Kirjoittaja Aihe: Wlan + Win 7 + Kubuntu 8.10 ei toimi [Oli RATKAISTU]  (Luettu 1937 kertaa)

Jondeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei,

Yritin haulla etsiä mutta en vastausta saanut joten perustin uuden ketjun.

Eli ongelma on se, kun eilen asensin samalle kovolle Win 7:n kanssa Kubuntu 8.10 64bit. Eli siis minulla on yksi kovalevy jaettu 3 osaan. Win7 + HP: recovery osio ja sitten tuo Kubuntu:n / (ja tietenkin swap osio 4gb). Asennus meni hyvin, mutta huomasin että wlan ei toimi linuxissa. Sain kuitenkin asennettua jotkin avoimet ajurit siihen ja kas kummaa se toimi ja pääsin wlanin kautta nettiin. Sitten säädin kubuntua ja otin käyttöön jonkun työpöydän tehosteet ja koko näyttö on musta ja mitään ei saa tehtyä, mutta siitä myöhemmin.

Menin Windowsin puolelle etsimään täältä apua tuohon työpöytään, mutta huomasin että wlan ei toimi Winukan puolella. Aikani sitä säädin ja välillä näyttää yhteyden tilaksi "Local and Internet" mutta silti ei mene minnekkään sivuille ja pian muuttuu takaisin pelkäksi Local only. Tein network diagnoosin ja se sanoi että kone ei saa yhteyttä DNS serveriin. Sitä en saanut korjattua mutta kun nappasin verkkojohdon wlanista ja pistin sen suoraan läppäriin niin netti kyllä toimii aivan normaalisti mutta wlania ei saa mitenkään windowsissa toimimaan.

Tuo Kubuntun työpöytä ongelma on sellainen, että kun otin sen työpöydän tehosteet käyttöön niin koko ruutu tuli mustaksi ja vain hiiri näkyy, satunnaisesti se vaihtuu valkoiseksi mutta mitään muuta kuvassa ei näy kuin mustaa tai valkoista. Mitenköhän saisin tuon pois päältä? Olen Linuxia käyttänyt viimeksi 2v sitten ja sekin vain pieni kokeilu joten osaaminen on aika vähissä.

Koneeni on HP:n läppäri mallia en tähän hätänä muista mutta siinä on broadcomin wlan sisäisenä (joku dv6295eu tjsp.)
Wlan boksi on buffalon WHR-G54S ja adsl modeemi on jokin zyxelin normaali malli.

Toivottavasti joku saa selvää ja osaa auttaa. Ongelmat alkoivat kun asensin sen avoimen ajurin, tai sen jälkeen ainakin ongelman huomasin windowsissa.

Edit. Eli se malli siis on tuo HP dv6295eu ja wlan kortti on broadcom 802.11a/b/g wlan -mallia. Ja koitin toista konetta taloudessa jossa on myös sisäinen wlan ja win XP niin siinä kyllä toimi vielä normaalisti tuo netti. Eli jos asennan omaan koneeseeni ajurit uudestaan broadcomille niin voisi toimia, mutta toimiikohan sitten linuxissa enää..

Edit.2. Eli asensin uudestaan broadcomin ajurit windowsis ja netti toimi. Mutta rebootin jälkeen taas sama juttu. välillä toimii ja välillä ei. ennen ei ollut tälläistä ongelmaa..
Semmoisen vielä huomasin, että kun ottaa virrat pois wlan boksista ja pistää takaisin niin windows saa yhteyden.

-RATKAISTU-
Eli sain ongelman ratkaistua, laitan nyt tähän vähän mitä tein että jos jollakin on saman tyylisiä ongelmia joskus.

1.Kubuntun työpöytä oli mustana kun laitoin työpöydän tehosteet päälle -> Ratkaisu: Asensin KDE:n uudestaan konsolissa eli muistaakseni laitoin vain "apt-get remove kubuntu-desktop" ja sitten vaan perään "apt-get install kubuntu-desktop". Työpöytä siis asentui uudelleen ja kun ei ollut juuri mitään vielä tehty koko linuxilla niin vahinko oli minimaalinen.

2.Linuxin WLAN-ongelma. -> Ratkaisu: Ei tarvinut asentaa mitään (kenties tuuria, mitä olen lukenut Broadcomin toimivuudesta Linuxilla). Mutta kun sain yhteyden näkymään network managerissa, loin vain uuden yhteyden ja salasanan pistin hexadesimaaleilla (jostain syystä ei huolinut ASCII:ta). Ja yhteys siis näkyi heti kun olin vain asentanut Kubuntun. Omasta osaamattomuudesta ja ylimääräisen säätämisen takia ei heti toiminut. Kun salasana oli oikein niin yhteys pelaa heittämällä. Googlella saa ASCII -> Hexadesimaali kääntäjiä

3.Windowsin WLAN ongelma johtuen Linuxilla säätämisestä -> Ratkaisu: Kun olin palauttanut tehdasasetukset ja säätänyt ajureiden kanssa vaikka kuinka paljon, huomasin sattumalta, että WLAN:nin WEP salasana oli jostain syystä muuttunut Hexa muotoon sen jälkeen ku linuxissa olin säätänyt. Ja jostain syystä edes asetusten nollaus ei tätä muuttanut, mutta kaikki toimi kun muutin sen ASCII muotoon. Syystä, jota en tiedä, on nyt windowsissa ASCII muodossa ja Kubuntussa Hexa muodossa salasanat ja kummatkaan eivät koske toisiinsa ja molemmat pelittää.

Joku voi korjata minun säätöjäni jos näkee tarpeellisekseen mutta näin toimi minulla! Kiitos ja Kumarrus!
P.S. Otsikkoa en saa muutettua tässä kiireessä!

EDIT (Tomppeli): No minäpä korjasin sen otsikon.
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo:22.23 kirjoittanut Tomppeli »

Jondeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Wlan + Win 7 + Kubuntu 8.10 ei toimi
« Vastaus #1 : 28.01.09 - klo:20.53 »
Eli sain Kubuntun toimimaan kun onnistuin asentamaan KDE:n uudestaan.

Vielä kun saisi tuon WLANin toimimaan windowsissa normaalisti, kun se ei yhdistä kunnolla ja kun se yhdistää niin ei pysy kauaa pystyssä. Linuxissa näyttäisi toimivan tämä WLAN normaalisti.

edit.Noniin, eli lähtötilanteessa ollaan. Jotain säädin niin windowsis rupesi wlan toimimaan.. mutta nyt ei toimi linuxis, poistin avoimet ajurit niin ei löydä enää boksia. joten miten saisin tuon broadcomin pelittään linuxis?
« Viimeksi muokattu: 29.01.09 - klo:19.13 kirjoittanut Jondeli »