Kyllä olen ilman NAT tia, minulla on kaksi konetta samassa modeemissa, onnistuuko kahden koneen ajaminen NAT päällä samassa modeemissa.
Minä olen ymmärryksessä että modeemin pitää olla siltaava, jotta siinä voi olla useampi ip samaan aikaan kiinni ??
Onnistuu. Tuo tarkoittaa julkisia ip-osoitteita. NAT jakaa sitä yhtä julkista osoitetta useammalle koneelle yksityisten osoitteiden avulla.
tämä taisi olla ihan omaa hörhöilyä nyt, olenko ihan turhaan ollut NAT alhaalla kaksi vuotta ??
Kyllä.
Minä kyllä hieman alkuun jo naureskelin näitä Ubuntu firewaleja, minä en koskaan ole esimerkiksi antanut lupaa firefoxille toimia, se ihan omin luvin käyttää nettiä.
Nämä yleensä estävät vain sisääntulevaa liikennettä ja se toistaiseksi riittää Unix-ympäristöissä.
Tuleeko Ubuntu firewaleja säätää jotenkin ennen kuin alkaa käyttämään Ubuntua ??
NAT riittää ihan hyvin. Silloin kukaan ei tule koneellesi suoraan, ellet ole sitä erikseen NATista määrittänyt (esimerkiksi palvelimen takia).
edellisen saastuneen koneen kanssa
Eiköhän tuolle olisi löytynyt ihan luonnollinen ja harmiton selitys jos olisi malttanut tutkia. Olisit muuten ensimmäisiä, joille on itsekseen aktivoituvia pöpöläisiä Ubuntuun tullut. Sellaisia kun ei oikeen ole liikenteessä.
minä en kyllä kovinkaan tarkkaan tiedä mikä tämä NAT on,
Aloita vaikka tästä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Osoitteenmuunnosmutta pitäisi nyt olla on koska resetoin ADSL modeemini.
Selviää ifconfig-komennolla.
Jos osoitteesi on muotoa 192.168.x.x niin sinulla on NAT päällä. (voi olla myös muotoa 10.x.x.x tai 172.x.x.x)