Terve!
Mulla ois tuossa 1 ylimääränen kone ja monta monituista kovalevyä. Kun ei jaksa siirrellä koko aikaa työpisteiden välillä USB-kovojakaan niin ajattelin hieman kysäistä neuvoa teiltä. Miten tehdään tuosta koneesta "verkkolevy-kone"? Osa kovoista on NTFS ja osa Linuxin omaa. Sitä täytyisi pystyä käyttämään niin Linuxin kuin Wintoosankin kautta.
Olisko mitään ohjeita missään tai valmiita ohjeita tai edes jotain pientä mistä lähteä liikkeelle tähän projektiin?
-seatrout-
Itse olen käyttänyt Samba-palvelinta, koska sillä voi jakaa koneeseen liitetyn tulostimenkin kodin muiden windows/linux koneiden kanssa.
Jotta saat jonkun kansion jaettua, pitää /etc/samba/smb.conf tiedostoon loppuun lisätä koodia:
comment=Media
path=/home/user/music/
public=yes
writable=no
Näin saavat kaikki koneet sisäverkossasi luettua tuota music kansiota.
Windows koneessa laita vaikka start -> run -> \\192.168.0.30\Media\ , niin johan aukeaa tai mappaa vaikka verkkolevy ko. osoitteeseen.
Korvaa tuo ip oman samba-palvelimesi ip:llä.
Linux koneella taas kirjoita tuo \\192.168.0.30\Media\ Konqueroriin.
Se ainakin osaa luke smb-jakoja. Muut selaimet ei välttämättä.
Toimii kotona ja miksei pientoimistossakin kuin junan vessa.
Ftp- palvelimella en ihan samanlaista toiminnallisuutta saanut aikaan:
Win-koneista sai iexplorerilla seilattua tiedostoihin, mutta ei niitä suoraan auki saanut, toisin kuin samballa.
Itsellänikin on kotipalvelin lähes kokonaan kierrätysosista rakennettu, 15 euron raid-ohjainta lukuunottamatta, mutta silti mp3 kokoelma soi mistä koneesta vaan ihan nykimättä.
Olisi kiva kuulla miten muut on saaneet vastaavan toimimaan vaikka Proftpd:tä käytten?
Tai eihan sillä tulostinta saakaan jeattua, mutta jos edes sen mp3 kirjaston?
T.
Tunkkaamo