Tervehdys.
Olin kirjoittamassa tänne kysymystä aiheessa mainittujen ohjelmien kaatuilusta, kun kesken kirjoittamisen mieleeni pälkähti ajatus jota piti testata. Tulin siinä ratkaiseeksi pääongelmani, mutta koskapa asia on ainakin minun mielestäni varsin mielenkiintoinen ajattelin siitä tänne kuitenkin kirjoittaa.
Firefoxiin tämä päähäni pälkähtänyt ajatus ei liittynyt eikä vaikuttanut, vaan se kaatuu komeasti niinkuin on jo jonkin aikaa tehnyt. Jo pelkkä aloitussivuna käyttämäni google.fi:n lataaminen kaataa Firefoxin lähes aina. Siirryin Operan käyttäjäksi joka toimii ja on ihan hyvä, mutta mieluummin käyttäisin Firefoxia jos se vaan toimisi.
Tuo ajatukseni liittyi Gthumbin ja ja Gnomen silmä -ohjelmien kaatuiluun. Käytän paljon kuvienkääntötoimintoja molemmissa ohjelmissa sekä ryhmänänimemäistoimintoa Gthumbissa. Viimeaikoina molemmat ohjelmat ovat ruvenneet kaatuilemaan erityisesti kuvienkääntötoimintoa käyttäessäni.
Olen kokeillut kaikenlaista tiedostonimien pituuden yms. vaikutuksesta kaatuiluun ilman tulosta. Nyt päähäni pälkähtänyt ajatus liittyi kuitenkin kuvasuhteeseen. Äskettäin hankkimani Olympus-pokkari tarjoaa laajemman kuvan käyttämällä 16:9 kuvasuhdetta. Sillä kameralla näpsityt kuvat onkin pääasiassa otettu kyseistä kuvasuhdetta käyttämällä.
Rupesin kokeilemaan kuvasuhteen vaikutusta ohjelmien toimintaan, ja huomasin että jostain syystä sekä Gthumb että Gnomen silmä kaatuvat kun yrittää kääntää 16:9 kuvasuhteessa tallennettuja kuvia (Gnomen silmä kaatuu kun käännetyn kuvan yrittää tallentaa). Jos 16:9 suhteessa olevan kuvan rajaa lähemmäksi perinteistä muotoa, kääntävät molemmat ohjelmat kuvan asennon ongelmitta.
Kuitenkin, jos kuvasuhde on alunperin ollut joku muu kuin 16:9, ja sellaisen kuvan rajaa vaikka 2900x496 kokoon, eli mittasuhteiltaan hyvin leveäksi, kääntyy kuvan asento ongelmitta.
Onko joku muu törmännyt samaan tai onko jollain tietoa / arvausta siitä mistä moinen kenties johtuu?