Kirjoittaja Aihe: Miten ratkaistaan?  (Luettu 1950 kertaa)

Nake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Miten ratkaistaan?
« : 05.01.09 - klo:17.40 »
Minulle syntyi outo tilanne:
Koneessa kaksi käyttäjää: minä root-käyttäjänä(1000) ja vaimoni käyttäjä (1001). Käytössä Kubuntu KDE 4 Beta. Rootin puolella tuli häpelleltyä niin, että ruudulle jumiutui auki pari ohjelmaa ja siinä pysyvät buuteista huolimatta ja peittävät ruudun työskentelyvaihtoehdot. Mutta käyttäjän 1001 puolelle mentyä kaikki on tietysti hyvin ja homma toimii. Kysymys kuuluukin:
1. Olisiko nykyinen käyttäjä 1001 jollakin ilveellä muutettavissa pääkäyttäjäksi
2. Vai miten pääsisi lakaisemaan pois pääkäyttäjän puolelle jumiutuneet ohjelmat (näytön säästäjä, System manager)? 


meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miten ratkaistaan?
« Vastaus #1 : 05.01.09 - klo:20.22 »
Olitko roottina vai käyttäjällä jolla on pääkäyttäoikeudet. jos ensimmäinen, juokse niin kaus kuin jaksat ja vaihda nimesi. (vitsi) Itse käytin kerran root tiliä yhdessä vanhassa ruoskassa ja sain tällä foorumilla kuulla kunniani ja kovaa  ;) ...

Mutta asiaan. Varmaankin pelastutilassa voit asettaa vaimosi tilille sudotusoikeusdet, tai luoda itsellesi uuden käyttäjätilin.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Nake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: Miten ratkaistaan?
« Vastaus #2 : 05.01.09 - klo:20.30 »
Mutta asiaan. Varmaankin pelastutilassa voit asettaa vaimosi tilille sudotusoikeusdet, tai luoda itsellesi uuden käyttäjätilin.
[/quote]

No käyttäjä pääkäyttäjäoikeuksin olen. Eli eteenpäin noin.

Senior

  • Vieras
Vs: Miten ratkaistaan?
« Vastaus #3 : 05.01.09 - klo:21.07 »
Alkaa tuntua siltä, että Nakella on samanlainen probleema kuin itselläni tuon toisen käyttäjän työpöydän kanssa. Ja syykin taitaa olla sama, käyttäjän salasanan muutoksen yhteydessä tuohon työtilaan taisi jäädä itselläni Firefoxin sivu auki ja nyt siitä ei pääse kirveelläkään irti. Ja tuskinpa edes käyttäjän nimen muutoskaan muuttaa mitään.  :-\

Muutakaan selitystä en nyt keksi.

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Miten ratkaistaan?
« Vastaus #4 : 06.01.09 - klo:14.40 »
Miten olis killall sudona? Ks. http://linux.fi/wiki/Killall

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Miten ratkaistaan?
« Vastaus #5 : 07.01.09 - klo:15.48 »
En voi sanoa, että ohjeeni välttämättä auttaisi, mutta vielä et ainakaan ole kirjoittanut [RATKAISTU], joten ilmeisesti kevyempiäkin heittoja otetaan vastaan. Oletko koittanut poistaa ko. ohjelmia? Vieläkö aukinaiset näkymät siinä kummittelevat sen jälkeenkin - siis myös bootin jälkeen?