Kirjoittaja Aihe: (X)ubuntu? anopille  (Luettu 2728 kertaa)

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
(X)ubuntu? anopille
« : 08.01.09 - klo:18.11 »
Olen tässä anoppilassa käymässä, ja iltapuhteeksi sain tietokonehuoltoa. Edellinen vävy on asentanut XP:n, joka kuitenkin jälkeenpäin alkoi kysellä lisenssien päälle mitkä oli tainneet unohtua.

Ajattelin itse asentaa linuxin, Ubuntu on itselleni tutuin, mutta taitaa olla speksien mukaan vähän raskan. Kone on 1700mhz pöytäkone jossa 191m(memtestin mukaan) muistia.

Olen vähän ajatellut xubuntua, mutta vähän arveluttaa miten siitä saa sellaisen paketin kasattua että vanhempi tietokoneita tuntematon henkilö sillä jotenkin pärjää.

Ei kummempia vaatimuksia sinänsä, mokkula pitäisi saada toimimaan ja verkkopankkiin pitäisi päästä.

Hyviä vihjeitä huoltovarmasta kevyestä systeemistä siis kaivattaisiin.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #1 : 08.01.09 - klo:19.57 »

Sinuna kokeilisin kuitenkin Ubuntua saattaa pyörähtää hyvinkin, vaikka 256Mb välimuistia olisikin parempi. Mutta katso kuorien sisään mitä muistia ja onko yhtäänpaikkaa vapaana.

Vaikka ei olisikaa niin esim, tavallinen DDR on vielä halpaa. Elikä saat syyn käydä uudestaan anoppilassa   ;)  .

PS: Itse olen muutamaa jakelua pyöritellyt pienemmällä prossulla ja 128mb välimuistilla tosin silloin huomaa hidastumisen selvästi.  Toisaalta voi sieltä poistaa asioita joita anoppi ei tarvitse.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #2 : 08.01.09 - klo:20.25 »
Prossussa on kyllä tosiaan vauhtia, mutta tuolla muistilla jo Xubuntukin alkaa helposti swappaamaan. Muutenhan Xubuntu ryyditettynä OpenOfficella riittäisi.

Itse vaihdoin 192M muistiseen 450MHz-läppäriini LXDE-työpöydän ja jo alkoi muisti riittämään työntekoonkin ilman jatkuvaa swäppäilyä, jota tuo Xubuntulla alkoi jo tekemään helposti. LXDE:hen saa sitten tarpeeliset raskaat työkalut FF, OO, jne.

Helppohoitoisinta olisi tosiaan saada muisti edes tuplattua ja pläjäyttää perus Ubuntu koneeseen, mutta kyllä nuo kevyemmät vaihtoehdotkin menettelevät, kunhan ne saa rakennettua.

Se mokkulan viritys on sitten se ensimmäinen jopi, noita muita saa synapticilla sitten tarpeen mukaan.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

juyli

  • Vieras
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #3 : 08.01.09 - klo:22.08 »
Ajattelin itse asentaa linuxin, Ubuntu on itselleni tutuin, mutta taitaa olla speksien mukaan vähän raskan. Kone on 1700mhz pöytäkone jossa 191m(memtestin mukaan) muistia.
Muistia on liian vähän Ubuntuun, eikä tuo oikein edes Xubuntullekaan riitä (XFCE4-työpöytä). Jos saat muistin tuplattua tai mieluummin lisättyä aina 512Mt asti, olisi tilanne ihan toinen. Prosessoriteho riittää mille tahansa Linux-jakelulle.
Debianista saisit rakennetuksi sopivan kokoonpanon, mutta tuollaiseen koneeseen valmiiksi harkittu kokonaisuus löytyisi Slackwaresta kootusta Zenwalkista.
http://www.debian.org
http://www.slackware.com
http://www.zenwalk.org


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5731
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #4 : 08.01.09 - klo:22.23 »
Kokemuksesta tuosta ps3:sta mihin olen asentanut Ubuntun (221Mt muistia käytettävissä), niin älyttömän hidas ja swappaileva se tietysti on perusasennuksen jälkeen, mutta gnomellakin sen saa toimimaan suht siedettävästi kun alkaa poisteleen cupsia (tulostin) yms. prosesseja mitä ei tarvitse. Gnomea itse kuitenkin suosittelisin network managerin takia. Ainakin oma nokialainen tunnistui käytännössä heti "mokkulaksi" kun tökkäsi usb piuhan kiinni. Vain operaattorin valinta ja se olikin oikeastaan siinä.

Mutta tuo Gnome ja tuo muistimäärä, niin se vaatii jo oikeasti todella karkealla kädellä tuota prosessien poistelua, että käytettävyys pysyy, muuten swappailu on todella kovaa. Sitten on tietysti riski että menee poistamaan jotain mitä johonkin tarvitsee esim. tuo cups. Eli toimii, mutta lisämuisti on todella suositeltavaa. Kannattaa muistaa sitten asennusvaiheessa, että kannattaa suosia alternate install levyä kun muistia on vähän. Muuten asennus saattaa karahtaa muistin loppumiseen ja näin käykin ainakin ps3:lla.

Tuon Jallun mainitseman LXDE:n kun laittaa Ubuntun päälle, niin johan alkaa tapahtumaan. Tosin sitten joudut varmaankin säätelemään mokkulat yms. käsin toimintaan ja vaatii enemmän säätelyä.

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #5 : 08.01.09 - klo:23.26 »
Ja jos sitä (x)Ubuntua tuohon ilman muistipäivitystä rupeat asentamaan, niin muista käyttää alternate-asennuslevyä. Tuolla muistilla ei nimittäin live-asennus jaksa mennä läpi.

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #6 : 09.01.09 - klo:16.06 »
Kiitos kaikille vastauksista, oikein hyviä ja tarpeellisia.

Xubuntun alternate tosiaan meni ihan hienosti, ja yllätyksekseni mokkulakin asentui ihan heittämällä. Käyttö tuntuu melko tahmealta, mutta toisaalta varsinainen käyttö tulee olemaan pelkästään kevyttä nettisurffailua.

Täytyy tuota muistiasiaa pohtia seuraavalla kerralla. Luulen että kotoa löytyisi ainakin jonkinlainen palikka joka tuohon käy. Samalla saatan vaihtaa siihen Ubuntuun, se kun on itselle tutuin.

Itse kun asun kauempana, mietin pystyykö järjestelmää ylläpitämään etänä netin yli, ja jos pystyy niin minkätyyppisiä ohjelmistoja tuohon tarkoitukseen tarvittaan?

Entä onko olemassa jotain linuxoppaita senioreille, tai yleensä tietokoneen käytön perusteita huonosti hallitseville?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5731
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #7 : 09.01.09 - klo:18.22 »
Tuli mieleen, että itse kun myin pöytäkoneeni "noviiseille" niin laitoin ohjelmalähteistä automaattiset turvallisuuspäivitysten lataukset päälle, mikä on varmaan ihan kannattavaa tuossa koneessakin? Etähallinta onnistuu ihan omilla ssh työkaluilla, wikissä on juttua niistä kuten täällä foorumillakin. Tuohon wikin Ubuntu tutuksi sivuun varmaan kannattaa ainakin ohjailla. Siellä on mielestäni suht selkeästi ja monille ennenkaikkea tärkeästi suomeksi juttua.

mie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #8 : 09.01.09 - klo:18.37 »
Näin on.
Jos olet hyvissä väleissä anoppisi kanssa niin laita vielä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install xubuntu-restricted-extrasNäin saat anoppisikin hyvälle tuulelle.
Youtube ja yle-areena toimii... Koneessahan on tehoa kuin pienessä kylässä, mutta tehon saat tuplattua jos saat muistin tuplattua.
Xubuntu toimii "samallatavalla" kuin ubuntu, kannattaa avartaa omaakin kokemuspohjaa.
 ;)

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: (X)ubuntu? anopille
« Vastaus #9 : 09.01.09 - klo:20.40 »
Noita etähallintasysteemejä laitettaessa kannattaa sitten muistaa, että niiden jälkeen se kone sitten huutaa olemassaoloaan ulkomaailmaan, joten tietoturvan perusteet kannattaa pitää mielessä.

Itselläni on ylläpidettävinä mm. isovanhempieni xubuntu-koneet ja niin vähän niiden kanssa on ollut varsinaisesti käyttöä haittaavia ongelmia, että en etähallintapalveluja ole niihin asentanut. Jo mainittu turvallisuuspäivitysten automaattinen lataaminen kannattaa laittaa päälle ja/tai käyttäjästä riippuen joko opettaa päivitysten tekeminen tai poistaa ylläpito-oikeudet käyttäjän tunnukselta.