Kirjoittaja Aihe: Prossun tuuletin häröilee  (Luettu 2631 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Prossun tuuletin häröilee
« : 18.12.08 - klo:18.51 »
Hei,

Minulla prosessorin tuuletin häröilee kummallisesti. Sen vauhti kiihtyy---hidastuu---kiihtyy--hidastuu (hurisee----ei hurise----hurisee---ei hurise) vaikka prosessorilla ei ole mitään kuormaa. Todellakin ärsyttävää.. Mitähän tuolle voisi tehdä?
Prossu on Intel core 2 duo, ja tuuletin tuli sen mukana.

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Vs: Prossun tuuletin häröilee
« Vastaus #1 : 18.12.08 - klo:19.00 »
En ole intelin prossuja omistanut, mutta tuollaista tekee ainakin AMD:n prosessoreilla Coll 'n' quiet-toiminto, joka säätelee tuuletinnopeuksia ja kelloja. Jos intelillä on samanlainen hökötys biosissa, kannattaa tämä disabloida kokonaan pois käytöstä, täysin turha.
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 888
    • Profiili
Vs: Prossun tuuletin häröilee
« Vastaus #2 : 18.12.08 - klo:19.29 »
Minulla tuo on merkki että prossun siili tarvitsee pölypuhdistuksen. (Käytössä siis pöytäkone, joka on tietysti lattialla. Toimii hyvänä pölyimurina ;D)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Prossun tuuletin häröilee
« Vastaus #3 : 18.12.08 - klo:20.42 »
En ole intelin prossuja omistanut, mutta tuollaista tekee ainakin AMD:n prosessoreilla Coll 'n' quiet-toiminto, joka säätelee tuuletinnopeuksia ja kelloja. Jos intelillä on samanlainen hökötys biosissa, kannattaa tämä disabloida kokonaan pois käytöstä, täysin turha.

Säästää sähköä. ;)


Lisää paneeliin Prosessorin kellotaajuuden ilmaisin. Siitä saa sitten säädettyä sopivan nopeuden (Powersave=hitain, Ondemand=Nopeus vaihtelee käytön mukaan, Performance=Täysi nopeus, ja 8.10:ssä on joku Conservative, mitä sitten tarkoittaneekaan...ehdotuksia?). Uudessa 8.10:ssä saa nykyään valita vaihtoehtoisesti taajuuden joita ovat minulla: (ensimmäinen megahertsejä muut gigahertesejä) 996; 1,33; 1,66; 1,99 ja 2,00

Putsausta kannattaa harrastaa riittävän usein, auttaa. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

moonstone

  • Vieras
Vs: Prossun tuuletin häröilee
« Vastaus #4 : 18.12.08 - klo:20.45 »
Lisää paneeliin Prosessorin kellotaajuuden ilmaisin. Siitä saa sitten säädettyä sopivan nopeuden (Powersave=hitain, Ondemand=Nopeus vaihtelee käytön mukaan, Performance=Täysi nopeus, ja 8.10:ssä on joku Conservative, mitä sitten tarkoittaneekaan...ehdotuksia?). Uudessa 8.10:ssä saa nykyään valita vaihtoehtoisesti taajuuden joita ovat minulla: (ensimmäinen megahertsejä muut gigahertesejä) 996; 1,33; 1,66; 1,99 ja 2,00

Hei! Kiitos! Toimii! :D

Edit. Taisin olla liian hätäinen. Vieläkin näyttää tekevän samaa..
« Viimeksi muokattu: 18.12.08 - klo:21.58 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Prossun tuuletin häröilee
« Vastaus #5 : 19.12.08 - klo:16.01 »
Lisää paneeliin Prosessorin kellotaajuuden ilmaisin. Siitä saa sitten säädettyä sopivan nopeuden (Powersave=hitain, Ondemand=Nopeus vaihtelee käytön mukaan, Performance=Täysi nopeus, ja 8.10:ssä on joku Conservative, mitä sitten tarkoittaneekaan...ehdotuksia?). Uudessa 8.10:ssä saa nykyään valita vaihtoehtoisesti taajuuden joita ovat minulla: (ensimmäinen megahertsejä muut gigahertesejä) 996; 1,33; 1,66; 1,99 ja 2,00

Hei! Kiitos! Toimii! :D

Edit. Taisin olla liian hätäinen. Vieläkin näyttää tekevän samaa..

Laakerivika?

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10