kampoja olemassa, joten siitä tulisi 16 GB.

Kovoja saisi olla kaksi, jotta gimp saa rellestää omalla swap alueellaan kaikessa rauhassa. SATA2 sukupolvea luonnollisesti.

Näytönohjainkin on oltava nopea, mutta tällä ei liene niin kiire kun gimp kerran ei vielä ymmärrä niiden päälle. Sitten jossain vaiheessa kuitenkin kuvankäsittelykortin pitäisi olla sama asia kuin pelinäytönohjain, eikö vain?

Mikäli tämä lista pitää paikkansa, on editointikone aikalailla sama asia kuin pelikone.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #6 : 11.03.09 - klo:23.19 »
Muistin pitäisi olla nopea ja sitä pitäisi olla paljon. Nykyiselle emolle saisi neljä kampaa kiini. Niitähän on nykyään 4 GB kampoja olemassa, joten siitä tulisi 16 GB.

Huomautetaan nyt vielä, että vaikka noita muistipaikkoja olisikin neljä, niin ei emolevy välttämättä tue noin suurta muistimäärää. Kannattaa tarkistaa emon ohjekirjasta ennen kauppaan menoa.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #7 : 12.03.09 - klo:12.17 »
MInä kokeilin 4000x6000 kokoista kuvaa gimpressionistilla muokata. Käsittely minun kokoonpanollani kesti n. 10 minuuttia mutta ei se konetta muuten tahmannut. Muistista oli puolet käytössä ja prossun toinen ydin oli lähes kokoajan tyhjäkäynnillä, muiden sovellusten käyttö sujui. Kuvasta näkyy prossun ja muistin käyttö.



[ylläpito on poistanut liitteen]

Linux user #424871

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #8 : 12.03.09 - klo:23.22 »
Juu toi onkin juuri kaksiytimisen prossun etu. Varmaan semmonen menee ostoslistalle sitten joskus. Niin ja sitäpaitsi nykyään näyttää siltä että yksiytimiset alkaa kuolemaan sukupuuttoon muutenkin. Väisätmättä ollaan menossa moniytimisiin jollei mitään muuta laskutehon kasvattamiskonstia inttelli tai amd keksi.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Millainen on kuvankäsittelyyn sopiva tietokone?
« Vastaus #9 : 13.03.09 - klo:00.01 »
Ok. No täsmennetäänpä mitä kuvankäsittely minulle tarkoittaa. En halunnut tehdä kilometrin mittausta aloitusviestiä. Ei ole hyvien tapojen mukaista.

Hyvien tapojen mukaista on että aloitusviestissä on kaikki tiedot mitä voi antaa kun kysytään apua. Tällöin ei auttajien aika kulu kyselyihin että mikä onkaan kokoonpano ym. ;-)

Lainaus
Olen huomannut muutamien toimintojen vievän runsaasti aikaa ja nostavan prossun lämpötilaa kivasti. Muistiongelmat johtuvat selvästikin suurista kuvista ja useista tasoista. Taso-ongelmat on tietysti kierrettävissä, kuten jo tulikin ilmi.

RAW kuvia tulee otettua melko harvoin. Käytän sitä vain niissä tilanteissa, jolloin valkotasapaino ei meinaa kirveelläkään asettua kuvauspaikalla mieleiseksi. Enimmäkseen valokuvani ovat jpeg muodossa. Editointihommissa kaikki on aina xcf kuvina.

Käsittelyssä ei ole merkitystä kuin kuvanlaadulla että onko se JPEG vai XCF.  Ainahan se uudelleenpakkaus heikentää laatua, kuten tiedät. Prossu vain on kovilla aina suodattimilla ja muisti huutaa juuri tasojen määrällä/sisällöllä suhteessa resoluutioon.

Lainaus
Minulle "suuri resoluutio" alkaa suurinpiirtein 5000x5000 koosta ja siitä muutama suuruusluokka ylöspäin. Harvemmin noitakaan tulee tehtyä, mutta sitten kun tulee, niin soisi homman hoituvan.

Jos alkaa tuosta koosta ja päätyy vaikka 8000x8000 niin varmana uskoisi että huutaa leipää. Tuollaiseen vähintään 8Gb (mieluiten jo 16Gb) ja 3-4 ydintä ei ole yhtään leikkimistä.

Lainaus
Rautaa
Nykyisessä koneessa on vain yksi 64 bittinen ydin. Aikaisemmin minulla oli sitä vastaava 64 bit ubuntu käytössä myös, mutta softakikkailujen vuoksi palasin i386 puolelle. Todennäköisesti seuraavan kerran katsastan 64b puolen taas. Tässä koneessa on 2 GB muistia. Käytän tällä hetkellä vain yhtä kiintolevyä, mutta tarvittaessa toinenkin on mahdollista kytkeä koneeseen. Ilmeisestikin siis eri ide piuhalla pitäisi... joo myönnetään, päivitys kolkuttelee ovelle. Grafiikkapuolesta huolehtii geforce 7300 GT. En nimittäin harrasta näitä nykyisiä 3d pelejä enää, joten kortti hommattiin hiljaisuuden, ei tehojen vuoksi. Vanhan kortin fööni rupes nyppimään.

No tuossahan tuo ongelma tulikin, yksi ytiminen ja 64bit. Vielä ei edes 64bit auta paljoa jos ei oikeasti tarvi yli 3.25Gb muistia yhdelle prosessille. Kuvankäsittely ja videokäsittely on ensimmäiset jotka hyötyy tuosta.

Lainaus
Muistin pitäisi olla nopea ja sitä pitäisi olla paljon. Nykyiselle emolle saisi neljä kampaa kiini. Niitähän on nykyään 4 GB kampoja olemassa, joten siitä tulisi 16 GB.

Kute jo sanottu niin nykyisinki 64bit prossua tukevat emot tukee vain 3-4 Gb muistia. Jos haluaa enemmä pitää emolta löytyy tukikin sille. Aika persiistä jos emolla olisikin juuri 4 slottia.

Lainaus
Näytönohjainkin on oltava nopea, mutta tällä ei liene niin kiire kun gimp kerran ei vielä ymmärrä niiden päälle. Sitten jossain vaiheessa kuitenkin kuvankäsittelykortin pitäisi olla sama asia kuin pelinäytönohjain, eikö vain?

Ei sen tarvi olla samaa luokkaa. Ei vielä puhuta mistään triangeleiden ja muiden monimutkaisten laskujen suorittamisesta, pelkästä perus tekstuurien laskennasta ja suodattimista niihin.
Enemmänki tarvitsee kunnon OpenGL ohjaimen joita on CAD softiin tehty. Mutta kaikissa on jo nii paljon tehoja että ne hoitaa laskut helposti. GPU on nykyisin tavallisessa laskennassakin nopeampi kuin CPU, puhumattakaa grafiisesta laskennasta.

Lainaus
Mikäli tämä lista pitää paikkansa, on editointikone aikalailla sama asia kuin pelikone.

Mennää sinne samaan luokkaan mutta eri painoarvoilla. Tietenki aina riippuu siitä työstä mitä tehdää ja mihin tasoon itte suostuu tyytyyn.