Kirjoittaja Aihe: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?  (Luettu 4152 kertaa)

iCube

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« : 01.02.09 - klo:15.52 »
Sain asennettua Ubuntu 8.10 USB-muistille, mutta en saa asennettua siihen NVIDIAn ajureita, että saisin compiz fusioinin toimimaan. Kun koneeni yrittää ladata NVIDIAN ajureita Ubuntu ilmoittaa ettei niin voi tehdä. Muut ohjelmat asentuvat kuitenkin moitteetta. En tiedä onnistuiko Ubuntun asennus kunnolla, koska kun käynnistän Ubuntun muistitikulta niin työpöydällä on Instal tiedosto kuten live-cd:ssä ja tikku muistuttaa muutenkin live-cd:tä. Lisäksi kone ei kysele salasanoja vaan kirjautuu liveuserina. Mitä pitäisi tehdä että saisin compizin toimimaan USB-muistilta?

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #1 : 03.02.09 - klo:21.53 »
Joo eli "asensit" ubuntun usb muistitikulle. Tälläistä "asennusta" ei ole tarkoitettu ensisijaiseen käyttöön. Se on vain Ubuntu-Live-cd:n kuva muistitikulla, johon voi tallentaa muutoksia. Ilmeisesti Nvidian ajureiden asennus ei onnistu. Itse olen onnistunut tekemään oikean asennuksen 4Gb:n tikulle. Lukee tikkua tosi hitaasti. Esimerkiksi Firefoxin avaaminen kestää lähes minuutin.

Edit: On varmaankin noilla tikuilla nopeuserot, niin kuin ssd asemilla? Täytyy oikein testailla. Anteeksi offtopic.
« Viimeksi muokattu: 03.02.09 - klo:22.01 kirjoittanut Dost »

iCube

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #2 : 07.02.09 - klo:17.57 »
Minulla Firefox käynnistyy tikulta alle 15 sekunnissa ja tuntuu että kone toimisi tikullani melkein nopeammin kuin oikeasta asennuksessa. Käytössäni on Kingston datatravel 8Gt tikku. Kuinka oikea asennus tehdään?, löytyykö siihen ohjeet jostain?

juyli

  • Vieras
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #3 : 07.02.09 - klo:18.39 »
Kuinka oikea asennus tehdään?, löytyykö siihen ohjeet jostain?

Voit asentaa tikulle Ubuntun kuten muillekin massamuisteille kuten kovalevy. Ongelmaksi voi vain muodostua, miten saat tikulle asennetun järjestelmän käyntiin - eli grub:in asennus. Myös kannattaa ihmetellä, minkä tiedostojärjestelmän valitsee, sekä swap-osion tarve. Muistitikut eivät ole varsinaisia kiintolevyjä, joille järjestelmä toki aina ensisijaisesti kannattaisi asentaa.

gradall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #4 : 07.02.09 - klo:18.58 »
kokeilin kans aluksi asentaa sitä tikun kautta, mutta pääsin vain siihen harjoitustilaan ja siit ei sit antanu mennä eteenpäin!en saanut konetta boottaan etes vaikka siellä biosissa oli usb-boot osio enablena ja vaihdettu boottaan siltä niin ei alakanu millekkään. tein siit sit cd:n ja johan rupes pelittään!!!

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #5 : 07.02.09 - klo:19.08 »
Kuinka oikea asennus tehdään?, löytyykö siihen ohjeet jostain?

Väsäsin nyt tänne jonkun ohjeen. Teet omalla vastuullasi. Mitään vaikeata ei pitäisi olla. Huomioi, että minun kokemuksien mukaan ubuntu voi olla tosi hidas näin asennettuna.

1. Varmuuskopioi kaikki tärkeät tiedostot ja vie se tallennusmedia kauemmas.

2. Tökkäät tyhjän (8GB) usb-tikun koneeseen, sitten klikkaat työpöydälle ilmestynyttä tikkua oikealla hiiren näppäimellä ja teet sille "Unmount Volume". Seuraavaksi käynnistät sen "install" ohjelman työpöydällä.

3. Etenet asennusohjelmassa siihen asti kunnes tulee osiointikysymys. Varmista, että valitset tikun! Mene manuaaliosionnille ja tee siihen 4gb:n juuriosio (/) ext2 tiedostojerjestelmällä ja loput 4gb kotihakemisto (/home) myös ext2 tiedostojärjestelmällä. Jätetään swap osio tekemättä tietyistä syistä.

4. Etene asennusohjelmassa kohtaan 7/7 ja varmista (napin alla) että GRUB käynnistyslataaja asennetaan sille tikulle, eikä esim. koneessa olevalle kovalevylle.

5. Kun on asennettu, niin uudelleenkäynnistys ja "live-tikku" pois. Nyt pitäisi käynnistyä ubuntuun, jos tikku on biosissa valittuna ensimmäiseksi.


Nvidian ajurit ubuntu itse sitten ehdottaa oikeasta yläkulmasta ja sen avulla niiden asennus pitäisi onnistua.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #6 : 07.02.09 - klo:19.14 »
Lainaus käyttäjältä: juyli
Ongelmaksi voi vain muodostua, miten saat tikulle asennetun järjestelmän käyntiin - eli grub:in asennus.

Jos fyysisesti irroittaa muut kovalevyt, niin ei ainakaan sotke mitään ja GRUB varmasti asentuu oikeaan paikkaan, jos on asentuakseen.

iCube

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #7 : 08.02.09 - klo:15.33 »
Olen yrittänyt Ubuntun asennusta ohjeidesi mukaan 3 kertaa, eikä Ubuntu suostu käynnistymään. Tietokoneeni ei tue USB-Boottausta, mutta olen saanut koneeni käynnistymään USB:ltä käyttäen CD-levyä(http://www.pendrivelinux.com/usb-boot-cd-for-ubuntu-810/), joka boottaa koneen USB:ltä. Live asennus käynnistyy täydellisesti, mutta oikea asennus jumiutuu. Jumiutuminen tapahtuu, kun näytöllä seilaava oranssi palkki katoaa ja kone ilmoittaa virheestä. Olen kokeillut Ubuntun asennusta virtuaali koneella, etten sotke konettani, en usko että se on syynä toimimattomuuteen, koska sain tehtyä sillä myös live-tikun.


Teinkö tämän kohdan oikein?

Löytyykö mistään valmiiksi asennettua Ubuntua vai mitä minun kannattaa tehdä, että saisin Ubuntun Compizilla toimimaan tikulta?

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #8 : 08.02.09 - klo:16.16 »
Etenet asennusohjelmassa siihen asti kunnes tulee osiointikysymys. Varmista, että valitset tikun! Mene manuaaliosionnille ja tee siihen 4gb:n juuriosio (/) ext2 tiedostojerjestelmällä ja loput 4gb kotihakemisto (/home) myös ext2 tiedostojärjestelmällä. Jätetään swap osio tekemättä tietyistä syistä.

Ehdottomasti ei ext2 formaattia flash-tikulle!

ext2 kusee muistikorteilla, dataa katoaa randomisti ja fsck ei edes tajua sitä.

Ext3 on reilusti ext2:ta parempi flash-asemilla. Muistakaa myös "noatime" -valinta mountauksessa. Nopeuttaa käyttöä huomattavasti.

Nimimerkillä: Ubuntua ja Debiania pitkään muistikortilta käyttänyt.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #9 : 09.02.09 - klo:14.19 »
Etenet asennusohjelmassa siihen asti kunnes tulee osiointikysymys. Varmista, että valitset tikun! Mene manuaaliosionnille ja tee siihen 4gb:n juuriosio (/) ext2 tiedostojerjestelmällä ja loput 4gb kotihakemisto (/home) myös ext2 tiedostojärjestelmällä. Jätetään swap osio tekemättä tietyistä syistä.

Ehdottomasti ei ext2 formaattia flash-tikulle!

ext2 kusee muistikorteilla, dataa katoaa randomisti ja fsck ei edes tajua sitä.

Ext3 on reilusti ext2:ta parempi flash-asemilla. Muistakaa myös "noatime" -valinta mountauksessa. Nopeuttaa käyttöä huomattavasti.

Nimimerkillä: Ubuntua ja Debiania pitkään muistikortilta käyttänyt.

Ahaa? Mutta eikös se ext3 ole journaloiva?
http://linux.fi/index.php/Journalointi

Se ei ymmärtääkseni ole flash-tikulle, tai ssd-levylle hyvä juttu. Vai onko tikut erikseen?
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi

Kyllä noatime optio unohtui ja siksi varmaan se tikkukin oli niin hidas.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi#head-31ac231953f95efe5898ce3d62fce27bb78c8fc2

iCube: Nyt minullakin meni sormi suuhun... Minulla on aavistus, että rauta ja Ubuntu eivät suostu " works out of the box" ilmiöön :P

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #10 : 09.02.09 - klo:15.36 »
Ehdottomasti ei ext2 formaattia flash-tikulle!

ext2 kusee muistikorteilla, dataa katoaa randomisti ja fsck ei edes tajua sitä.

Ext3 on reilusti ext2:ta parempi flash-asemilla. Muistakaa myös "noatime" -valinta mountauksessa. Nopeuttaa käyttöä huomattavasti.

Nimimerkillä: Ubuntua ja Debiania pitkään muistikortilta käyttänyt.

Mielenkiintoista, koska itse käytän ssd-levyllä ext2:sta. Ei ole ainakaan vielä kadonnut dataa (tai en ole vain huomannut) ja puolisen vuotta ollut käytössä.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #11 : 09.02.09 - klo:16.10 »
Ahaa? Mutta eikös se ext3 ole journaloiva?
http://linux.fi/index.php/Journalointi

Se ei ymmärtääkseni ole flash-tikulle, tai ssd-levylle hyvä juttu. Vai onko tikut erikseen?
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi

Useassa paikassa sitä ei suositella, mutta ns. levynkulumisesta ei ole pitkällä aikavälillä tietoa.

Jos haluaa tiedostoilleen varman talletuksen ÄLÄ käytä ext2:hta flash-asemilla. Tämä, niinkuin omatkin kokemukset osoittavat, ext2 asemalla on ongelmia silloin tällöin.

http://justingill.com/blog/wp-content/uploads/2008/05/fsck.png

Lainaus
Nothing but problems…unrecoverable drive errors that not even fsck can fix. A full format/wipe/reinstall is needed - not a fun task 11:00PM the night before you have a meeting first thing in the morning.

Tähän asiaan olen kysynyt varmistuksen myös #maemo kanavalla freenodessa, siellä on monia henkilöitä, jotka ovat vuosia käyttäneet flash-asemia.
« Viimeksi muokattu: 09.02.09 - klo:16.27 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

juyli

  • Vieras
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #12 : 09.02.09 - klo:19.05 »
Jos haluaa tiedostoilleen varman talletuksen ÄLÄ käytä ext2:hta flash-asemilla. Tämä, niinkuin omatkin kokemukset osoittavat, ext2 asemalla on ongelmia silloin tällöin.

Periaatteessa ext3 on ext2 lisättynä journaloinnilla. Tuo journalointi auttaa vikatilanteissa eli esim. silloin kun järjestelmää ei saada ajetuksi alas hallitusti. Irrotettavat massamuistilaitteet on siis saatava irrotetuksi järjestelmästä (umount) ennenkuin ne fyysisesti (esim. sähköt sulkemalla) irrotetaan. Sync on fiksu komento pakottaa kirjoittamaan välimuistissaoleva tieto massalaitteelle, jos se tuntuu muuten syystä tai toisesta jäävän hoitamatta.
http://linux.fi/wiki/Ext3
http://linux.fi/wiki/Journalointi

iCube

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #13 : 10.02.09 - klo:18.00 »
Saako jostain ladattua valmiiksi asennetun Ubuntun? Sellainen olisi kätevä vain heittää tikulle ja sitten käyttää.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Compiz Fusion asennus muistitikulle 8.10?
« Vastaus #14 : 13.02.09 - klo:17.19 »
Ei toimine ihan kuvailemallasi tavalla, mutta kyllähän Ubuntun voi muistitikulle asentaa. Jossain lienee siihen ohjekin, mutta olen liian laiska etsimään sitä ja itse olen käyttänyt tikkua vain asennusvälineenä.