Kirjoittaja Aihe: EduUbuntu 8.04 Toshiban 4300 läppärissä  (Luettu 1661 kertaa)

escelinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
EduUbuntu 8.04 Toshiban 4300 läppärissä
« : 16.08.08 - klo:21.48 »
Kokeilumielessä olen laittanut Toshiban 4300 läppäriin Ubuntu 7.10:n. Nyt kokeilin siihen ensin Ubuntu 8.04 ja sen jälkeen muutin sen Edubuntu 8.04:ksi.
Edellisellä ja nykyisellä versiolla on yksi outo piirre. Otsikot nauhassa ovat englanniksi ja pudotusvalikot suomeksi. Minä halusin täys-suomalaisen. En päivittänyt vaan tyhjäsin kovalevyn aloitin puhtaalta pöydältä. Silti tuo piirre tuli taas. Miten otsikkotekstit saadaan suomeksi.

Toinen juttu on näytön resoluutio. Näyttö näyttäisi tukevan 1024x768 resoluutiota mutta sitä ei valintalistassa ole, ainoastaan 1024x600 joka jättää ala- ja yläreunaan mustan alueen. Millä tämä saadaan korjattua.

Muuten olen erittäin luottavainen, että tästä vielä tehdään ala-astelaiselle ja eskarilaiselle opettavainen kones ...

Kunhan saan tähän vielä WLAN-kortin joka todistetusti on Linux-yhteensopiva, asentuuko se plug and playna vai pitääkö siinä "säveltää"?

Kiittäen jo nyt,

Escelinen

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: EduUbuntu 8.04 Toshiban 4300 läppärissä
« Vastaus #1 : 16.08.08 - klo:21.56 »
Kielen saat suomeksi järjestelmä>ylläpito>kieliasetukset valikosta, näin alkuun.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11477
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: EduUbuntu 8.04 Toshiban 4300 läppärissä
« Vastaus #2 : 16.08.08 - klo:21.57 »
Kokeilumielessä olen laittanut Toshiban 4300 läppäriin Ubuntu 7.10:n. Nyt kokeilin siihen ensin Ubuntu 8.04 ja sen jälkeen muutin sen Edubuntu 8.04:ksi.
Edellisellä ja nykyisellä versiolla on yksi outo piirre. Otsikot nauhassa ovat englanniksi ja pudotusvalikot suomeksi. Minä halusin täys-suomalaisen. En päivittänyt vaan tyhjäsin kovalevyn aloitin puhtaalta pöydältä. Silti tuo piirre tuli taas. Miten otsikkotekstit saadaan suomeksi.
System > Ylläpito > Kieliasetukset pitäisi ehdottaa jotain paketteja, jotka puuttuvat kielituesta, asennettavaksi.

Toinen juttu on näytön resoluutio. Näyttö näyttäisi tukevan 1024x768 resoluutiota mutta sitä ei valintalistassa ole, ainoastaan 1024x600 joka jättää ala- ja yläreunaan mustan alueen. Millä tämä saadaan korjattua.
Mitä Järjestelmä (System) > Ylläpito > Laiteajurit ehdottaa. Siellä saattaa olla tuolle näytönohjaimelle ajurit asennettavaksi. Siinä taitaa olla S3 Savage.

Kunhan saan tähän vielä WLAN-kortin joka todistetusti on Linux-yhteensopiva, asentuuko se plug and playna vai pitääkö siinä "säveltää"?
Luultavasti toimii suoraan. Tuleeko siihen sisäinen (mini-pci(e)) vai ulkoinen (pcmcia tai usb)? Ulkoisista ainakin A-Linkit (USB) toimivat ja sisäisistä Intellit (ja Atherokset vissiin) taitavat olla hyvin toimivia (ainakin itselläni).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

escelinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: EduUbuntu 8.04 Toshiban 4300 läppärissä
« Vastaus #3 : 01.09.08 - klo:21.47 »
Sain langattoman PCMCIA -kortin TP-Link TL-WN610G Wireless CardBus 108M ja pukkasin läppäriin. Löysi verkon, mutta ei osaa kytkeytyä ADSL-purkkiini, jossa WPA suojaus. Edubuntu ehdottaa WPA Personal -valintaa pudotusvalikosta (ainoa WPA), valitsen sen ja annan salausavaimen, mutta se ei hyväksy sitä. Toinen läppäri on XP:llä kiinni samoilla ehdoilla. DHCP on automatic.

Kuulin tutulta, että hänen intonsa oli juurikin tuossa loppunut, kun langatonta ei saanut Linuxissa toimimaan muuten kuin avoimena.

Mitä tuossa vielä voisi kokeilla? Ei haluaisi vähästä luovuttaa, mutta avoimeen langattomaan en lähde. Miksi salausavain ei kelpaa?

Purkin Zyxel P-660HW-D1 Network - Wireless LAN asetuksissa on valittu Channel 06 2437 MHz, SSID on näkyvissä, Security mode on WPA-PSK. MAC filter on pois päältä.