Kirjoittaja Aihe: mythtv live-tv toisto-ongelma  (Luettu 4033 kertaa)

suikka

• Käyttäjä
    • Profiili
mythtv live-tv toisto-ongelma
« : 08.10.08 - klo:20.16 »
moro

olen käyttänyt pidemmän aikaan jo htpc:ssäni mythbuntua.. koko järjestelmä toimii oikeastaa täysin moitteetta yhtä pientä ongelmaa lukuunottamatta.

kun katson tv:tä kuva nykii hieman satunnaisesti. jos katson mplayerilla vaikka 1080p videoita tätä nykymistä ei ole. eli koneen tehoissa ei pitäisi olla moittimista. epäilenkin että minulla on live-tv asetuksissa jotain väärin.. tällä hetkellä käytän playback profilessa ffmpeg & XVideo yhdistelmää. decoderina on standard eli tuo ffmpeg ja video renderer on xv-blit. primary deinterlacer = linear blend ja fallback deinterlacer = linear blend. kuva on jokseenkin niin hyvä kuin sd kuva voi olla, mutta tuo pienoinen nykiminen häiritsee.. sitä tapahtuu noin minuutin välein ja kestää muutaman sekunnin.. ääni ei tänä aikana pätki ollenkaan.

dvb-t korttina on nova t 500 eli kahdella virittimellä varustettu harava-antenni kortti. rammia 2gb, prossu on AMD Athlon(tm) Dual Core Processor 4450e.

olen koettanut xvmc rautapurkua mutta eipä silläkään ole kovin pitkälle päästy, kuva on kyllä hyvää niin pitkään kunnes tulee sivuttais liikettä ja kuva sotkeentuu vaakaviivoista. xvmc:tä käytettäessä jos koitan käyttää bobx2 lomituksenpoistoa alkaa kuva nykimään pahasti.

kertokaahan joku näistä asetuksista.. miten saan parhaimman mahdollisen kuvan aikaiseksi, ilman nykimisiä ja vaakahäiriöitä ? varmasti jollain on toimiva mythtv viritys..

mainittakoon vielä että käytössä 46" 1080p lcd jossa nuo ongelmat helposti korustuu..

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: mythtv live-tv toisto-ongelma
« Vastaus #1 : 08.10.08 - klo:21.42 »
Työpöytätehosteet pois käytöstä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tusnaus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.10.08 - klo:22.26 »
-----klip------
ja vaakahäiriöitä ? varmasti jollain on toimiva mythtv viritys..
-----klip------

Jo vain, mulla on varsin toimiva, seuraavanlainen mythtv viritys:
32" HD Ready LCD töllö --> käytössä 720p resoluutio. Live-TV ym. 720/1080 HD videot toimii 1080i resollakin hienosti.

Mythtv:n Playback Profilessa aikalailla oletukset:
- Decoder: Standard
- Max CPU 1, Loop filter täppä päällä
- Video Renderer: xv-blit, OSD Renderer: softblend, OSD fade täppä päällä
- Primary deinterlacer: Yadif (2x), Fallback: Kernel

Kun valitsin tuon Yadif deinterlacerin niin kaikki tekstit ja skrollaukset ym. piirtyy jouhevasti. Esim. MTV3:n uutisissa ruudun alareunassa rullaava teksti.  Tosin CPU tehoa syö aikalailla muihin deinterlacereihin verrattuna...

Ite HTPC purkki on tämmönen (frontend):
- Mythbuntu 8.04.1 + ubuntu dekstop + ubuntu studio (Gnome on oletustyöpöytänä)
- Asus M3N78-VM (integroitu Nvidia 8200)
- AMD 5000+
- 2Gb muistia (800)

Backend purkki hyrrää muualla ja siinä on Nova T 500 kortti..

Ootko katsonut mitä tulee /var/log/mythtv/mythfrontend.log ?

Kannattanee kokeilla myös: Playback --> "Enable realtime priority threads"

Täältä löytyy ohjeet:
http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-5.html#ss5.4

Tuolta sivulta sitten kohta:
 "Enabling real-time scheduling of the display thread."

suikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.10.08 - klo:15.22 »

Mythtv:n Playback Profilessa aikalailla oletukset:
- Decoder: Standard
- Max CPU 1, Loop filter täppä päällä
- Video Renderer: xv-blit, OSD Renderer: softblend, OSD fade täppä päällä
- Primary deinterlacer: Yadif (2x), Fallback: Kernel

Ite HTPC purkki on tämmönen (frontend):
- Mythbuntu 8.04.1 + ubuntu dekstop + ubuntu studio (Gnome on oletustyöpöytänä)
- Asus M3N78-VM (integroitu Nvidia 8200)
- AMD 5000+
- 2Gb muistia (800)

Kiitos vastauksesta.. Mun purkki on hyvin lähellä samaa.. emona tosin on m3n78-emh jossa siis myös 8200 nvidia.
Kun koetin noita sinun astuksiasi live-tv kuva tökkii pahasti.. ikäänkuin teho ei riittäisi.. Vaihdoin renderiksi libmpeg2:n ja kuvanlaatu ja performace parantui huomattavasti.

Mitkä nvidia ajurit sinulla on käytössä ? paljonko glxgears antaa sinulle tulokseksi ? Mielenkiintoista tässä on se minun järjestelmäni toimi yhtähyvin kuin sinun vaikka ne ovat melkein identtiset (sinulla hieman tehokkaampi prossu, mutta ei niin merkittävästi).. Minulla on Ubuntu 8.10, joka voi myös vaikuttaa asiaan, mutta silti kuulostaa oudolta.

Itse käytän Nvidian uusimpia beta ajureita ja glxgears tulokseni on noin 1400-1500..

sanottakoon vielä että kaikki työpöytä herkut on minimoitu.. kaikki turhat servicet ovat pois päältä jne jne..

EDIT: kun testaan esim edellemainittuja Tusnauksen asetuksia video tökkii pahasti mutta prosessori loadi ei nouse.. ikäänkuin teho ei riitä mutta kuitenkin on paukkuja vaikka kuinka ja paljon jäljellä vielä.. outoa.. onko kellään mitään mahdollista selitystä asialle ?
« Viimeksi muokattu: 09.10.08 - klo:19.28 kirjoittanut suikka »

Tusnaus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.10.08 - klo:20.59 »
Joo-o , melko kummallista... jotain eroa kuitenkin näissä purkeissa täytyy olla..

glxgears antaa tulokseksi 1639 - 1641 FPS ja täydellä ruudulla ( glxgears -fullscreen ) 338 FPS. Eli aika sama tulos meillä on.

glxgears -info tulostaa:
GL_RENDERER   = GeForce 8200/PCI/SSE2
GL_VERSION    = 2.1.2 NVIDIA 173.14.12
GL_VENDOR     = NVIDIA Corporation
.... jne

Ajurina on siis paketti: nvidia-glx-new-envy_173.14.12+2.6.24.503-503.30_amd64.deb

htop :lla kun katselee niin CPU-1:n kuorma on noin 36% ja CPU-2:n kuorma noin 70% silloin kun katselee tallenteita noilla aiemmin mainituilla asetuksilla.

mitähän vielä voisi verrata..  ???

suikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.10.08 - klo:16.18 »
mitähän vielä voisi verrata..  ???

no eipä tule muuta mieleen kuin xorg.conf.. sieltä tarkemmin device.. mitähän sulla siellä mahtaa olla ?

mulla se on tällänen
Koodia: [Valitse]
Section "Device"
        Identifier     "Videocard0"
        VendorName     "NVIDIA Corporation"
        BoardName      "GeForce 8200"
        Driver  "nvidia"
        Option "UseEvents" "true"
        #Option "XvmcUsesTextures" "false"  # necessary for color Chromakey OSD)
        Option "NVAGP" "1"                 # some users report 2 or 3 works better
        Option  "RenderAccel"           "True"
        Option  "XvmcUsesTextures"      "True"
        #Option  "UseEdidDpi"            "False"
        #Option  "DPI"                   "100 x 100"
        Option  "UseEvents"             "False"
        Option  "DPMS"                  "False"
        Option         "XAANoOffscreenPixmaps" "true"
        Option         "TripleBuffer" "true"

EndSection

jossainhan meillä pitää olla jotain eroa kun on sama näytönohjain ja silti tuon verran eroa.. mulla kun on glxgears tulos koko näyötllä vain n. 120fps...
vaihoin repoista saatavaan uusimpaan nvidian ajuriin ja ei ole mitään muutosta tuloksessa..

tuleeko mitään muuta asetusta mythtv:ssä mieleen mikä voisi tuohon live-tv:n katseluun vaikuttaa ? olen mielestäni pyöritellyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot.. tuo realtime priority threads tuntuu vaikuttavan minulla tasan yhtä paljon kuin sormien ristiin laitto eli ei yhtään.

Tusnaus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.10.08 - klo:21.33 »
No mutta, olisko mahdollinen syy tai vika sitten xorg.conffissa?

Mun xorg.conf näyttää hiukan erilaiselta, joka on tehty sillä nvidia-settings ohjelmalla:
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 1.0  (buildd@yellow)  Thu Jun  5 09:27:12 UTC 2008

Koodia: [Valitse]
Section "Files"
    RgbPath         "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
EndSection

Section "Module"
    Load           "dbe"
    Load           "extmod"
    Load           "type1"
    Load           "freetype"
    Load           "glx"
EndSection

Section "ServerFlags"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Videocard0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 8200"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Videocard0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "0"
    Option         "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0; 1280x720 +0+0"
    SubSection     "Display"
Virtual     1280 720
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Jätin tuosta pois "ServerLayout", "InputDevice" ja "Monitor", koska tuskin niillä on mitään vaikustusta...

suikka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.10.08 - klo:19.24 »
noniin.. vähän on tullut selvyyttä tähän ongelmaan.. jos käsin säädän nvidia-settings työkalulla refresh raten 60 on kuva hyvä noilla kertomillasi (tusnaus) konffiksilla.. nyt pitäisi vaan selvittää miten saan automaagisesti tuon 60 frame raten käyttöön aina X:n käynnistyessä.