Kirjoittaja Aihe: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!  (Luettu 4026 kertaa)

vihree nörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« : 09.05.08 - klo:18.10 »
Pyydän anteeks, mutta olen putkiasentaja enkä tietokone-asentaja. tulostin on canon MP110. Hain canonin sivuilta ajurin: guidepixma ip1500-2.50-1.tar.gz. Kysynkin siis, voinko päätteeltä jollakin komento käskyllä suoraan asentaa ajurin koneelle ja aloittaa surutta tulostamisen ja skannauksen? ..ja jos en, niin voisiko joku ystävällinen luonne nähdä vaivaa ja yksityiskohtaisesti kertoa sen asentamisen. Kiitän jo etukäteen, koska sivuilta huomaan kuinka aloittelijoita aina autetaan kärsivällisesti.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #1 : 09.05.08 - klo:19.52 »
Oletko koettanut vain lisätä tulostimen Ubuntun valikoista, ilman siis koko lataamaasi ajuripakettia? Mikä versio Ubuntusta sinulla on?
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

juyli

  • Vieras
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #2 : 10.05.08 - klo:12.48 »
Hain canonin sivuilta ajurin: guidepixma ip1500-2.50-1.tar.gz.

Yleensä ohjeet löytyvät sieltä mistä ajuritkin. Vähintään ajuripaketista README/INSTALL tms. dokumenteista:
Koodia: [Valitse]
tar -xvzf <paketti>.tar.gzPikainen googlaus lupasi laitteen tulostavan, mutta skannaus saattaa olla mahdotonta :(
http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-PIXMA_MP110

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #3 : 10.05.08 - klo:12.56 »
Hain canonin sivuilta ajurin: guidepixma ip1500-2.50-1.tar.gz.

Yleensä ohjeet löytyvät sieltä mistä ajuritkin. Vähintään ajuripaketista README/INSTALL tms. dokumenteista:
Koodia: [Valitse]
tar -xvzf <paketti>.tar.gzPikainen googlaus lupasi laitteen tulostavan, mutta skannaus saattaa olla mahdotonta :(
http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-PIXMA_MP110

Tuohon paketin purkuun pystyy graafisesti nautilus. Eli klikkaat vaan paketin päällä.
Voit myös lukea nuo ohjeet sen sisältä. tuplaklikkaat vaan haluttua tiedostoa.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

vihree nörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #4 : 10.05.08 - klo:17.29 »
 ubuntu 8.04 lts. Ystävä, joka kyllä tiesi etten tiedä mitään tietokoneista asensi linux.in koneelleni, heitti wintousini roskiin ja sanoi: pärjäät kyllä kun seuraat keskustelu aiheita. siitä seurasi se että canon pimeni ja moni homma tyssäs siihen. joten.. ajuripaketeista ei löydy toimivaa ajuria, en osaa englantia lukeakseni ohjeita englanniksi ja jos on olemassa mahkut päätekomennon kautta saada ajuri purettua/asennettua niin sanokaa se, pyydän. Jälleen kerran sanon: Kiitos kärsivällisyydestä.
(onneks kädetönkin osaa pyytää apua.) Ja jos homma menee susille, niin suositelkaa jotai hyvää ja halpaa monitoimikonetta kotikäyttöön.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #5 : 10.05.08 - klo:17.41 »
Kokeileppas ensin Järjestelmä > Ylläpito > Tulostus > Uusi tulostin (mikäli sitä ei jo siellä listassa ole) > Tästä eteenpäin en oikeastaan tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta luulisin, että: AppSocket/HP DirectJet > Verkkokirjoittimen sijainniksi localhost > Eteenpäin > Canon siitä listasta > Eteenpäin > Tulostimesi (ilmeisesti PIXMA MP110) > Eteenpäin > Nimeksi vaikka Canon PIXMA MP110 (tai mitä itse haluat) samoin kuvaukseksi ja sijainti miksi haluat (oletuksena on koneesi nimi) > Toteuta. Sitten voitkin kokeilla Tulosta testisivu painiketta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vihree nörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #6 : 10.05.08 - klo:18.27 »
Kokeileppas ensin Järjestelmä > Ylläpito > Tulostus > Uusi tulostin (mikäli sitä ei jo siellä listassa ole) > Tästä eteenpäin en oikeastaan tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta luulisin, että: AppSocket/HP DirectJet > Verkkokirjoittimen sijainniksi localhost > Eteenpäin > Canon siitä listasta > Eteenpäin > Tulostimesi (ilmeisesti PIXMA MP110) > Eteenpäin > Nimeksi vaikka Canon PIXMA MP110 (tai mitä itse haluat) samoin kuvaukseksi ja sijainti miksi haluat (oletuksena on koneesi nimi) > Toteuta. Sitten voitkin kokeilla Tulosta testisivu painiketta.
Kokeilin, eikä tapahdu mitään. olin jo kokeillu aiemminkin tota. Mitä kokeilen seuraavaksi?

kohina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #7 : 12.05.08 - klo:15.46 »
Onko  7.10 vai 8.04?
Minulla Canon MP 150 oli varsinainen murheenkryyni mutta 8.04 kanssa Canon asentui ihan lennosssa. Päivityksestä sitten seuraa mahdollisia muita ongelmia...
Kokeile kuitenkin liveCD.llä.
Registered User # 482897

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #8 : 12.05.08 - klo:16.26 »
Onko  7.10 vai 8.04?
ubuntu 8.04 lts.
Ystävä, joka kyllä tiesi etten tiedä mitään tietokoneista asensi linux.in koneelleni,
Hmm...voithan sinä pyytää sitä ystävääsi vilkaisemaan, mutta en tarkoita ettei me täällä yritettäisi parhaamme mukaan auttaa, joten taidan vähän tutkia asiaa.
Mutta kokeile sillä liveCD:llä. Siis sillä levyllä miltä sen asensitkin, mutta kannattaa varmaan käynnistää se kone ilman, että tulostin oli kiinni koneessa ja laittaa se sitten kiinni.
Siitä tulikin mieleeni laitoitko sen tulostimen kiinni ennen vai jälkeen koneen käynnistämisen? Entä oliko se kiinni kun asensit? Nämä voivat vaikuttaa (tai sitten ei), vaikka mielestäni ne eivät saisi.
EDIT0:
Tässä ohjeita ajurin asennukseen: http://swik.net/Ubuntu/Only+Ubuntu/HOWTO:+Install+your+Canon+PIXMA+MP130+Printer+using+the+iP1500+Printer+Driver/b4fu3 Voin suomentaa sitten kun ehdin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo:16.56 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vihree nörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #9 : 15.05.08 - klo:22.34 »
Kiitän teitä kaikkia avusta! Oon ainakin oppinut tietokoneestani enemmän viikossa, kuin edellisessä -XP järjestelmässä 2 vuodessa. ..ja opin lisää koko ajan. Voisin kyllä soittaa ystävälle ja pyytää tulemaan oikaisemaan sotkun jonka järjesti, mutta tämä on jo henkilökohtaista tän ajurin kanssa.
Jatkan harjoituksia..

Pietro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #10 : 23.05.08 - klo:22.51 »
Kiitän teitä kaikkia avusta! Oon ainakin oppinut tietokoneestani enemmän viikossa, kuin edellisessä -XP järjestelmässä 2 vuodessa. ..ja opin lisää koko ajan. Voisin kyllä soittaa ystävälle ja pyytää tulemaan oikaisemaan sotkun jonka järjesti, mutta tämä on jo henkilökohtaista tän ajurin kanssa.
Jatkan harjoituksia..
Minä kiitän myös osaltani; samaisen laitteen jos hardyssä sais toimimaan kuten winukka-aikaan. Kaksi viikkoa Linux ja jo nyt olen myyty(vai ilmaistettu;))

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #11 : 24.05.08 - klo:07.57 »
Kiitän teitä kaikkia avusta! Oon ainakin oppinut tietokoneestani enemmän viikossa, kuin edellisessä -XP järjestelmässä 2 vuodessa. ..ja opin lisää koko ajan. Voisin kyllä soittaa ystävälle ja pyytää tulemaan oikaisemaan sotkun jonka järjesti, mutta tämä on jo henkilökohtaista tän ajurin kanssa.
Jatkan harjoituksia..
Minä kiitän myös osaltani; samaisen laitteen jos hardyssä sais toimimaan kuten winukka-aikaan. Kaksi viikkoa Linux ja jo nyt olen myyty(vai ilmaistettu;))
Vapautettu? Avattu...ei sovi...ehkä...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: en vaan saa canon- ajuria koneelle!!
« Vastaus #12 : 24.05.08 - klo:09.08 »
Kiitän teitä kaikkia avusta! Oon ainakin oppinut tietokoneestani enemmän viikossa, kuin edellisessä -XP järjestelmässä 2 vuodessa. ..ja opin lisää koko ajan. Voisin kyllä soittaa ystävälle ja pyytää tulemaan oikaisemaan sotkun jonka järjesti, mutta tämä on jo henkilökohtaista tän ajurin kanssa.
Jatkan harjoituksia..
Minä kiitän myös osaltani; samaisen laitteen jos hardyssä sais toimimaan kuten winukka-aikaan. Kaksi viikkoa Linux ja jo nyt olen myyty(vai ilmaistettu;))
Vapautettu? Avattu...ei sovi...ehkä...
emansipaatio ;)
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!