Olen aloittanut Linuxin käytön muutama vuosi sitten ja koneella on edelleen silloin asennettu Kubuntu 7.04 Faisty Fawn. Olen lykännyt versiopäivitystä koska pelkään siinä mahdollisesti tulevia ongelmia koska en todellakaan ole mikään guru näissä asioissa. Voihan (ja pitääkin) varmuuskopio ottaa mutta tuntuisi työläältä asennella kaikki ohjelmat uusiksi jos joku menee pieleen.
Nyt olen miettinyt päivittämistä koska tuki on loppunut ja alkaa vaikuttaa siltä, että ohjelmien versiot pakettienhallinnassa ovat vanhoja (esim. uudempaa Gimpiä haaveilin joku päivä). Mihin kannattaisi päivittää? Onko liian suuri harppaus päivittää uusimpaan Intrepid Ibexiin vai pitääkö päivittää jotenkin portaittain? Voinko välttää mahdollisia ongelmia jotenkin etukäteen?
Äsken lueskelin jotain ketjua Ubuntun vakaudesta, että toiset versiot pelittävät paremmin kuin toiset. Onko joku versio vältettävien listalla? Tuon Faistyn kanssa on ollut jonkin verran ongelmia ohjelmien kaatuilun kanssa, varsinkin Firefox ja Open Office jumittavat toisinaan mehevästi. Joskus Firefox on jumahtanut jopa niin pahoin että on ollut pakko sammuttaa kone virtanapista lennosta (liekö näytönohjain kaatunut tms kun ei kone reagoi mihinkään?). Täytyy tunnustaa, että välillä kaatuilun takia on ollut heikkoja hetkiä ja aatoksia Windowsin pariin palaamisesta, onneksi kuitenkin suurimmaksi osaksi toimii ok.