Kirjoittaja Aihe: Ubuntu aloittelijoille  (Luettu 2076 kertaa)

likonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu aloittelijoille
« : 22.02.06 - klo:19.07 »
Eli nyt on xp ja ajattelin että tota vois kokeilla niin oon nytten polttanu sil image jutulla tietääkseni oiken ubuntun seedeelle ja dvd:lle polttanu tiedostoi ni kannattaako niitä windows kansiioo polttaa seedeelle ja haluun et xp pysyy ni voin käyttää tota liveä? Ja sitten että miten saan asennettua sen niin että ei tiedostot häviä? esim mulla on kovalevy jaettu C,D,E asemiin niin voikos sen sitetn asentaa vaikke E asemaan? Ja nyt voi neuvoa muutenkin alottelijalle miten toimia.. kiitos

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Ubuntu aloittelijoille
« Vastaus #1 : 23.02.06 - klo:09.22 »
Eli nyt on xp ja ajattelin että tota vois kokeilla niin oon nytten polttanu sil image jutulla tietääkseni oiken ubuntun seedeelle ja dvd:lle polttanu tiedostoi ni kannattaako niitä windows kansiioo polttaa seedeelle ja haluun et xp pysyy ni voin käyttää tota liveä? Ja sitten että miten saan asennettua sen niin että ei tiedostot häviä? esim mulla on kovalevy jaettu C,D,E asemiin niin voikos sen sitetn asentaa vaikke E asemaan? Ja nyt voi neuvoa muutenkin alottelijalle miten toimia.. kiitos

Live-cd:t eivät asenna kiintolevylle mitään joten tuollaisista ei tarvitse murehtia. Käynnistät vaan koneen live-cd:ltä ja tutustut Linuxiin. Jos sitten tulet siihen tulokseen, että on hyvä voit alkaa pohtia miten varsinainen asennus tehdään se ei onnistu E: asemalle...




mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Ubuntu aloittelijoille
« Vastaus #2 : 23.02.06 - klo:11.34 »
Helpoin tapa asentaa Linux tässä tapauksessa on siirtää kaikki tärkeät tiedostot E:ltä D:lle ja sitten Windowsin osiointiohjelmalla poistaa koko E.

Tämän jälkeen Ubuntun asennuslevyä käytettäessä antaa sen 'käyttää suurinta vapaata tilaa' kyseiseltä kovalevyltä (vai miten tuo nyt asian ilmaisikaan).

Tämä nyt tosin sillä edellytyksellä että D:llä on riittävästi tilaa noille E:llä oleville tiedostoille ja E:llä taas vähintään sellainen 4 gigaa Linuxille (enemmästäkään ei haittaa ole :))

Mikko

P.S. Kaikista helpointa on käydä ostamassa halvin kovalevy (n. 80 € ?) mitä lähikaupasta löytyy ja tyrkätä tuo siihen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.06 - klo:11.36 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen