Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire 3100, kubuntun asennuslevy ei tunnista levyn aikaisempia partitioita  (Luettu 1867 kertaa)

CDG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Moi!

Ongelmani on seuraavanlainen. En pysty asentamaan Kubuntu 8.04:a Acer Aspire 3100 kannettavaani, sillä asennuslevy ei tunnista aikaisempia partitioita ja haluaa vetä sileäksi koko kiintolevyn. Kovalevylläni on tällähetkellä Window$ XP sekä Pclinuxos 2008 gnome.

Onko mahdollista varmuuskopioida Windows esim ulkoiselle kovalevylle ja palauttaa se asennuksen jälkeen takaisin, vai onko ainoa vaihtoehto asentaa molemmat käyttikset uudestaan?

Viisaammat kertokaa..

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Ei tunnista eli se ei näy osiointiohjelmissa vai? Jos sulla on siellä jo yksi linux asennettu niin tietty voisit tehdä kubuntulle oman osion valmiiksi. Käytä esim gparted ohjelmaa tai sitten XPn osiointiohjelmia ja luo noin about minimissään 6gt kokoinen TYHJÄ(varaamaton) tila. Sitten asenna kubuntu tällä tyhjälle tilalle.

XPn siirtely osioilta toisille on mitä luultavammin riskaabelia puuhaa mutta onnistunee niinkin ?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Mitä osiointi kohtaa olet asennuksessa käyttänyt? Antanut Ubuntun hoitaa homman vai "osioi itse" kohtaa? Omalla kohdallani tuossa "osioi itse" toiminnolla löytyvät "vanhat" osioinnit: winsu, juuri, koti ja swap osiot. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

CDG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Laitoin levyn asemaan ja osioimisvaiheessa levy ei tunnistanut kovalevyn aikaisempia partitioita. Vaihtoehtoina oli vain "käytä koko levyä :sda 160gb .." tai osioi itse. Osioi itse- tilassakaan lohkoja ei näkynyt, vaikka kovalevyllä oli >20gb käyttämätöntä tilaa.

Ongelma ilmeisesti johtuu bugista  XP:n alustussoftasta, sillä selattuani aikani lontoonkielisiä foorumeita törmäsin saman ongelman kanssa painiviin ihmisiin.

Lopputulos: Vanhat roinat talteen ulkoiselle kovalevylle, ja koneeseen uutuuttaankiiltävä Kubuntu 8.04.

Windows XP:tä ikävöidessäni aion lohkoa gpartedilla levyn puoliksi ja asentaa sille toosan näiden ohjeiden mukaisesti http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linux_and_windows_xp_linux_installed_first.htm.

Kiitos kuitenkin kaikille osallistuneille,
CDG kuittaa!