Kirjoittaja Aihe: Ubuntu, Mac ja ulkoinen kovalevy  (Luettu 1813 kertaa)

HL

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu, Mac ja ulkoinen kovalevy
« : 19.10.08 - klo:19.09 »
Olen reilun kymmenen vuoden mac käyttäjä. Nyt haluaisin kokeilla Linuxia. Onnistuin lataamaan ja tekemään Ubuntu 8.04.1 CD:n, joka avaa koneeni ja asentaa Ubuntun ulkoiselle USB kovalevylle. Mäkki ei kuitenkaan suostu tunnistamaan UBUNTU kovalevyäni. Onko ylipäätänsä mahdollista asentaa ja käyttää ubuntua ulkoiselta kovalta. En haluaisi mennä sössimään koneen omaa kovalevyä, jossa on kaikki tietoni ja ohjelmani. MacBook pro  1.83 Ghz, 2GT, 80GT, Leopard 10.5.5

Exitium

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu, Mac ja ulkoinen kovalevy
« Vastaus #1 : 19.10.08 - klo:19.18 »
Oletko koettanut käyttää hyödyksi tätä ns. BootCampia? Sen avulla voidaan siis asentaa toinen järjestelmä mäkin rinnalle (mm. Windowsin tai Linuxin). Koeta sen avulla saada jotenkin mäkkisi huomaamaan Ubuntu, että voit valita käynnistyksen yhteydessä kumpaan haluat bootata.

Itse en ole siis omista mäkkiä, joten en voi pahemmin neuvoa. Lisäksi olen käyttänyt mäkkiä vain häviävän vähän.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

arijoutsi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.10.08 - klo:10.43 »
Mäkkihän ei, ainakaan tietääkseni tunnista usb laitteita käynnistyksessä. Ainoastaan firewire.

HL

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.10.08 - klo:12.39 »
Mäkkihän ei, ainakaan tietääkseni tunnista usb laitteita käynnistyksessä. Ainoastaan firewire.
Intelmäkki ja Leopard käynnistyy kyllä usb levyltä (mulla on täydellinen kovalevyn backup kopio usbilla, jolta käynnistys käy vaivatta). Vanhemmat mäkit eivät. Linux ei ilmeisesti sitten käynnisty usbilta uusissakaan mäkeissä.