Kirjoittaja Aihe: Laiteisto vaatimukset toimisikohan 1200Mhz/128mt/20g konessa?  (Luettu 2633 kertaa)

kokkola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Eli kulmassa olisi vanha Hp vectra 410 vl  jossa celeron 1200Mhz /128/20Gt mahtakohan tuolla tehdä mitään?

kokemusta kun ei ole linux käyttiksestä kovinkan paljon joitakin live cd kokeiluja luukun otamatta ja kun en löyttänyt tuole ubuntu :lle laiteisto vaatimuksia eli miten on ?


Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Prosessorilla kyllä pärjää peruskäytössä, kiintolevytila riittää mainiosti (Ubuntun perustyöpöytä ei vaadi kuin muutaman gigan), mutta muistin kanssa tulee aika tiukkaa. Asennuksen joutuu tekemään tekstitilassa alternate-levyltä ja asennettu järjestelmä tuskin pyörii kovin nopeasti. Jos jostain saisit vaikka 512MB muistikamman hankittua tuohon, 256MB:kin auttaisi vähän, ongelmia olisi huomattavasti vähemmän.

Laitteistovaatimuksia voit ihmetellä täältä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Xubuntu pyörinee paremmin pienemmällä muistilla, mutta jos saat yli 256 MB niin ei varmaankaan haittaa vaikka olisi Ubuntukin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Laitteiston riittävyys riippuu paljolti siitä, mitä aiot koneellasi tehdä ja mitä ohjelmistoja pyörittää. Ubuntun perusasennus lienee liian raskas tuolle määrälle muistia.  Itse olen käyttänyt Debian Sargea P100 / 40 MB RaM / 800 MB kovalevy -läppärillä.

Jos englanti sujuu, katsele täältä lisätietoja: https://help.ubuntu.com/community/Installation/LowMemorySystems

Pääset ehkä helpommalla, jos asennat Zenwalkin tuohon koneeseen.Tästä löydät lisää jakeluvaihtoehtoja. Samoin täältä.
« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:12.14 kirjoittanut MikkoJP »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Mulla on laptopissa Celeron 1.5 G ja 20 Gt:n kovalevy. Muistia se 256 Mb ja pyörittää Hardya, Ubuntu. Muistia vois kyllä lisätä, mut koneen maksimi on 512 Mb. Toshiba Satellite joku 1410-303 vanhus. Oiskos vm 2003.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Äidille asentelin Xubuntun 1,2 Ghz, 128 mt Acer-läppäriin. Asennus piti tehdä alternate-levyltä, mutta itse järjestelmä toimii mainiosti.