Kirjoittaja Aihe: DNS palvelin ja windows clientit  (Luettu 1760 kertaa)

kossu

• Käyttäjä
    • Profiili
DNS palvelin ja windows clientit
« : 30.01.09 - klo:16.55 »
Tämä on vähän tällainen yleismaailmallinen linux/windows/verkko -kysymys, mutta eiköhän täältä löydy tietoa aiheeseen.

Kyseessä on (pienehkö) yritysverkko, jossa on winkkareita sekä kiinteillä ip-asetuksilla että dynaamisilla, ei domainia vaan workgroup. Verkossa on dns-palvelin (Bind 9.?).

Itse ongelman ydin on se että winkkareiden verkkobrowsaus (=siis Network neighbourhoodin) toimii joskus ja jouluna ja hyvin erilailla eri koneilta. Verkkoliikennettä kun dumppaa, niin vähän väliä siellä äänestetään että kuka on masterbrowser jne ja windowsit huutaa netbios-broadcastia langat punaisena. Eli ilmeisesti verkossa on kokoajan sellainen epämääräinen tilanne, ettei mistään löydy täydellistä netbios-listaa, jonka avulla wintoosa saisi muodostettua täydellisen network neighbourhoodin kaikkinen koneineen...?

Tuossa kun olen selvitellyt asiaa, niin koko winkkariverkon pitäisi kai pystyä nykyään toimimaan ilman netbiosia, master browsereita ym ja noiden tilalla olisi vain dns-servo. Olenko oikeassa?

Noh, nyt pitäisi saada dhcp:tä käyttävät windowsit huutamaan tietonsa dynaamisesti dns:lle. Selvä, olen konffannut named.confia ja se toimii mielestäni ok ja sinne on ilmaantunutkin joitakin dynaamisia winkkareita. Jes!

Winkkarithan (XP:t ainakin) käyttäytyy oletuksena siten, että niiden pitäisi osata toitottaa tietonsa tuonne dynaamiselle dns:lle, mutta mistäköhän johtuu että kaikki koneet eivät sitä tee?

Yhden winkkarin liikennettä dumppasin, kun sanoin sille "ipconfig /registerdns", ja se kävi huhuilemassa dhcp:tä, mutta ei mitään muuta, ei pakettiakaan dns-palvelimelle. Ja nyt päästään varsinaiseen kysymykseeni: onko nyt niin, että tuo "registerdns" (tai millä tavalla se winkkari nyt sitten sen updaten tekeekin sinne dns:lle) huutaa tietonsa dhcp-serverille ja dhcp-serverin pitäisi osata päivittää tiedot dns:lle? Eikö winkkari osaa sanoa tietojaan suoraan dns-palvelimelle?? Nimittäin dhcp:n jakaa jokin rautapalomuuri ja siellä ei ole mitään kovin extreme asetuksia tähän aiheeseen liittyen. Jos näin on, niin sitten täytyy varmaan laittaa dhcp-serveri johonkin linux pannuun, mutta ei turhaan viitsisi tehdä moista remonttia.

HP Elitebook 8530p / Ubuntu 8.10