Kirjoittaja Aihe: Releen ohjaus koneella.  (Luettu 7138 kertaa)

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Releen ohjaus koneella.
« : 04.02.09 - klo:10.18 »
Eli ihan yksinkertaisesti miten minä saisin ohjattua releitä koneella. Eli jostain portista ulos "heräte virtaa" ja jotain ohjelmaa millä niitä portteja voisi ohjata? melkosen epämääränen on kysymys mutta jospa joku osaisi auttaa :)

Storck

  • Vieras
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #1 : 04.02.09 - klo:10.25 »
RELE

Nimenomaan epämääräinen   :D

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #2 : 04.02.09 - klo:10.32 »
:D sori tässä vähän kiireessä kirjottelin.. juurikin tuollainen rele. Ohjelmisto siis jonkun portin ohjaamiseen. Onko siis mahdollista jollain ohjelmalla jotain porttia hyväksi käyttäen esimerkiksi ohjata relettä.. on selkeää mutta kun ei osaa selkeämminkään ilmaista :)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #3 : 04.02.09 - klo:11.22 »
Valoita hieman mihin tarkoitukseen ja millaisia laitteita pitäisi ohjata?

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #4 : 04.02.09 - klo:11.23 »
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html

Tuolla olevilla jutuilla on tullu joskus leikittyä, hyvin toimii.

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #5 : 04.02.09 - klo:11.46 »
no ei minulla vielä varsinaista kohdetta ole kun vaan mietin vasta alustavasti. Käyttökohteena esim reletta päälle pois tai jonkun led näytön ohjaus.. jotain tietoja tulostaa led näytölle. jotain toteutus vinkkiä tämmöseen jos löytyy

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #6 : 04.02.09 - klo:15.55 »
Itse olen touhunnut sarja- ja rinnakkaisportin kanssa "jonkin" verran..

Varoituksen sana: älä vain kytke mitään suoraan tietokoneen porttiin. AINA puskuripiiri tai jotain muuta elektroniikkaa väliin.. Muuten tulee äkkiä mykkä portti.

ULN2804 tai jotain siihen väliin, ellet haluat ihan erillisistä transistoreista rakentaa..

java, c ,perl, python, php.. niillä kaikilla saa aika helposti ohjattua sarjaportin kautta.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #7 : 04.02.09 - klo:16.58 »
olisko jonkun näköstä ohjastusta miten tuollaiset saa toimimaan. itsellä ei hirveästi ole ohjelmointi kokemusta joten en osaa kyllä hatusta lähteä vetämään komentoja. samoten tuohon elektroniikkaan että mitä siihen väliin kannattaa pistää.

tosiaan kun tietoa ei ole mutta kiinnostusta sitäkin enemmän tehdä kokeiluja :)

tässä samalla kysyn jos joku sattuu lukemaan.. eli tarkotus olis tehdä itse "kannettava tietokone" :)  mutta siis vanhan pöytäkoneen raadoista ottaa osat ja väsätä jotain.

Yksi iso ongelma on saada sähköä. eli miten voisi toteuttaa sähköt 12voltin akusta tietokoneeseen. eli jotain virtalähdettä pitäisi kehittää.

ja mielellään melko pienellä budjetilla että tuo on vielä edes yhtään vähän järkevän raja mailla

toinen ongelma on näyttö. minulla on yksi näyttö purettuna vanhasta läppäristä voisiko sitä saada mitenkään toimimaan?

vapuksi olisi tarkotus saada insinööri hienouksia rientoihin :D

eli onko tämä jo tuhoon tuomittu yritys.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #8 : 04.02.09 - klo:17.01 »
Yksi iso ongelma on saada sähköä. eli miten voisi toteuttaa sähköt 12voltin akusta tietokoneeseen. eli jotain virtalähdettä pitäisi kehittää.
12V virtalähäteitä esimerkiksi täältä: http://short-circuit.com/categories/dcdc.html
Sitten on ainakin mini-box ja jotain muita. Googlella varmaan löytyy.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

peran

  • Vieras
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #9 : 04.02.09 - klo:17.26 »
Olen miettinyt vastaavia ongelmia, ja päätynyt ratkaisussa COM-portin käyttöön.

Tosin toteuttaisin releohjauksen mikrokontrollerilla, joka ei ole yksinkertaisin ratkaisutapa. Se yksinkertaistaa koodia tietokoneessa, mutta koodi pitää tehdä myös mikrokontrolleriin.

Releohjaus on minun mielestäni sen tason ongelma, että jonkintasoista ohjelmointia täytyy osata.

Kontrellereista suosittelen joko avr:ää tai PIC:iä.

Sen lisäksi laite tarvitsee piirin käsittelemään com-portin 12 volttista.

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #10 : 04.02.09 - klo:17.37 »
Aivan juu.. Hittolainen, taitaa tosiaan kaatua tuohon ohjelmoinnin osaamattomuuteen. Ja vaikka jonkin verran elektroniikkaakin tullut harrastettua niin nuo mikropiirit menee jo melkosen kauas minun taito tasosta. Ja ei ilmeisestikkään ole mitään valmista ohjelmaa jolla nuita portteja voisi linuxissa ohjata.

peran

  • Vieras
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #11 : 04.02.09 - klo:17.57 »
Saattaisi onnistua jollain kytkennällä printeriporttiin, jolloin saisit 8 vai olikos se 12.

ehkä tiedon saa kortille seuraavalla tavalla:
Koodia: [Valitse]
echo tieto >/dev/lp0
Suosittelen kyllä voimakkaasti opettelemaan ohjelmoimaan C:llä, jolloin avautuu aivan uusi maailma elektroniikassa, kun saa käyttöön mikrokontrollerit. Mikrokontrollereilla sitten voikin tehdä lähes mitä vaan...
 

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #12 : 04.02.09 - klo:18.05 »
Tässä on juuri javan opettelu käynnissä koulussa niin sitä varmaan voisi C:tä tässä sivussa itsenäisesti opettelemaan. Eikös ne ole vähän samankaltaisia komentojen ja rakenteen osalta?
Olisko jotain oikeen hyvää opasta internetissä josta voisi nuita alkeita katsella.

peran

  • Vieras
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #13 : 04.02.09 - klo:18.16 »
http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat.php

On siinä kuitenkin merkittävänä erona, että C on proseduraalinen ja Java puhtaasti oliopohjainen.

Tosin ensimmäisen PIC-ohjelmani tein javalla, sillä aino on kotimainen kääntäjä PIC:lle, joka siis toimii javan alaisuudessa, ja sille syötetään java-ohjelmia.

Se tosin on rajoittunut, ja jonkin verran buginen. Tulosteena tulee kuitenkin assembleria vanhalle piirille PIC16F84, jossa valitettavasti ei ole sisällä RS232-toteutusta ilman omaa ohjelmaa.

Suosittelen mieluummin avr:ää kuin PICiä, vaikka itse omistan läjän PIC-piirejä.

Muistaakseni tämä on linkki ainoon...
http://personal.eunet.fi/pp/jokinen/
« Viimeksi muokattu: 04.02.09 - klo:18.28 kirjoittanut peran »

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #14 : 04.02.09 - klo:18.34 »
Itse olen kymmenkunta vuotta nyt noiden kanssa puljannut. Ja AVR:ään koko homma on kallistunut ja COM-portin kautta sitä hallitaan.

Itse käytän tietokoneen ohjelmoinnissa PERLiä, koska kieli on melkein c-kieltä, mutta paljon "vapaampaa".

Koodia: [Valitse]
my $port = Device::ParallelPort->new();
        $port->set_bit(3,1);

Linuxissa on kiva kun jotkut tekevät helppokäyttöisiä kirjastoja. Tuo edellä oleva koodinpätkä on tehty perlin kirjastolla..
Eli parilla rivillä saa yhden pinnin tilan ykköseksi.. (no alusta puuttuu pari riviä, mutten jaksa niitä nyt laittaa..)

Täältä rele-asiaa:
http://www.epanorama.net/cgi-bin/search_more.cgi?keyword=relay

Tässä opas releen väliin tehtäviin piireihin, millä "ajetaan" relettä:
www.jaycar.com.au/images_uploaded/relaydrv.pdf

Täällä paljon asiaa koskien juuri printteri porttiin laitettavia releitä:
http://www.electrofriends.com/projects/switching/index.html

Mulla tulee jossain vaiheessa rakennettavaksi laite, jossa on neljä relettä, joita ohjataan COM-portin kautta..
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Releen ohjaus koneella.
« Vastaus #15 : 04.02.09 - klo:21.37 »
Erittäin suuri kiitos ja kumarrus peranille kun vastailit.. kiitokset myös muille.

Siitä olen kyllä sata varma että kestää tovi jos toinenkin ennen kun yksikään releen napsuminen minun koneen perästä kuuluu.
Taitaa mennä jo melkosen haastavaksi. Harmi sinänsä kun olisi tehnyt mieli ruveta väsäilemään omia kokeiluja.nyt sai ainakin virikkeen aloittaa vihdoin tuon C:n opiskelun. Tarkoitus on ollut kyllä pitkään, mutta on se vaan niin hankalaa aina pysty metsästä lähteä.

Jos lsää vinkkejä löytyy releisiin, ohjelmointiin tai tuohon "kannetava"  hankkeeseen niin otan mielellään vastaan.