Kirjoittaja Aihe: Nettiyhteys lakkasi toimimasta [ratkaistu]  (Luettu 1467 kertaa)

deepcore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Nettiyhteys lakkasi toimimasta [ratkaistu]
« : 02.06.08 - klo:02.01 »
Olen tässä alkanut vastikään opettelemaan ubuntun käyttöä, mutta alkaa tuntumaan melkoiselta murheenkryyniltä tämä. Eka oli ongelmia, kun uudet ohjelmat ja päivitykset eivät asentuneet, mutta se pulma ratkesi ja ongelma oli ilmeisesti proxy-asetuksissa. Kaikki näytti sitten hetken hyvältä, asensin ubuntun tarjoamat päivitykset ja siirsin koneen naapurihuoneeseen. Muutamaa päivää myöhemmin kokeilen käyttää konetta uudelleen ja hermo meni, kun ilmeni, ettei netti toimikaan enää.

Nettiyhteys on tavallinen soneran adsl ja verkkolaite emoon integroitu 3com 3c905c-tx/tx-m tornado eli langallinen. IP:n kone näkyy saavan, mutta pingi ei mene mihinkään läpi (kestää pitkään eikä mitään tapahdu). Sellainenkin mielenkiintoinen kuvio tossa on, että adsl-modeemissa ei pala ollenkaan valoa kyseiseen koneeseen menevän johdon kohdalla toisin kuin muihin koneisiin menevien suhteen. Testailin eri vaihtoehtoja ja totesin, että vika on kyllä koneen päässä.

Mitenhän ongelmaa lähtisi selvittämään?

« Viimeksi muokattu: 02.06.08 - klo:21.41 kirjoittanut deepcore »

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Nettiyhteys lakkasi toimimasta
« Vastaus #1 : 02.06.08 - klo:10.20 »
Jos valo ei pala ei siellä varmastikkaan ole jännitettä, vika voisi olla joko a.biossissa, b.johdossa, tai c.emoon integroidussa verkkokortissa. Live-cd voisi olla vaihtoehto kokeilla toimiiko verkko kortti sillä.

Soneran adls:n pitäisi toimia (ainakin itselläni toimii) ihan dhcp-llä ilman mitään välipalvelimia tai proxyjen säätöä. Vikojen määrä kyllä viittaisi kovasti verkkokorttiin onkohan se asetettu oikein biossissa. Itse olen aikaa sitten korvannut emon verkkokortin 4 euron pci kortilla. Voihan kyse olla myös tuosta adls-lootasta oletko sen asetuksiin koskenut?


deepcore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys lakkasi toimimasta [ratkaistu]
« Vastaus #2 : 02.06.08 - klo:21.45 »
Kiitti vastauksesta. Kokeilin tehdä ohjeittesi mukaisesti, mutta ei silloinkaan sattunut lähtee pelaamaan. Selkis sitten, että ongelma oli kaapelissa. Olin jo laskenut sen pois ongelman aiheuttajien listalta, sillä samainen kaapeli toimi täydellisesti toisella koneella. Jostain kumman syystä tuon ubuntu-koneen verkkolaite ei reagoinut siihen mitenkään. Vaihdoin sitten vaan koneitten rj-45 kaapelit päittäin ja nyt toimii netti molemmissa. En tosin edelleenkään tiedä miksi ubuntu-kone ei tuota kaapelia halunnut noteerata, mutta en mieti asiaa sen enempää, sillä ongelma on ratkaistu. :)

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Nettiyhteys lakkasi toimimasta [ratkaistu]
« Vastaus #3 : 02.06.08 - klo:21.57 »
Kiitti vastauksesta. Kokeilin tehdä ohjeittesi mukaisesti, mutta ei silloinkaan sattunut lähtee pelaamaan. Selkis sitten, että ongelma oli kaapelissa. Olin jo laskenut sen pois ongelman aiheuttajien listalta, sillä samainen kaapeli toimi täydellisesti toisella koneella. Jostain kumman syystä tuon ubuntu-koneen verkkolaite ei reagoinut siihen mitenkään. Vaihdoin sitten vaan koneitten rj-45 kaapelit päittäin ja nyt toimii netti molemmissa. En tosin edelleenkään tiedä miksi ubuntu-kone ei tuota kaapelia halunnut noteerata, mutta en mieti asiaa sen enempää, sillä ongelma on ratkaistu. :)

Olisiko kyseessä ollut vain kosketus vika.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10