Terve Salai,
Jospa nyt viitsisit pysyä asiassa ja laatia ne seikkaperäiset ohjeet, miten Ubuntu 8.10:ssa luodaan
persistent USB:ltä boottaava tikku. Tästä olisi foorumin lukijoille enemmän hyötyä kuin GUI/komentorivi japinasta.
Antti
Miksi minun aikaisemmat neuvoni eivät ole olleet asiassa pysymistä?
Perussysteemi on (ainakin minun mielestäni) naurettavan yksinkertainen ja pitäisi olla kenen hyvänsä tajuttavissa ilman "seikkaperäisiä" ohjeitakin:
1. Lataa Ubuntu 8.10 ISO-tiedosto (jollet osaa, kysy neuvoa jostain tai lopeta tähän)
2. Käynnistä usb-creator (klikkailet niitä valikkoja sillä hiirellä, kunnes löydät kohdan "Create a USB . . .)
3. Tee sillä tikku valitsemalla kohdassa "Source disc image . . ." se lataamasi ISO. Oletuksena usb-creator tarjoaa nimenomaan ensimmäisenä sitä persistent-vaihtoehtoa "Stored in reserved extra space", josta voi suurentaa sitä määrää, jos tikulta löytyy tilaa.
Tilanne voi tietysti vaihdella tikun (ja asennettavan distron) mukaan. 1 gigan tikulle ei tietenkään mahdu asennuksen vaatimat tiedostot, jos siellä on jo ennestään satoja megoja sälää, vaan ne on poistettava (ja roskakori tyhjennettävä). Tai tietysti voit formatoida tikun joko Windowsissa tai Gpartedilla.
Mikä tuossa on vaikeaa? Etkö uskalla itse tehdä parin minuutin testiä muutaman euron tikulla oppiaksesi tekemään jotain omin päinkin, vaan sinua pitää ohjata naruilla kuin jotain
James Potkukelkkaa?
Tietysti asioita voi tehdä monilla muillakin tavoilla, mutta kannattaisi kai ensin kokeilla tuota yksinkertaisinta konstia.