Kirjoittaja Aihe: Verkkokortti katoaa aina kun käy Windowsin puolella!  (Luettu 2362 kertaa)

Jukki

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on kone jossa on Ubuntu 8.04 LTS-levy masterina ja toisella IDE-kaapelilla kiinni DVD-asema masterina ja WinME-levy slavena. Tarvitsen vielä windowsia aika ajoin, lähinnä tulostukseen vanhalla lasertulostimella (Canon LBP-660 ajurien  asennus ei vain onnistunut. Siitä on laiteosastossa juttua.) Olen käynyt Windowsin puolella nyppäsemällä virtajohdon Ubuntu-levystä, jolloin Windows-levy käynnistyy buutatessa.

Isoin ongelma systeemiä on ollut, että ubuntu ei enää löydä verkkokorttia, kun palaan takaisin Windows-retkeltä. Netti eikä sähköposti ei pelaa. Hätään keksin avuiksi irroittaa verkkokortin ja käynnistää Ubuntun, sammuttaa koneen, liittää verkkokorttin uudestaan. Nyt kun käynnistää Ubuntun, löytyy verkkokorttikin ja kaikki toimii taas.

Windows-levy jotenkin "varastaa" verkkokortin. Olisiko neuvoa, miten sen voisi estää?

Vähän lspci-koodia, jos se auttaa

Koodia: [Valitse]
sudo lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8366/A/7 [Apollo KT266/A/333]
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8366/A/7 [Apollo KT266/A/333 AGP]
00:0a.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8233A ISA Bridge
00:11.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Verkkokortti katoaa aina kun käy Windowsin puolella!
« Vastaus #1 : 15.02.09 - klo:16.12 »
Tästä on muistaakseni joskus ollut jotain puhetta aikaisemminkin foorumilla. Taisi olla jotenkin niin että windows jättää verkkokortin sellaiseen tilaan että linux ei löydä sitä enään seuraavassa bootissa. En nyt vaan saa päähäni mikä siihen mahtoi olla ratkaisu -> fiksummat jatkaa tästä :)

Jos tulostus on ainoa asia johon windowsia tarvit niin virtuaalikonettakin kannattaisi harkita. Ei tarvitsisi tulostamista varten bootata konetta.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.02.09 - klo:19.03 »
Etäisesti tuon tyyppiseen ongelmaan auttoi kannettavassani bios päivitys.

Jukki

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.02.09 - klo:12.52 »
Ilokaasu, niin, koetin selailla foorumia ensin ja siellä oli joitain viittauksia skriptin tekemiseen joka toimittaa juttuja Ubuntun käynnistyessä. En oikein tajunnut niitä, niin jäi tekemättä. Kun saisi jotenkin koneen unohtamaan tuon windows-levyn, ettei verkkokortti huku.

Qwerty: Bios-päivitys kai voisi auttaa, mutta näköjään on tuorein mahdollinen jo laitettuna. Emo on MSI KT3 ULTRA ja bios versio 5.7 2/24/2003. Ei mahda mitään. Oiskohan tuolla biosissa joku säätö asiaan?

Kiitos vastauksista, ootta mahtavia! Oisko lisää neuvoja?

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.02.09 - klo:15.15 »
Parahin Jukki!
Sanoit että...
Windows-levy jotenkin "varastaa" verkkokortin. Olisiko neuvoa, miten sen voisi estää?
(Varkauksia varten asioita lukitaan ja jopa vartioidaan noin niinkuin fyysisesti. Eli pyritään estämään semmonen ei toivottu luvaton käyttöönotto eitoivotuilta tahoilta.)
Asiat vain tapahtuu etukäteen määrätyssä järjestyksessä. Useimmin.
Kun käynnistät sen koneen eli kytket virran nappulasta tai kytkimestä...
se emolevy ikäänkuin herää henkiin, ja se BIOS luetaan noin niinkuin alkuevääks.
Myös se verkkokortin olemassaolon toteamisen onnistuminen riippuu tuosta onnettoman kokoisesta ohjelmanpätkästä...

Oiskohan tuolla biosissa joku säätö asiaan?

Tuohon saat siis parhaiten vastauksen käymällä itse ne asetukset läpi.

Olen aiemmin jo väittänyt useasti jotta se sekakäyttö saa aikaan tuommoisen hallitsemattoman vallankäyttösyndrooman sen bioksen kanssa.
Eli omissa koneissani olen huomioinut tuon toisen käyttöjärjestelmän säätelevän tuota käynnistystä omin lupinensa.
Myös sen modeemin asetukset oon joutunu resetoimaan siirtyessäni tai vaihtaessani tähän vapaampaan käyttöjärjestelmävaihtoehtoon.
Siitä syystä siis myös lopetin sen toisen järjestelmän kanssa ahertamisen.
Eli jos ainoa syy tuohon eestaas vaihtelemiseen on joku japanilainen tulostin ja sen käyttöönotto, niin laita toki se printteri kondikseen ihan tavanomaisesti ens alkuun ja elä onnellisesti yhden systeemin kanssa.
Meneehän se aika tietty luonikkaasti kahta laitosta säätäessä ja Grubin sekä Fstabin kanssa viritellessä, jos semmoiseen on vain halu ja tahto, vaan olin ymmärtäväni ettet ihan sellaistakaan...

Terveisin Alpertti

JK: Sen tärkeimmän olitkin jo siis huomioinut... ;)
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=24225.msg185106#msg185106
« Viimeksi muokattu: 16.02.09 - klo:15.41 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Jukki

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.02.09 - klo:20.34 »
Albert: Kiitos biosoppitunnista. Kuljen koko ajan taitojeni äärirajoilla - katselin ja ihmettelin biosin asetuksia ja luin emon ohjekirjaa, mutta en keksinyt miten verkkokortin katoamisen voisi sen biosin kautta estää. Ehkä lukitsemalla verkkokortin IRQ:t? Tahi jotain...

Onneksi ei tämä harrastukseni ole mitään vakavampaa tai ammatillista, tuloksia vaativaa. Huviksi näitä linux-pähkinöitä pohdiskelee. Vaimo on kyllä alkanut vilkuilemaan alta kulmien, mutta tulkitsen ettei otsarypyt vielä ole kovin vihaisen sorttisia.  ;D

Pitää uskoa siis että sekakäyttö ei maksa vaivaa, kiitos vinkistä. Nyt kun saisi sen japsin pelaamaan linuxissa. Olihan siinä joku onnistunutkin, mutta itse en osaa tehdä sitä - vielä. En tajunnut neuvomistasi osoitteiden ja oikeuksien rustaamisesta.

Grub ja Fstab kuulostaa ihan mukavilta haasteilta, mut askartelen ensin tämän selkokielisen Ubuntun parissa, kokeilen ohjelmien ja pakettien latausta ja virittelyä. Winen käyttökin on vielä testaamatta.  Onnistuminen DVD-levyjen katselussa tuo jo onnentunteen.